Auteur Chloe Benjamin over haar bestseller: ‘Dit boek is geschreven vanuit mijn diepste ongemakken’
Leef je anders als je je sterfdatum weet? Dat onderzoekt Chloe Benjamin in haar tweede roman De onsterfelijken.
Een vraag die zo blijkt aan te slaan dat het boek een onverbiddelijke
bestseller werd. ‘Het is geschreven vanuit mijn diepste ongemakken.’
Toen
Chloe Benjamin net haar tweede roman had afgerond, kreeg ze last van
nachtmerries. Ze droomde dat ze geen idee had voor een volgend boek. Dan
werd ze wakker – bezweet, met hartkloppingen, in paniek – en drong de
werkelijkheid langzaam tot haar door: ‘Wacht! Nee, nee nee: ik heb wél
een idee! Ik heb het al! Ik heb het al!’
Een
mogelijke oorzaak voor die nachtmerries: ‘Ik heb heel weinig ideeën.’
Benjamin (30) vertelt het met vrolijkmakende openheid. ‘Daarom schrijf
ik romans, en geen korte verhalen. Ik heb maar eens in de zoveel jaar
een idee.’
Zo’n zeldzaam idee kan vervolgens wel een boek opleveren dat direct na verschijnen op de New York Times-bestsellerlijst belandt, en in ruim 30 landen wordt vertaald; ook de rechten voor een tv-serie zijn al verkocht. The Immortalists (in het Nederlands uitgegeven als De onsterfelijken, bij Meulenhoff) draait om de vraag: Leef je anders als je je sterfdatum weet?
De
roman vertelt het verhaal van de vier broers en zussen Gold, die als
jonge kinderen een waarzegster bezoeken die hun precieze dag van
overlijden voorspelt. Waar of niet, die wetenschap beïnvloedt verregaand
het verdere verloop van hun leven.
Benjamin
schetst per hoofdstuk hoe de afzonderlijke Gold-kinderen met de
voorspelling omgaan. Simon, die heeft gehoord dat hij jong zal sterven,
vertrekt op zijn 16de naar San Francisco, waar hij (in de jaren
zeventig) openlijk homo kan zijn, danst (in clubs, op het balletpodium),
het leven ten volle leeft – tot het aidstijdperk toeslaat.
Er
is Varya, die zich heeft gestort op wetenschappelijk onderzoek naar
levensverlenging. Hoewel haar is voorspeld dat ze oud zal worden, is zij
ziekelijk risicomijdend; je kunt je afvragen of zij werkelijk leeft.
Daartussen zit Daniel, een keuringsarts die beslist of jonge soldaten
naar oorlogsgebieden uitgezonden worden, en op wie de voorspelling
aanvankelijk weinig vat lijkt te hebben. En dan is er nog Klara, die
illusionist wordt in Las Vegas, en haar eigen trucs niet als
zinsbegoocheling ziet maar als een opening naar een diepere
werkelijkheid.
Wat
geloof je en wat niet? Wat is voorbestemd, wat vrije wil? Sterven de
Golds op de voorspelde datum omdat het hun lot is, of omdat dat wat zij
geloven hun keuzes in het leven heeft beïnvloed; is de voorspelde datum
een selffulfilling prophecy? Benjamin stelt filosofische, cerebrale
vragen, en zet tegelijkertijd met weinig omhaal personages neer die zo
echt aanvoelen dat je na elk afscheid een beetje om hen rouwt.
In
haar huis in Madison, Wisconsin, zit ze opgekruld op de bank. Vergezeld
door haar twee Maine Coons; de enige kattensoort waarvoor ze niet
allergisch is, en die zulke lange haren hebben, vooral bij de poten, dat
het van de achterkant lijkt alsof ze een harembroek dragen. ‘Kijk’,
wijst ze. ‘Deze noemen we vaak MC Hammer.’
Of
ze zelf haar laatste dag zou willen weten? Benjamin zet grote ogen op.
‘Neeeee! Jij toch ook niet?’ Ze stelt de vraag ook aan lezers, tijdens
haar boektour door de Verenigde Staten, en tot haar verbazing is er
altijd een handvol die het wél zou willen weten. ‘Het is interessant:
veel mensen zeggen dat het boek hen inspireert het leven ten volle te
leven. En daar ben ik blij om, dat is geweldig. Maar het is niet de
opzet van dit boek. Voor mij was het meer een onderzoek naar de kracht
van de geest. Hoe we verhalen vertellen of ons verhalen worden verteld
die uitkomen omdat we erin geloven.’
Het
idee voor deze roman komt ongetwijfeld voort uit haar ‘levenslange
preoccupaties en ongemakken’, zegt ze. ‘Iedereen die mij en mijn angsten
kent, is totaal niet verrast dat dit het uitgangspunt van het boek is
geworden.’ Wat voor angsten dat zijn? ‘Nou ja, angst voor
sterfelijkheid, voor verlies, voor het niet-weten. Onzekerheid is lastig
voor mij, zeker in combinatie met eindigheid. Wat voor logica schuilt
er in het feit dat we de ene voet voor de andere moeten zetten, zonder
dat we weten hoe lang we hier nog zullen zijn?’
De personages in De onsterfelijken
hebben elk hun eigen manier om houvast te zoeken in een onzekere
werkelijkheid. Of het nu de joodse rituelen, de religie en het bijgeloof
van vader en moeder Gold zijn, het rationalisme van Daniel, de
wetenschap van Varya, Simons najagen van een passie, of het magisch
denken van Klara. Benjamin: ‘Ik wilde onderzoeken hoe we onszelf
verankeren, en zekerheid creëren te midden van onzekerheid. En ik geloof
dat veel ervan neerkomt op verhalen creëren; de vertellingen volgens
welke we leven en de manieren waarop we ons bestaan aan onszelf
uitleggen. Omdat het alternatief is dat alles willekeurig is en
losgezongen en betekenisloos – en dat is voor ons mensen moeilijk te
verdragen.’
Hoe sterk de macht van verhalen kan zijn, beargumenteert legerarts Daniel wanneer hij in De onsterfelijken
refereert aan het placebo-effect: patiënten die te horen krijgen dat ze
een slaappil krijgen, vallen na een kwartier in slaap. Patiënten die
verteld wordt dat ze een neppil slikken, vertonen een verhoogde hartslag
en bloeddruk. De impact van een verhaal kan dus reëel en zelfs
kwantificeerbaar zijn. Zolang hij maar niet gaat geloven in de
voorspelling van de helderziende, houdt Daniel zich voor, zal die ook
niet uitkomen. Maar ook Daniel zwicht.
‘Ik
geloof graag dat als Simon of Klara of Varya of Daniel op een bepaald
punt in hun leven werkelijk hun denkwijze hadden gewijzigd, ze anders
waren geëindigd’, zegt Benjamin. In The Immortalists citeert ze
de Griekse filosoof Heraclitus: Karakter is iemands lot. ‘Ik houd van
die uitspraak. Omdat het volgens mij suggereert dat het mogelijk is te
veranderen, omdat we worden gevormd door verhalen. Omdat niet alles is
aangeboren, veel is ons opgelegd. Maar ik weet ook: veranderen is
moeilijk.’
Dat
ze schrijver zou worden wist ze misschien altijd al wel. Laatst kreeg
ze de map met verhalen weer onder ogen die ze op haar 8ste of 9de
schreef: hele láppen tekst. Ze vertrok uit San Francisco, waar ze
opgroeide. Eerst met een beurs naar het prestigieuze Vassar College vlak
bij New York, om Engels te studeren, vervolgens naar de universiteit
van Madison, destijds ‘een van de betere plekken om je master in fictie
te behalen’.
Op haar 24ste leverde ze hier haar eerste boek af, The Anatomy of Dreams. Op haar 25ste begon ze aan The Immortalists.
‘Dus ja, ik ben nogal doelbewust, ik wijk niet snel van mijn pad af.
Ik ben niet zo experimenteel als sommige van mijn vrienden die
verschillende dingen uitprobeerden. Ik wist gewoon altijd dat dit het
was.’
Het
is grauw en bitterkoud deze novemberdag. De straten van Madison zijn zo
goed als uitgestorven. ‘Het is niet het beste seizoen’, verontschuldigt
Benjamin zich voor haar stad. ‘Zeker nu er geen sneeuw ligt.’ Ja, het
was ‘best een beetje een schok’, geeft ze toe, dat ze hier strandde.
Maar als student ontmoette ze hier haar aanstaande echtgenoot, hij vond
een baan aan de universiteit. En inmiddels is ze een ‘Midwest
bekeerling’: ‘De universiteit trekt veel interessante types aan. En
Madison zit met zijn neus in de boeken, de mensen hier zijn heel
betrokken bij literatuur.’ Plus, de huren zijn hier nog laag. Kom daar
in een bruisender stad maar eens om.
En
dus zijn haar boeken hier ontstaan, wijst ze later op de middag: in een
hip restaurant als Mint Mark, dat overdag verandert in een koffietent,
of in een zaak als Johnson Public House – overal waar de koffie minstens
even goed is als de sfeer. Research deed ze thuis, schrijven bij
voorkeur in gezelschap. Van vrijdag tot en met zondag, tot voor kort
naast een 4-daagse werkweek als assistent van de directeur van een
stichting voor ALS-patiënten.
Haar
tweede boek had eigenlijk zo snel mogelijk vergeten moeten worden. Dat
was althans wat anderen haar voorhielden: niemand zit op tweede romans
te wachten, uitgeverijen niet, lezers niet. Je kunt het maar beter zo
snel mogelijk uit de weg hebben en je concentreren op het derde.
‘Probleem was alleen’, zegt Benjamin, ‘dat ik me heel verbonden voelde met The Immortalists.
Het voelt alsof ik geboren ben om dit boek te schrijven. En ik besefte
vrijwel meteen dat het uitgangspunt, leven met de kennis van je
sterfdatum, een breed publiek kon trekken. Maar ik wist ook dat het
lastig is door te breken met een tweede roman. Zeker als je debuut niet
heel goed verkocht heeft. The Anatomy of Dreams is goed
gerecenseerd, ik won er een regionale prijs mee. Maar een financieel
succes? Het kwam niet eens in de buurt van een rendabele uitgave.’
Haar uitgever Simon & Schuster (een van de belangrijkste vijf in de VS) bood Benjamin voor The Immortalists
daarom niet meer geld dan voor haar debuut. En toen deed de
schrijfster, die naar eigen zeggen bang is voor onzekerheid, iets
opmerkelijks: ze bedankte voor de eer. Benjamin: ‘Ik begreep hun
standpunt. Het ging mij ook niet om het geld. Maar zo’n bedrag is denk
ik wel een indicatie voor hoe hard een uitgever voor je boek wil werken.
Ik vond dat ik het aan dit boek verplicht was om op zoek te gaan naar
een uitgever die er zijn gewicht achter wilde plaatsen, ook al had ik
geen garantie dat iemand enthousiast zou zijn, dat een uitgever het boek
zou kopen. Het was doodeng. Ik wees mijn enige zekerheid van de hand.’
Chloe Benjamin: De onsterfelijken
Uit het Engels vertaald door Maaike Bijnsdorp en Lucie Schaap.
Meulenhoff; 368 pagina’s; € 19,99.
Het
is een cruciale beslissing gebleken, zakelijk gezien, zegt ze.
Uitgeverij Putnam (onderdeel van Penguin Random) kocht het boek, dat een
bestseller werd. Nu kan ze fulltime als schrijver leven.
Waarom
het voelde alsof ze hiervoor bestemd was? ‘Ik denk omdat het zo vanuit
mijn hart komt, en vanuit mijn diepste ongemakken. Vanwege de
onderwerpen ook. Sterfelijkheid. En familie-dynamiek. Families zijn
zulke fascinerende ecosystemen. Een combinatie van mensen die veel
geschiedenis delen maar ook drastisch van elkaar afwijken.’
Zelf
komt ze uit een ‘modern gezin’, vertelt ze: een joodse vader en een
katholieke moeder, die na hun scheiding nieuwe relaties kregen; haar
moeder met een vriendin, haar vader hertrouwde met een joodse vrouw. Ze
heeft twee broers: ‘De een is arts, heeft in Afrika gewerkt en
ontwikkelt een antistof voor slangenbeten. De ander is marinier. Ik ben
ontegenzeggelijk de minst avontuurlijke, meest voorzichtige van de
drie.’
‘We
zijn totaal verschillend. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik
voor mijn boek zo graag wilde onderzoeken hoe vier broers en zussen die
samen opgroeien zo uiteen kunnen lopen. Je kent elkaar op een manier die
uniek is, en tegelijk ken je elkaar als volwassene helemaal niet zo
goed. Er zijn genoeg boeken over broers en zussen in hun kindertijd,
maar gek genoeg heel weinig over volwassen broers en zussen. Terwijl ik
hun onderlinge relatie zo fascinerend vind vanwege die combinatie van
intimiteit en afstand.’
Een ander thema dat haar fascineert: de manier waarop we de werkelijkheid verklaren. Haar debuut The Anatomy of Dreams
draait (op licht horror-achtige wijze) om een
experimenteel-wetenschappelijk onderzoek naar dromen, en wat die zeggen
over ons ware ik. (Benjamin: ‘Het is zo verbijsterend dat wanneer we in
slaap vallen onze hersenen verhalen vertellen.’). En ook in The Immortalists
spelen niet-rationele manieren van begrijpen een rol: religie,
bijgeloof, rituelen, en het magische denken van Klara, de illusionist
die stelt dat de realiteit niet volstaat als verklaring voor de
tegenstrijdigheden die we zien, horen en voelen. Daarom hebben we
volgens haar magie nodig als ‘een vreemde flakkerende wetenschap in de
kern van het onkenbare’.
Zelf
is ze ‘een gegevensgestuurd iemand’, zegt Benjamin. ‘Ik waardeer het om
dingen zeker te weten.’ In dat opzicht lijkt ze misschien het meest op
de wetenschapper Varya uit het boek, al zou ze wensen iets meer van
Klara te hebben. ‘Ik denk dat rationeel denken soms overschat wordt. Het
is moeilijk over dit soort dingen te praten zonder supervaag of whoohoo
te klinken, maar er zijn duidelijk terreinen van het bestaan die niet
verklaard kunnen worden door rationeel denken, die mysterieus blijven.
En ik denk dat het iets waard is het leven te benaderen vanuit
alternatieve manieren van weten. Ik heb me laatst verdiept in
mindfulness en meditatie, en wat me daarin trof was de nadruk op
simpelweg zijn en ervaren, in plaats van op handelen en uitzoeken.
‘Wat
ik mooi vind aan religie is dat daar plek is voor mysterie, voor het
niet-weten. Ik denk dat er waarde schuilt in het accepteren van
niet-weten. Ik vind dat moeilijk, ik ben van nature een meer
controlerend type – als ik een obstakel tegenkom, probeer
ik er gewoon doorheen te rammen. Dat is denk ik de bron van een deel van
mijn succes; ik geef niet snel op. Maar het is misschien gezonder het
leven met al zijn onvoorspelbaarheden meer te accepteren.
Klara
is een van de weinige personages in haar boek dat deels op een bestaand
iemand is gebaseerd, zegt ze. Haar belangrijkste stunt in The Immortalists,
een act die IJzeren Kaken heet, is geen goocheltruc maar echt: ze
bungelt op grote hoogte aan een touw dat ze tussen haar tanden klemt. De
act is ontleend aan ‘Jaws of Death’ van Tiny Kline, een circusartiest
en vaudeville-artiest uit de jaren dertig.
‘Oh, ik moet je echt dit filmpje laten zien’, zegt ze, terwijl ze haar computer grijpt. Op YouTube staan spectaculaire zwart-witbeelden van Tiny Kline die
– hangend aan haar tanden – langs een op grote hoogte gespannen touw
met duizelingwekkende snelheid van de ene kant van Times Square naar de
andere kant suist. ‘Is dat niet ongelooflijk?’, roept Benjamin. ‘Is dat
niet bizar?’
‘Ik
had vooraf nog nooit van Tiny Kline gehoord, ze kwam per toeval op mijn
pad. Een geschenk! Serendipiteit: ook zo’n onverklaarbaar onderdeel
van de werkelijkheid. Dus dat is wat ik mezelf blijf voorhouden: probeer
het niet allemaal te controleren. Want je komt dingen tegen die passen
en het verhaal in een richting dirigeren die beter is dan je van tevoren
had gepland.’
CV Chloe Benjamin
1988 geboren in San Francisco, California
2014 Debuteert met The Anatomy of Dreams, waarvoor ze de Edna Ferber Fiction Book Award ontvangt
2016 Benjamin stapt over van Simon & Schuster naar uitgeverij Putnam. De rechten voor een tv-serie gebaseerd op de roman The Immortalists worden aangekocht door The Jackal Group.
2018 Publiceert The Immortalists, dat na verschijnen binnenkomt op nummer 7 van de New York Times-bestsellerlijst. The Immortalists is vertaald in 30 talen.
Chloe
Benjamin studeerde aan het Vassar College in Poughkeepsie, New York en
behaalde haar Master of Arts in fictie aan de Universiteit van Madison.
Ze woont met haar man in Madison, Wisconsin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten