Vincent
van der Valk was 16 toen hij in z’n eentje voor twee jaar naar Hongkong
verhuisde. ‘Ik wilde me niet verhouden tot de norm van de sociale
hiërarchie op een middelbare school, met die gekke wetten van de jungle.
Daar werd ik niet gelukkig van. Ik wilde stoppen en naar de
toneelschool gaan, maar ik was nog te jong.
‘De
United World Colleges selecteren scholieren van over de hele wereld om
culturen bij elkaar te brengen. Dat doen ze met beurzen, zodat de
leerlingen ook echt uit alle landen kunnen komen. In Hongkong woonde ik
op een campus met zeventig nationaliteiten. Een norm bestond daar niet.
Wie zegt wat normaal is, als je tussen zeventig nationaliteiten zit? Op
die school gingen ze interessanter om met de vragen waar ik mee zat.
Onderwijs hoeft niet alleen te bestaan uit sommetjes en woordjes leren.’
Daarna
vertrok Van der Valk voor een jaar naar een toneelschool in New York.
‘Met de metro naar school, in New York wonen was intens. Maar na een
jaar ging ik weg, ik was niet meer welkom op die school. Ik vond het
toneelonderwijs niet goed en bevraagde hun systeem, ook tijdens de
lessen. Dat was irritant voor mijn medeleerlingen.
‘De
docenten vonden dat ik aandacht zocht. Ze zetten me op een stoel voor
de klas en zeiden: wat is jouw probleem? Ik antwoordde dat het me
verbaasde hoe weinig ruimte er bestond voor vragen. En dat ik soms niet
eens zin had om naar school te komen, terwijl toneelspelen mijn grootste
passie is. Toen vroegen de leraren of ik dat probleem ook in bed had.’
Waarom kwam je na die jaren terug naar Nederland?
‘In
New York had ik gepraat met mensen die zeiden dat ik gek was als ik
niet naar de toneelschool in Maastricht ging. In Amerika zou je een
masteropleiding moeten doen aan Columbia of Yale om in de buurt te komen
van het niveau op een Nederlandse toneelschool. Ik kwam terug om
artistiek-inhoudelijke redenen. Mijn hang naar avontuur in het
buitenland werd ondergeschikt aan de inhoud: een acteur, schrijver en
kunstenaar worden.’
Voel je je een Nederlander?
‘Ja,
maar voor de helft niet. Ik denk dat ik een grotere intensiteit heb.
Als ik met passie praat en het vuur in mijn ogen komt, merk ik dat
anderen soms stilvallen en proberen me rustig te krijgen. Je kunt zeggen
dat het persoonlijk is, maar je kunt er ook naar kijken als: dat is
cultuur. Mijn moeder komt uit IJsland, daar heb ik gewoond tot ik 6 was.
‘Het
grootste verschil tussen Nederland en IJsland is de natuur. Die is in
IJsland zo extreem dat het culturele gevolgen heeft. In Nederland kun je
zien wat er is, zo ver als het oog reikt. Daarom zijn wij nuchter: ik
zie het toch? In IJsland kan van de ene op de andere minuut door een
sneeuwstorm de situatie zo veranderen dat je helemaal niets meer ziet.
Het leidt tot mystiek. De een zegt: het is een manier om met de natuur
om te gaan, de ander ziet het als iets spiritueels.
‘Het
mooiste verhaal dat ik ken, komt uit de jaren zeventig. In IJsland
wilden ze een snelweg bouwen, dwars door een rotssteen die belangrijk
was in het elfenrijk. De eerste dag werd de aanleg uitgesteld door een
sneeuwstorm. Daarna werden alle bouwvakkers ziek. Uiteindelijk hebben ze
de weg om die steen heen gebouwd. Over de elfen die daar zogenaamd
leven, kun je denken wat je wilt, maar je moet er niet mee fucken –
zoiets. In de kern is het dit: als mens sta je niet centraal. De fysieke
wereld is niet het enige dat bestaat.
‘Omdat
IJsland zo’n klein land is met zo weinig inwoners, kunnen er sneller
veranderingen plaatsvinden. Eerst leefden de IJslanders in grote
armoede, onder erbarmelijke omstandigheden, waarin ze een beetje vis
probeerden te vangen om te overleven. Na de komst van een Amerikaanse
legerbasis waren ze plotseling rijk. De extremen worden sneller
opgezocht. Dat de wereldwijde economische crisis begon met Icesave, was
geen toeval.
‘IJslanders
zijn progressief en open. IJsland heeft de grootste gelijkheid tussen
mannen en vrouwen, en dat is heel snel gegaan. Maar ik heb ook een
andere kant meegemaakt, die me beangstigde. Door de overlevingsmodus
gaat hun trots verder dan in Nederland. Een soort oergevoel: dit is ons
land. Dat nationalisme kan omslaan in een betoog waarin ze beweren dat
ze een superieur volk zijn.’
Kijk je door die buitenlandse jaren anders naar Nederland?
‘Ik
heb geleerd dat alles een kwestie van perspectief is. Hoe je naar de
wereld kijkt, is zo veranderlijk en afhankelijk van hoe en waar je bent
opgegroeid en van welke verhalen je hebt gehoord. Wat jij hebt
meegekregen, geeft je geen recht op de enige waarheid.
‘In
Hongkong deelde ik een kamer met een jongen uit Tanzania. De oorlog in
Irak brak uit en ik wilde protesten organiseren. Hij had geen interesse.
Ik besefte dat idealisme een luxe is. Als ik de school daar verpestte,
kon ik terugvallen op de sociale zekerheid van Nederland. Hij kon zich
niet permitteren geen goede cijfers te halen. Het was de enige
mogelijkheid om zijn familie te onderhouden.
‘Ik
kan me boos maken over het gebrek aan bereidheid ons te verplaatsen in
een ander. De onwetendheid in Nederland is soms gênant. Onwetendheid kun
je mooi dragen, in bescheidenheid. Maar de combinatie van onwetendheid
en arrogantie is zo lelijk.’
Nederlands
‘Als ik grootsheid relativeer.’
‘Als ik grootsheid relativeer.’
IJslands
‘Muziek maken.’
‘Muziek maken.’
Eten
‘Italiaans.’
‘Italiaans.’
Partner
‘Maria Kraakman, ze is ook actrice. Ik zie haar persoonlijkheid niet verbonden aan een nationaliteit.’
‘Maria Kraakman, ze is ook actrice. Ik zie haar persoonlijkheid niet verbonden aan een nationaliteit.’
Wit of blank
‘Simpel: ik zeg wit. Blank heeft een connotatie met rein.’
‘Simpel: ik zeg wit. Blank heeft een connotatie met rein.’
Vincent van der Valk (Nederland, 1985) speelde in de tv-serie Klem en is vanaf 17 maart te zien in de nieuwe tv-serie Zeven kleine criminelen (Zapp). Hij speelt de hoofdrol in de film Nocturne,
die op 28 januari op het International Film Festival Rotterdam in
première gaat en vanaf half april in de bioscoop te zien is. Ook speelt
hij de hoofdrol in het toneelstuk Caligula van Theater Utrecht (tournee vanaf 26 januari) en is hij vanaf 14 juni op Oerol te zien in de nieuwe solovoorstelling Immens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten