even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
dinsdag 3 maart 2020
Koolhaas zet Stalin op een treintje in Guggenheim
Stalin rijdt een half jaar lang door het Guggenheim Museum in New York. Voor de vorige week geopende tentoonstelling Countryside, The Future
is een bijna manshoge foto van de Georgiër die decennialang de
Sovjet-Unie terroriseerde, gemonteerd op een computergestuurd karretje.
Feilloos vindt het Stalinwagentje zijn weg langs de bezoekers op de
omhoogspiralende hellingbaan van het museum. Buiten het door Amerika’s
grootste twintigste-eeuwse architect Frank Lloyd Wright ontworpen
museumgebouw staat een tractor, de machine die Stalin in grote aantallen
liet produceren in uit Amerika geïmporteerde fabrieken.
De
tentoonstellingmakers onder leiding van Nederlands beroemdste architect
Rem Koolhaas hadden ook Hitler op een karretje kunnen zetten. Stalins
Duitstalige tegenhanger maakt – naast onder anderen Mao, Gadaffi,
Franklin D. Roosevelt, Sicco Mansholt en Stalin zelf – deel uit van een
select gezelschap twintigste-eeuwse politici wier plannen voor de
grootschalige omvorming van het platteland worden belicht in het
Guggenheim. Maar een karretje voor de autoliefhebber Hitler zou
ongetwijfeld hebben geleid tot protesten tegen zijn smakeloze, rijdende
aanwezigheid op de monstertentoonstelling over het platteland op vijf
continenten. Stalin blijkt wel acceptabel. Hoewel de Sovjettiran als
massamoordenaar niet onderdeed voor Hitler, is ophef tot nu toe
uitgebleven.
Ook een van de boerinnen uit de late, figuratieve
schilderijen van de Oekraïense avant-gardist Kazimir Malevitsj rijdt
rond in het Guggenheim. De gezichtsloze boeren die Malevitsj omstreeks
1930 schilderde, worden vaak beschouwd als een stil protest tegen
Stalins collectivisatie van de landbouw die toen in de Sovjet-Unie
plaatsvond en miljoenen plattelanders het leven kostte. Vreemd genoeg
krijgt Stalins hardhandige hervorming van de landbouw verder geen
aandacht op Countryside, The Future. Wel worden zijn plannen en
die van zijn opvolger Chroesjtsjov om de landbouw van de Sovjet-Unie na
de Tweede Wereldoorlog net zo productief te maken als die van de
Verenigde Staten in woord en beeld uit de doeken gedaan. Ook dit waren
overigens grandioze mislukkingen, maar ze eisten wel minder slachtoffers
dan de collectivisatie.
Manhattan
Countryside, The Future
is niet de eerste tentoonstelling van Rem Koolhaas in het Guggenheim
Museum. Al in 1978 waren er de tekeningen te zien die Madelon
Vriesendorp maakte voor Delirious New York , het debuutboek
geschreven door Koolhaas, waarmee hij op slag internationaal bekend
werd. Koolhaas (1944), die schrijven en onderzoek nog altijd net zo
belangrijk vindt als ontwerpen, schreef zijn ode aan de ‘cultuur van
congestie’ van Manhattan, toen New York leed aan inner city blues en de vervallen stad van Taxi Driver en The Joker was. Maar Delirious New York
was niet bedoeld als de geschiedenis van een stad op zijn retour.
Integendeel, Koolhaas presenteerde zijn boek als een actueel
‘retroactief manifest’ voor grootsteedse architectuur en stedenbouw. Stalin op wielen. Foto Laurian GhinitoiuNa Delirious New York publiceerde Koolhaas, met
tussenpozen, een flink aantal pillen over, onder meer, de opkomst van
Chinese miljoenensteden als Shenzhen (Great Leap Forward, 2002) en de razendsnelle verstedelijking van golfstaten als Dubai (Al Manakh 2,
2011). Maar nu sinds een jaar of tien een snel groter wordende
meerderheid van de wereldbevolking in steden woont en het aantal
architectuurboeken, -tentoonstellingen en -biënnales met de stad als
onderwerp niet meer te tellen is, vond de mede-oprichter van het Office
for Metropolitan Architecture (OMA) het tijd dat het platteland eens
aandacht kreeg. Voor Countryside, The Future deden tientallen
medewerkers van onder meer de denktank AMO en de universiteiten van
Wageningen en Nairobi onderzoek naar de geschiedenis en de ‘dramatische
veranderingen’ van de niet-stedelijke gebieden die nog altijd 98 procent
van het aardoppervlak beslaan. Shenzhen ruikt kans door onrust in Hongkong
Hippies
Hoe Koolhaas op het idee
kwam voor een tentoonstelling over het platteland, vertelt hij aan de
hand van foto’s en teksten in een introductie onderaan de
Guggenheimspiraal. Een jaar of tien geleden besefte hij tijdens een
verblijf in het Zwitserse Engadin plotseling hoezeer het Zwitserse
platteland veranderde. Engadin, waar hij al vele jaren regelmatig kwam,
was aan het leeglopen, maar was toch drie keer zo groot geworden door de
bouw van onder meer nieuwe vakantiehuizen van stadsbewoners die rust
zoeken op het platteland. Het Zwitserse platteland was de achtertuin
geworden van de groeiende steden, die moet zorgen voor de voeding,
vermaak en rust van de grotestadsbewoners, stelde Koolhaas vast.
Het
verlangen naar het platteland is al eeuwenoud, zo laat een tientallen
meters lang gordijn met een collage van tekeningen, schilderijen en
foto’s verder op de spiraal zien. De oude, welgestelde Romeinen in hun villae suburbanae
waren niet veel anders dan de hippies die een halve eeuw geleden de
stad inruilden voor communes op het platteland. Na het gordijn komen de
al dan niet utopische plannen voor het platteland uit de negentiende en
twintigste eeuw aan bod, zoals de phalanstères, volkspaleizen op het
boerenland, van de utopisch socialist Charles Fourier. Tot slot laat de
tentoonstelling een groot aantal nieuwe verschijnselen en ontwikkelingen
zien die zich op het platteland voordoen, van de bouw van het
grootste gebouw ter wereld – een batterijenfabriek van Tesla in de
woestijn van Nevada (volgens Koolhaas een nieuwe, „sublieme” vorm van
posthumane architectuur) – , via de recente ontruiming van het dorpje
Manheim in Duitsland door de uitbreiding van een bruinkoolmijn, tot het
reservaat voor gorilla’s in het grensgebied van Rwanda en Congo. Foto Laurian GhinitoiuEerdere tentoonstellingen van Rem Koolhaas/OMA/AMO leden
onder een overvloed aan ontwerpen, teksten, kaarten, statistieken en
diagrammen die de bezoeker niet alleen deden duizelen maar ook ergernis
opriepen. Ook Countryside, The Future, die Koolhaas zelf
„pointillistisch” noemt, behandelt weer zo veel onderwerpen dat ze lang
niet in een halve dag allemaal kunnen worden doorgrond. Maar mede
dankzij de bemoeienissen met de inrichting door Irma Boom, de vaste
vormgever van Koolhaas’ boeken, vormen de honderden collages, foto’s,
kopieën van schilderijen als De Hooischelven van Claude Monet,
filmfragmenten, apparaten, robots en nieuwe landbouwkundige uitvindingen
dit keer een overzichtelijk en educatief geheel.
Marsmannetje
Koolhaas, die zijn carrière begon als journalist bij de Haagse Post,
heeft eens gezegd dat het uitgangspunt voor zijn beschouwingen en
tentoonstellingen is om te rapporteren als een bewoner van Mars die voor
het eerst de aarde bezoekt. Om zijn houding als marsmannetje dat zich
zonder moralisme of ironie buigt over verschijnselen als globalisering
en shopping, is Koolhaas tot zijn afgrijzen al eens uitgemaakt
voor ‘cheerleader van het neoliberalisme’. Misschien is dit de reden dat
hij nu zijn inleiding in Countryside. A report, het boek bij de tentoonstelling, geheel onverwacht afsluit met het uitspreken van de hoop dat de expositie een basis is ‘from which to make the world a better place.’
Toch geeft Countryside, The Future
geen enkele aanwijzing voor wereldverbetering. Ook de tientallen
medewerkers aan de tentoonstelling hebben zich de houding van
marsmannetjes aangemeten. Of het nu gaat om de bouw van nieuwe dorpen in
China waar de oude communistische droom het verschil tussen stad en
platteland op te heffen eindelijk gestalte krijgt, of de ronduit
angstaanjagende want onstopbare ontdooiing van de permafrost in Siberië
die gepaard gaat met het vrijkomen van verbijsterende hoeveelheden
broeikasgassen, alles wordt zonder commentaar of oordeel onder de
aandacht gebracht.
Lees ook over de bibliotheek die het bureau van Koolhaas ontwierp in Doha: Meesterwerk van Rem Koolhaas: boekenoase in de woestijnDat Countryside, The Future toch weer is uitgelopen op
een monstertentoonstelling zonder boodschap of rode draad, maakt
Koolhaas al duidelijk in het begin van de lange tocht naar boven in New
York. Een van de eerste dingen die de bezoeker krijgt te zien, is een
muur vol vragen die rondom een kopie van De Stier van Paulus Potter zijn geschreven. ‘Where did the cows go?’
is de eerste vraag. Hierna volgen er nog vele honderden die ook
allemaal staan in het boek van ‘RK’ (zoals Rem Koolhaas in het boek
wordt genoemd). Sommige zijn begrijpelijk, zoals: ‘Why did we embrace the market economy at the exact moment that science knew climate change was upon us?’ Maar vele vragen zijn de orakeltaal van een op hol geslagen marsmannetje: ‘Would
it be exciting to try holiness? And for After? Is it me or are sections
of Switzerland – and maybe much larger sections of the world – living a
new form of afterlife? Manicured like a cemetery?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten