Mooi evenement, maar waar is het fruit?
Het
Nationaal Schoolontbijt is een evenement dat veel mensen aanspreekt.
Scholen, burgemeesters, Tweede Kamerleden en zelfs het Koninklijk Huis,
ze helpen kinderen graag aan een goed ontbijt. Logisch, want het idee
heeft postgevat dat heel veel kinderen 's morgens zonder ontbijt de deur
uitgaan. Maar dat blijkt mee te vallen: 4 tot 7 procent van alle
kinderen ontbijt niet, de rest wel. De organisatie van het Nationaal
Schoolontbijt gebruikt andere cijfers en stelt dat één op de zes
kinderen wel eens niet ontbijt.
Veel
kinderen tussen 4 en 12 jaar eten wel brood, maar 92 procent eet te
weinig groente en 72 procent krijgt dagelijks te weinig fruit. Toch
staat op de ontbijttafels van het Nationaal Schoolontbijt niet het fruit
dat kinderen zo hard nodig hebben. Wél de onverantwoorde producten van
sponsorende voedselbedrijven met vooral brood en broodbeleg. Zo dringt
kindermarketing zelfs onze scholen binnen.
Vind jij ook dat kinderen beschermd moeten worden tegen deze kindermarketing? Stuur dan deze e-mail naar het Ministerie van Onderwijs. Samen vragen we de overheid om van scholen reclamevrije zones te maken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten