De force is bijzonder sterk, in de afsluiting van George Lucas’ ruimtesaga Star Wars: The Rise of Skywalker ★★★☆☆
The Rise of Skywalker hecht de saga naar behoren af, zij het met grote steken en veel overtreffende-trap-force-inzet.
Is
iets een spoiler als het meteen wordt genoemd in die schuin afgedrukte
tekst die Episode IV inluidt, op de beginakkoorden van John Williams?
Wel,
de boze bleke keizer Palpatine is dus terug, van zijn dood. Zomaar
ineens. Waarom? Nou ja, die force. En hij komt niet alleen: zie die
starcruisers in de ruimte zweven, als een oneindige school haaien. Hoe
de keizer daar dan weer aan komt? Hmm. Die force.
De
mystieke kracht is bijzonder sterk, in de afsluiting van George Lucas’
ruimtesaga. Dat is in het voordeel van scenarist Chris Terrio en
regisseur J.J. Abrams, die zo veel losse ploteindjes bijeen moesten
knopen, dat logica hoe dan ook tekortschiet. Hun The Rise of Skywalker
verspilt geen tijd. Na een hoteldebotel van planeet naar planeet
hyperspacend begin, zijn we waar we moeten zijn: her en der verstrooide
plukjes rebellen maken zich andermaal op voor de beslissende strijd
tegen het omineuze keizerrijk. De bloedbanden van de personages lopen
dwars door goed en kwaad.
Abrams tekende al voor het eerste deel van deze Star Wars-trilogie, met The Force Awakens (2015). Daarna ging collega Rian Johnson aan de slag met het middenstuk The Last Jedi
(2017), maar die trok zich weinig aan van wat ervoor of erna kwam. En
toen de plannen van de beoogde derde regisseur (Colin Trevorrow) werden
afgewezen, diende Abrams plots op te draven voor het slotstuk.
Het
valt Disney en zeker ook Lucasfilm aan te rekenen: de studio’s sprongen
slordig om met de erfenis van George Lucas, keken steeds slechts één
film vooruit. Aan de andere kant: The Force Awakens betrof een sterke hervatting en The Last Jedi was allerminst saai. Star Wars
had ook gewoon pech: Carrie Fisher overleed voordat haar aandeel als
prinses Leia erop zat. De actrice zit nog wel in deze finale, geknipt
uit stukjes restmateriaal.
Met The Rise of Skywalker
schroeft Abrams de predestinatie op: Han en Leia’s naar het kwaad
overgelopen zoon Kylo Ren (Adam Driver) waant zich wederom de ware
opvolger van opa Darth Vader, Jedi-novice Rey (Daisy Ridley) is nog
steeds niet zeker van haar komaf. Rebellengeneraal Lando Calrissian, die
held uit de vroege films, duikt ook op. Maar het script geeft de
inmiddels 82-jarige vertolker Billy Dee Williams te weinig te doen. Hier
voelt Abrams’ hang naar nostalgie gevaarlijk dun.
Aan
visueel spektakel geen gebrek: er wordt gescheurd op speederbikes, er
is dat fraaie lichtsabelgevecht op de roestige resten van een Death
Star. Rebellenpiloot Poe (Oscar Isaac) en ex-stormtrooper Finn (John
Boyega) stunten rond in die oude Millennium Falcon, maar hun personages
maken de eerdere belofte niet waar. Ze zijn toch meer bijfiguren.
Misschien kon dat niet anders: de kern van deze trilogie blijft de wel
met zorg door de drie films vervlochten duistere aantrekkingskracht
tussen Rey en Ren.
The Rise of Skywalker hecht de saga naar behoren af, zij het met grote steken en veel overtreffende-trap-force-inzet.
Tijd voor iets nieuws in het universum.
| ||
The Rise of Skywalker hecht de saga naar behoren af, zij het met grote steken en veel overtreffende-trap-force-inzet |
even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!.... en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
zondag 22 december 2019
The Rise of Skywalker
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten