Scène uit ‘Hors Normes’.
Interview
Olivier Nakache
De Franse regisseur Olivier Nakache maakte samen met Éric Toledano de
hitfilm ‘Intouchables’. Het onderwerp van ‘Hors Normes’ dateert van ver
daarvoor toen ze bevriend raakten met twee mannen die zich inzetten voor
kinderen met autisme. „Het Franse zorgsysteem loopt enorm achter.”
Sinds hun megasucces met Intouchables (2011) heeft
regisseursduo Éric Toledano en Olivier Nakache schoolgemaakt met een
eigen genre van sociaal bewogen feelgoodfilms. De hoofdpersonen van hun
nieuwe film Hors Normes leerden ze echter al twintig jaar
geleden kennen, nog voordat ze begonnen met het draaien van welke film
dan ook. In die tijd werkte het tweetal na hun eindexamen als begeleider
in een zomerkamp. Daar ontmoetten ze Stéphane Benhamou, die zich
inzette voor de begeleiding van kinderen en jongvolwassenen met autisme.
Een paar jaar later vroeg Benhamou hun een promotiefilmpje te maken
voor zijn stichting ‘Le silence des justes’. Toen leerden ze ook zijn
beste vriend Daoud Tatou kennen, die zich met zijn stichting ‘Le relais
IDF’ eveneens inzette voor de integratie van jonge mensen met sociale of
psychische stoornissen. Een lange vriendschap en de documentaire On devrait en faire un film later besloten ze de titel van die documentaire ter harte te nemen en er nu een speelfilm van te maken.
Lees hier de recensie van ‘Hors Normes’ „Om de werkelijkheid recht te doen moesten we er een fictiefilm van maken”, vertelt Olivier Nakache, die afgelopen maand in Amsterdam was. „We moesten verhalen indikken, een dramatische lijn hebben, een compleet beeld schetsen.” Acteurs Vincent Cassel (Bruno) en Reda Kateb (Malik) spelen twee welzijnswerkers die 24 uur per dag in touw zijn kinderen met autisme een plek in de maatschappij te geven. Verwacht geen Intouchables 2. De stijl is realistischer. Rauwer. Veel rollen worden gespeeld door niet-acteurs met autisme. De release van Hors Normes heeft in Frankrijk effect gehad. Nakache: „Voor het eerst hebben Stéphane en Daoud het gevoel dat ze gezien worden. Het onderwerp is op de agenda terechtgekomen.”
„Omdat we er al twintig jaar komen, kenden we veel van de kinderen en hun ouders al, waardoor er een enorme vertrouwensband was. Dat was ook een groot voordeel bij het filmen. Met Benjamin Lesieur, die Joseph speelt, hebben we een jaar lang een theaterworkshop gedaan.
„Het scenario was zo precies mogelijk, maar wel vanuit de gedachte dat wat er ook zou gebeuren tijdens het draaien, we daarvoor open moesten staan. We hadden een psychiater op de set en die zag dat Benjamin steeds de eerste was die voor een volgende take weer op z’n plaats stond en precies op dezelfde manier de scène kon herhalen. Die concludeerde toen dat filmmaken eigenlijk een heel autistische bezigheid is.”
Lees hier de recensie van ‘Hors Normes’ „Om de werkelijkheid recht te doen moesten we er een fictiefilm van maken”, vertelt Olivier Nakache, die afgelopen maand in Amsterdam was. „We moesten verhalen indikken, een dramatische lijn hebben, een compleet beeld schetsen.” Acteurs Vincent Cassel (Bruno) en Reda Kateb (Malik) spelen twee welzijnswerkers die 24 uur per dag in touw zijn kinderen met autisme een plek in de maatschappij te geven. Verwacht geen Intouchables 2. De stijl is realistischer. Rauwer. Veel rollen worden gespeeld door niet-acteurs met autisme. De release van Hors Normes heeft in Frankrijk effect gehad. Nakache: „Voor het eerst hebben Stéphane en Daoud het gevoel dat ze gezien worden. Het onderwerp is op de agenda terechtgekomen.”
Uit de film krijg ik de indruk dat
Stéphane en Daoud op de grens van de regelgeving opereren. Hoe werkt
dat in de praktijk? Wat is er in Frankrijk geregeld voor mensen met
autisme?
„We lopen in Frankrijk enorm achter op het gebied van zorg voor
mensen met psychische aandoeningen. Er is veel bureaucratie en
tegelijkertijd onduidelijke regelgeving. Stéphane en Daoud zijn met hun
werk in een gat gesprongen en in feite zegt de Franse overheid: we
kunnen deze kinderen niet aan, we weten niet hoe we ze moeten
begeleiden, dus als je een idee hebt: ga je gang. Hun werk wordt
oogluikend toegestaan. Maar omdat ze steeds meer kinderen moesten
opnemen die anders buiten de boot zouden vallen, kregen ze toch de
inspectie op hun dak. Dat is de paradoxale situatie waar we aan het
begin van de film mee worden geconfronteerd.”
Hoe zit het met de religieuze
thema’s in de film? De een is joods, de ander moslim, als je dat naast
elkaar zet in een film krijgt dat betekenis.
„Voor ons is Hors Normes een multidimensionale film met
vijftig verschillende onderwerpen en problemen. We wilden het over alles
hebben. Diversiteit, sociale problemen. We wilden het hele plaatje
laten zien. Het feit dat deze twee mannen een andere religieuze
achtergrond hebben is juist géén probleem in de film. Integendeel. Toen
ze twintig jaar geleden begonnen was hun geloof juist een verbindende
factor. Een begrip als barmhartigheid speelt in alle grote
wereldreligies een rol. Het zijn de huidige politieke tendensen die
mensen willen uitsluiten en tegen elkaar uitspelen.”
‘Hors Normes’ is tamelijk
realistisch gefilmd, in een stijl die we van docudrama’s kennen, behalve
de scènes vanuit het perspectief van de autistische Valentin, waarin we
een idee krijgen hoe het moet zijn om de wereld op zijn manier te
ervaren.
„We wilden niet alleen de buitenkant van de problematiek laten zien,
maar ook zichtbaar maken hoe iemand met autisme zich voelt. Het
subjectieve perspectief van Valentin is gebaseerd op heel veel research,
met name gesprekken met mensen met minder zware vormen van autisme die
wel in staat zijn om hun ervaringen onder woorden te brengen. „Omdat we er al twintig jaar komen, kenden we veel van de kinderen en hun ouders al, waardoor er een enorme vertrouwensband was. Dat was ook een groot voordeel bij het filmen. Met Benjamin Lesieur, die Joseph speelt, hebben we een jaar lang een theaterworkshop gedaan.
„Het scenario was zo precies mogelijk, maar wel vanuit de gedachte dat wat er ook zou gebeuren tijdens het draaien, we daarvoor open moesten staan. We hadden een psychiater op de set en die zag dat Benjamin steeds de eerste was die voor een volgende take weer op z’n plaats stond en precies op dezelfde manier de scène kon herhalen. Die concludeerde toen dat filmmaken eigenlijk een heel autistische bezigheid is.”
Die spanning tussen stress en
geduld, tussen precisie, concentratie en openstaan voor het onverwachte
is ook het sociale commentaar dat de film geeft; wanneer werd u zich dat
bewust?
„Onze maatschappij pusht het individualisme en het egoïsme. In het
samenwerken aan deze film gaat het precies om het tegenovergestelde.
Voor ons is dat de politiek van de film.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten