Boekhandel Donner is terug – en het papieren boek ook
Boekhandel
Donner in Rotterdam ging failliet toen de ketens Selexyz en Polare
omvielen. Maar de zaak ging door en trotseerde een verbouwing van vijf
jaar. Een opsteker voor de branche.
‘Tijdens
de verkoop gaat de verbouwing gewoon door’ – met die knipoog heeft
boekhandel Donner in Rotterdam vijf pittige jaren doorstaan. Vijf keer
moesten alle boeken intern verhuizen, één keer zelfs zonder lift, omdat
het rijksmonument aan de Coolsingel werd opgeknapt.
Tientallen
lekkages later eindigt ‘de reis door het gebouw’ dit weekend met een
feestelijke opening – al was de winkel nooit dicht. Burgemeester
Aboutaleb ontvangt zaterdag het eerste exemplaar van Denkend aan Donner. De
‘ode aan het lezen’ is een een cadeautje voor de klanten, als dank voor
hun trouw en geduld. In de levendige winkel van 3.750 vierkante meter
zien ze ook het monumentale trappenhuis waarvoor glaskunstenaar Andries
Copier na de oorlog 180 gezandstraalde ramen maakte als ode aan
Rotterdam.
‘Cultuur op acht niveaus’
Dat
Donner – in 1912 begonnen als gereformeerde boekhandel – überhaupt nog
bestaat, is een klein wonder. De zaak die 26 jaar aan de Lijnbaan zat
(‘cultuur op acht niveaus’) werd twee keer meegetrokken in een
faillissement. Eerst in 2012, met het omvallen van moederbedrijf
Selexyz. Vervolgens in 2014, toen opvolger Polare ten onder ging.
Het
speelde in de tijd dat de boekhandel en het papieren boek alom werden
doodverklaard. Het e-book, de ontlezing en de opmars van Bol.com zouden
de genadeslag toedienen. ‘Tot overmaat van ramp moesten we binnen drie
maanden ons pand uit aan de Lijnbaan en hadden we slechts zes weken om
aan kapitaal te komen voor een doorstart’, zo vat Leo van de Wetering de
uitdagingen samen. Hij is een van de vijf boekverkopers van
Donner die niet wilden opgeven. Op een vrijdagavond bleven ze net wat
langer hangen dan de andere collega’s. Ze besloten alles op alles te
zetten voor een reddingspoging. Samen brachten ze 135 jaar ervaring in,
van jongste bediende tot winkelmanager.
Crowdfunding
Ze
konden rekenen op warme steun: 1.750 crowdfunders brachten 250.000 euro
bijeen en er dienden zich zeven particuliere investeerders aan. Ze
konden terecht in een deel van het oude kantoor van ABN Amro aan de
Coolsingel – eerst als pop-upstore, maar ze bleven, ondanks de ongemakken van de renovatie.
Verrassend genoeg hebben vrijwel alle boekwinkels van voorheen Polare en Selexyz de woelige tijd doorstaan – alleen in Arnhem, Breda en Hilversum lukt het niet. Scheltema
in Amsterdam werd gered door Harold Zwaal, die zijn geld verdiende met
tv-zender SBS en Novamedia, het bedrijf achter de Postcodeloterij. In
Den Haag werd boekhandel Verwijs overgenomen door collega Paagman.
Veerkracht
‘Het
draait in de boekhandel toch vooral om lokaal ondernemerschap’,
constateert Anne Schroën, directeur van de Koninklijke
Boekverkopersbond. ‘Een boekenwinkel in Utrecht is anders dan in
Rotterdam of Nijmegen. Het hoofdkantoor van Polare had dat onvoldoende
door. De succesvolle doorstart van de winkels bewijst dat. Er was meer
veerkracht dan verwacht.’
Al
heeft de boekhandel het niet gemakkelijk. ‘In de winkelstraat speelt
veel tegelijk’, zegt Schroën. ‘Denk aan de stijgende energie- en
vastgoedprijzen, de btw-verhoging en de nieuwe cao voor de boekhandel.
Het is een pittige strijd om de kosten in de hand te houden. Helemaal
als je, zoals Donner, zo'n gigantische winkel hebt.’
Zorgen
heeft ze over de kleine en middelgrote winkels die ‘smaak geven aan een
dorp of buurt’. Toch is ze optimistisch over de kracht van de lokaal
ingebedde ondernemers. ‘Volgend jaar verhuist Broese in Utrecht naar het
oude postkantoor. Het Haagse Paagman opent een fonkelnieuwe vestiging
in Leidschendam.’
Vanzelf
gaat het nergens – in Amsterdam past Harold Zwaal elk jaar vijf ton bij
om de toplocatie aan het Rokin overeind te houden. ‘Maar wij vinden het
belangrijk dat een instituut als Scheltema blijft bestaan’, zei Zwaal vorig jaar in Het Parool. ‘We
willen graag dat mensen lezen.’ Op termijn moet Scheltema, met een
halte van de Noord-Zuidlijn voor de deur, wel winst gaan maken.
Spaarzaam
Bij
Donner maken ze bescheiden winst. ‘We hebben spaarzaam geleefd’, zegt
Leo van de Wetering, inmiddels een van de vijf directeuren. ‘Achteraf
gezien was 2014 de bodem van de markt. De boekverkopen waren met 20
procent gedaald in Nederland, maar de wereld kwam weer uit de crisis.’
Het negatieve sentiment rond het papieren boek is weggeëbd, het e-book
bleek minder bedreigend dan gevreesd. Van de Wetering haalt een
uitspraak aan van Umberto Eco: ‘Het boek is als een lepel, een schaar,
een hamer, een wiel. Als het uitgevonden is, kan het niet verbeterd
worden.’
Een
boekhandel blijkt maatwerk. Je moet aanvoelen wat je klanten willen –
en tegelijk je klanten verrassen met boeken die níet in de
bestsellerlijsten staan. Dat verloren de hoofdkantoren van Selexyz en
Polare uit het oog, aldus Van de Wetering. ‘Niet de boekverkoper had het
primaat in de bestellingen, maar het algoritme.’
Erudiet en gepeperd
Omgekeerd
moet de klant de boekhandel wel koesteren, benadrukt Van de Wetering.
De drieslag boek, boekhandel en lezen kan volgens hem alleen bestaan als
de klanten de fysieke boekhandel trouw blijven. ‘Als je bij de
plaatselijke boekhandel bestelt, is je boek er even snel en voor
hetzelfde bedrag als wanneer je naar Bol gaat.’ Zijn credo: ‘Denk je aan
boeken, denk dan aan Donner.’
Anne
Schroën van de Boekverkopersbond ziet de wonderbaarlijke
wederopstanding van Donner als opsteker voor de hele branche. ‘Donner
toont een staaltje ondernemerslust en vooral lef. Het is erudiet en
gepeperd volk, die boekverkopers, maar ze zijn commercieel niet op hun
achterhoofd gevallen.’
Codetaal bij Donner: ‘Is Prisma 500 nog aanwezig?’
De
klanten van de Rotterdamse boekhandel Donner boffen maar. Niet alleen
is ‘hun’ boekenpaleis eindelijk klaar met vijf jaar verbouwen, ze
krijgen voor hun geduld en trouw een bundel cadeau met bijdragen van
dichters, schrijvers, filosofen, wetenschappers en journalisten. Denkend aan Donner is een ‘ode aan het lezen’ en vaak ook aan Donner zelf.
De
ooit gereformeerde boekhandel heeft geen vaste klanten, maar Eeuwige
Boekenzoekers, schrijft Louise O. Fresco. Ze deinsden niet terug voor
het betonnen flatgebouw waar Donner jaren in huisde, want ‘hun passie
brandt te hevig’. Een passie waarvoor de Japanners een woord hebben,
weet Ger Groot: tsundoku – het kopen van méér boeken dan je ooit kan lezen.
Zoals de lezers zich aan de boeken laafden, zo laafden de verkopers zich aan de boekenzoekers. Dat onthult Maria Heiden, die Donners fameuze pocketkelder bestierde. Neusde
daar een knappe man rond, dan waarschuwde ze een collega op zolder met
een telefoontje in codetaal: ‘Is Prisma 500 nog aanwezig?’ De collega
haastte zich twee trappen omlaag met een pocket in haar hand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten