Brabantia bestaat honderd jaar en wil blijven verrassen. Ter ere van het jubileum keert het één keer terug naar een retrodesign.
Het
zijn afval- en prullenbakken die doen denken aan de jaren zestig en
zeventig. Met de opvallende kleur oranje, destijds populair bij
interieurontwerpers. En natuurlijk met de patriceprint, een paars
flowerpowerontwerp dat symbool staat voor die tijdsgeest. In de
showroom van huishoudconcern Brabantia staan ze na vijftig jaar opnieuw
te pronken. Omdat het retrodesign weer populair is, maar ook om te
vieren dat het bedrijf sinds 1 mei honderd jaar bestaat.
Ze
verkopen opnieuw goed, zegt Tijn van Elderen (50), topman van het
Brabantse familiebedrijf, met enige verbazing. Hij kijkt liever naar de
nieuw gepresenteerde modellen van het concern, waarbij meerdere functies
worden gecombineerd. Zoals een kledingrek en droogrek ineen, een
combinatie van spatel en lepel of nieuwe afvalemmers die op een
meubelstuk lijken. “We willen mensen blijven verrassen met iets nieuws”,
verklaart Van Elderen aan tafel in de showroom, net over de grens in
het Belgische Overpelt.
Van gieters naar strijkplanken
Zijn
overgrootvader Johannes Martinus van Elderen begon honderd jaar geleden
het bedrijf in het Brabantse Aalst. Toen produceerde Brabantia nog
gieters, melkzeven en sigarettenblikjes. Na de Tweede Wereldoorlog
kwamen de huishoudproducten waar het merk zo bekend van is: de
prullenbakken en strijkplanken. “Mijn opa heeft er toen een
internationaal bedrijf van gemaakt. Van vijftien man naar duizend man
personeel. Dat was een echte ondernemer”, vindt de vierde en huidige
topman.
De
vader en oom van Van Elderen centraliseerden de productiekantoren, toen
nog verspreid door Europa, begin deze eeuw tot drie vestigingen. Die
kwamen in China, Letland en de grootste in Overpelt. “Omdat we zo’n
groot pand in Nederland niet konden vinden”, verklaart Van Elderen. Het
hoofdkantoor is wel in Brabant, in Valkenswaard. De verkoop in Nederland
is goed voor ongeveer 10 procent van de omzet. In 2018 lag die op 110
miljoen euro, de winst bedroeg 3,5 miljoen euro. Brabantia haalt de
meeste omzet in Engeland en België. Een klein deel van de kopers komt
niet uit Europa, maar bijvoorbeeld uit China.
Uit
onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business blijkt dat maar 3
procent van de familiebedrijven de vierde generatie haalt. Slechts 1,5
procent haalt de vijfde. “Ik heb eens gelezen dat de tweede generatie
het bedrijf groot maakt en de derde het succes vervolgens opeet. Waarom
wij het zo lang volhouden? Wij betrekken de hele familie bij onze
plannen”, zegt Van Elderen.
Het
zou mooi zijn als ook de volgende topman een telg uit de familie is.
Tijn van Elderen staat sinds 2012 aan het roer. Dat was een lastige
tijd, erkent hij. “In week 40 van 2008 kregen we van de een op de andere
dag nul bestellingen binnen. Pats-boem, afgelopen. Wij schrokken, maar
mijn vader relativeerde het meteen. Nou jongen, we hebben de crises in
1928, 1940, 1963, 1974, 1981, 1993 en 2003 overleefd. Dus dit redden we
ook wel, zei hij.”
Maar
dat ging niet vanzelf. Er moest wat veranderen om de honderdste
verjaardag te kunnen halen, blikt Van Elderen terug. Toen hij net aan
het roer stond, besloot hij consumenten te vragen wat zij nou van
Brabantia verwachten. “Mensen zeiden: Brabantia, jullie zijn top en
leveren producten van goede kwaliteit. Maar ook wel een beetje sober.
Het mag wel wat spannender.” Jarenlang leverde Brabantia dezelfde,
degelijke, producten. Brabantia bleek in slaap gesust.
Duurzaamheid
“We
willen het leven een beetje leuker, duurzamer en plezieriger maken”,
spreekt Van Elderen uit. Volgens de topman staat duurzaamheid al
decennia hoog in het vaandel bij het familiebedrijf, zo produceert
Brabantia voor 98 procent met recyclebaar materiaal, voornamelijk
roestvrij staal. Maar het lukt niet om de producten milieuvriendelijk te
exporteren. Van Elderen noemt dat pijnlijk. “Zeker als je bedenkt wat
schepen uitstoten. Maar ik heb daar nog geen antwoord op.”
Volgens
Brabantia besteden we gemiddeld zes tot negen jaar van ons leven aan
huishoudelijke klusjes, die veel mensen niet leuk vinden om te doen. Aan
Brabantia om deze klussen een beetje leuker te maken, dus moeten er
plezierige prullenbakken komen. Van Elderen is met zijn team gaan
broeden op meer ‘sexy’ ontwerpen. Hij veert op, pakt een goudgele
prullenbak, omgoten door een zachte coating, en wrijft met zijn handen
over de deksel. “Iedereen die deze ziet, begint hem gelijk te aaien. Je
moet iets maken waarvan mensen denken: ‘Dat is mooi! Ik wil het. Maar
wat is het eigenlijk?’’”
Het
zit hem ook in het gemak, stelt Van Elderen. Zoals een extra stevige
strijkplank of een afvalbak met gedempte sluiting. Van Elderen stapt op
een pootje terwijl de deksel van een prullenbak gelijktijdig opengaat en
vervolgens langzaam dichtvalt. “Niets is zo irritant als een product
dat niet goed werkt.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten