|
||||||||||||||||||||||||||
Suikermaxdag is vorig
jaar voor het eerst door foodwatch in het leven
geroepen, naar analogie van de
internationaal bekende ‘Earth Overshoot Day’.
Op deze dag willen we mensen bewust maken van
het probleem van de overconsumptie van suiker
en het gebrek aan politieke wil om het probleem
serieus aan te pakken. Ondanks (zwakke)
akkoorden en beloften om producten te
verbeteren en gezonder te maken, consumeren
heel veel mensen iedere dag nog veel te veel
suiker.
Negen op de tien jongeren (7-18 jaar) en zes op de tien volwassenen (19-69 jaar) overschrijdt de norm van de WHO - die oproept om maximaal 10% van de dagelijkse calorieconsumptie uit vrije suikers te halen. De overvloed aan suikers krijgen mensen volgens de meest actuele Voedselconsumptiepeiling van het RIVM vooral binnen door het nuttigen van niet-alcoholische dranken (frisdrank en sap, 32%), suiker en snoepgoed (25%), koek en gebak (17%) en zuivel (12%). Samen goed voor 86% van de consumptie van vrije suikers. Ik vind het niet gek dat kinderen verreweg het snelst aan hun suikermax zitten. Door slimme marketingtrucs op verpakkingen, jengelzones bij de kassa, kinderhelden op ooghoogte en het simpelweg vaak niet aanbieden van gezonde varianten worden ouders - hoe goed ze het ook willen doen - voor lastige keuzes gesteld. Ik zet wat voorbeelden voor je op een rijtje: |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Suikerbommen en kindermarketing
Uit de selectie van suikerrijke producten voor
kinderen die we naar aanleiding van
Suikermaxdag onderzochten, blijkt dat kinderen
nog steeds gelokt worden met kleurrijke en
leuke plaatjes, zoals een vrolijk bijtje bij
Kellogg’s en een eenhoorn bij Danone.
Dergelijke ‘branded characters’ zijn nog steeds
niet verboden. Enkel ‘licensed media
characters’ (uit bijvoorbeeld populaire
tekenfilms of games) zijn dat.
Of de kleurrijke sprookjesfiguren nu licensed zijn of niet, maakt voor kinderen weinig uit. Kinderen blijven naar de verpakkingen met dieren en opvallende kleuren grijpen. Met als gevolg drama in de supermarkt en suikerbommen op hun bord. Naast het stopzetten van kindermarketing, moeten producenten ook gewoon minder suiker in hun producten stoppen. Helaas komt hier weinig van. |
Wat foodwatch betreft komt er nu een
suikertaks, wetgeving om de hoge hoeveelheden
suiker in producten aan banden te leggen en een
einde aan alle kindermarketing!
|
Met vriendelijke groet,
|
Campaigner
Geen opmerkingen:
Een reactie posten