De
gezichtscrème van Rituals is te koop in plastic navulcups, die geschikt
zijn om in een luxe glazen pot te doen. Een zware glazen pot. Zet dat
zoden aan de dijk?
Als
er een handeling is die de afgelopen maanden van levensbelang is
gebleken, is het handen wassen. Goed nieuws voor cosmeticabedrijf
Rituals, want dat roept al jaren dat we dagelijkse handelingen moeten
herwaarderen. Bewust inzepen en afspoelen is nu een onmisbaar ritueel.
De
nadruk op mindfulness gaf Rituals lange tijd een groen tintje dat niet
echt op feiten gebaseerd leek te zijn. Bij een onderzoek naar duurzame
cosmetica van vergelijkingswebsite Rank a Brand in 2016 scoorde het
bedrijf een E. Het bijbehorende advies aan consumenten was om
Rituals-producten in de schappen te laten liggen. Niet helemaal eerlijk,
zegt Niki Schilling, die bij Rituals over innovatie en duurzaamheid
gaat. “We konden helaas geen informatie aanleveren, waardoor veel van
onze initiatieven onbekend waren.”
Duurzame inspanningen
Nu
is Rituals duidelijker over zijn duurzame inspanningen. Zo zijn er voor
elk ‘ritueel’ gemiddeld 25 producten, waarvan vijf in een
navulverpakking zitten. Het gaat om geurstokjes, autoparfums, lichaams-
en gezichtscrèmes, handzeep en scheercrème. De potten zijn van één
materiaal gemaakt, zodat ze makkelijker te recyclen zijn.
De
navulverpakkingen zijn een groot succes onder trouwe klanten, zegt
Schilling. “We verkopen er jaarlijks meer dan vijf miljoen van. In 2019
heeft dat meer dan 250.000 kilo aan materiaal bespaard. Bijna 20 procent
van die navulverpakkingen wordt in Nederland verkocht. Bij handzeep en
geurstokjes zit een op de drie aankopen in een navulverpakking. Bij
andere producten is dat een kwart.”
Vijf keer navullen
De
pot waarin Rituals zijn gezichtscrème verkoopt, is zwaar en luxe. In
die pot zit een plastic cup met daarin de crème. Is die cup leeg, dan
kan de klant een nieuwe cup met crème kopen en in die zware, glazen pot
doen. De navulverpakking is een paar euro goedkoper dan het origineel
met glazen pot.
Op
basis van de verkoopcijfers en klantinformatie weet Rituals dat trouwe
klanten de originele verpakking ongeveer vijf keer navullen met een
nieuwe plastic cup. Het bedrijf heeft de milieubesparing hiervan laten
doorrekenen door The LCA Centre, een bedrijf dat milieuanalyses maakt.
Daaruit blijkt dat de navulverpakking 70 procent aan CO2-uitstoot
bespaart, 65 procent aan energie en 45 procent aan water ten opzichte
van de gewone verpakking.
Het
lastige bij milieuanalyses is dat de uitkomsten sterk afhankelijk zijn
van de aannames en grenzen waarbinnen het onderzoek wordt gedaan. De
samenvatting van het rapport van The LCA Center is in te zien, de rest
is afgeschermd uit concurrentieoverwegingen.
Meerdere scenario’s
Sanne
Janssen van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kan dus niet
precies zeggen of de claims kloppen. Ze onderscheidt verschillende
scenario’s bij het hervullen. “Als je een trouwe Rituals-klant bent en
deze crème altijd koopt, is er al een milieuvoordeel bij de eerste
navulverpakking. Dat milieuvoordeel loopt op naarmate je de glazen pot
vaker hervult. Als je geen trouwe klant bent en de luxueuze verpakking
maar een keer gebruikt, is er geen milieuvoordeel. Vergelijk het met de
aankoop van een hervulbare koffiebeker die je na een keer gebruiken
weggooit.” De derde optie is dat je alleen de plastic navulcup koopt.
“Die kun je ook prima neerzetten op de wastafel, zonder die luxe, zware
pot.”
Tenslotte
kun je ook een crème van een ander merk kopen met veel minder
verpakkingsmateriaal, en die verpakking na gebruik recyclen. “Je kunt
dan uitrekenen na hoeveel keer het navulbare systeem van Rituals beter
is.”
Inhoud van producten
Behalve
de verpakking let Rituals ook op de inhoud van de producten. Het
bedrijf gebruikt geen parabenen (conserveringsmiddel), siliconen
(glansmiddel), sodium lauryl sulfaat (schoonmaakstof en schuimmiddel,
ook wel SLS) en ftalaten, zo blijkt uit de ingrediëntenlijst van de
producten op de website en uit de database Dermabase. Die deelt
cosmeticaproducten in op basis van huidvriendelijkheid. De database
bevat meer dan vierduizend producten, waaronder 37 van Rituals. De
scores van de Rituals producten lopen uiteen van 4,9 (voor een
zonbeschermingsmiddel) tot 6,8 (voor een gezichtsverzorgingsproduct) op
een tienpuntschaal. In alle Ritualsproducten in Dermabase zitten
parfumstoffen, die relatief slecht scoren op huidvriendelijkheid.
Ftalaten
worden vaak gebruikt als oplosmiddel in parfum en als manier om parfum
te fixeren, zodat het minder snel vervliegt. Parfum bestaat echter uit
honderden verschillende stoffen die niet op de ingrediëntenlijst hoeven
te worden vermeld. Schilling: “Wij gebruiken geen ftalaten in onze
parfums. We kunnen de exacte samenstelling niet beschikbaar stellen aan
derden, maar onze claims worden regelmatig gecontroleerd door de
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.”
‘Vrij van’-claims zijn controversieel
Scheikundige
Barbara Olioso, oprichter van het cosmeticalab The Green Chemist
Consultancy, bevestigt dat er ftalaatvrije parfums op de markt zijn. “Om
zeker te weten of deze claim klopt, moet je een product in een
laboratorium testen.” Ze wijst erop dat ‘vrij van’-claims controversieel
zijn. “Wetgeving verbiedt om ingrediënten in diskrediet te brengen die
wettelijk zijn toegestaan. Als je zegt dat je toegestane ingrediënten
niet gebruikt, wek je de suggestie dat er iets mee aan de hand is.”
Iets vergelijkbaars geldt voor de claim cruelty free,
vrij van wreedheid, zegt Janssen. “Sinds 2013 is deze claim onzin,
omdat er toen een Europees dierproefverbod kwam voor cosmetica. Veel
merken plakken echter nog steeds een al dan niet zelfverzonnen logo van
een konijntje op hun producten.”
Kortom,
Rituals is iets transparanter over duurzaamheid dan een paar jaar
geleden. De verlaging van zijn milieu-impact en zijn duurzame inkomsten
dankt het vooral aan trouwe klanten die voor navulverpakkingen kiezen.
In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten