vrijdag 18 september 2020

Industrie verantwoordelijk voor ongezond kinderaanbod

 


Beste foodwatcher,

Bij foodwatch krijgen wij dagelijks smoesjes te horen van de voedingsindustrie. Allemaal met als doel om niet zelf verantwoordelijkheid te nemen maar die af te schuiven op consumenten, de overheid, slappe afspraken, enzovoort. Ik las net weer zo'n mooi smoesje van Coca-Cola, over haar marketing gericht op kinderen.

Het moet gedaan zijn met die smoesjes. Nieuw onderzoek toont opníeuw aan hoe problematisch het voedselaanbod voor kinderen is. Bijna driekwart van alle kinderproducten in de supermarkt is ongezond (driekwart!). Hiervan doet een kwart aan gerichte kindermarketing. Voedingsindustrie, stop hier nou eens mee!



Samen voeren we actie!






Doe mee >>



Omsingeld

Een nieuw rapport toont maar weer eens aan waar foodwatch al jaren actie tegen voert: het voedingsaanbod voor kinderen is veel te ongezond. Van 2.000 producten, zoals kinderontbijtgranen, -toetjes en drinkpakjes, voldoet zo’n 75% níet aan de criteria voor gezonde voeding (op basis van de Schijf van Vijf), zo heeft Unicef laten uitzoeken. Bij ongeveer 25% is sprake van kindermarketing via animatiefiguren, illustraties en andere aandachtrekkers voor de kids. De kindervariant is hierbij ook nog eens vaak ongezonder dat het equivalent voor volwassenen. Kinderen worden omsingeld door ongezonde voeding.

Ik herhaal het nog maar eens: al die ongezonde producten met te veel suiker, vet en zout – en de marketing ervan – dragen bij tot overgewicht en obesitas. Dit leidt tot verhoogde risico’s op diabetes, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en noem maar op. Daarom roepen we jaar na jaar: voedingsindustrie stop, stop, stop!



Smoesjes

Het is duidelijk. Er móét iets veranderen. De voedingsindustrie steekt echter opnieuw haar kop in het zand. Op het feit dat de overgrote meerderheid van de kinderproducten ongezond is, antwoordt het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL) dat het onderzoek hiernaar ‘te negatief’ is. De verantwoordelijkheid wordt opnieuw verschoven van de supermarkten naar de ouders, die zelf maar moeten bepalen wat de kinderen eten. Makkelijk zat, als ouders en kinderen omringd worden door ongezonde producten, jengelzones bij de kassa en schreeuwerige kindermarketing.

Over kindermarketing gesproken, Coca-Cola kwam deze week met een belachelijk excuus om onder onze kindermarketing-klacht uit te komen. In een voorgaande nieuwsbrief heb ik je verteld dat we opnieuw een klacht gingen indienen tegen de frisdrankgigant, over het lokken van kinderen naar haar automaten door middel van sprookjesfiguren. Onze klacht is ditmaal helaas weerlegd door de EU Pledge, een platform van bedrijven tegen kindermarketing: “De adverteerder benadrukte dat in navolging van de vorige beslissing de aansprekende beelden zijn vervangen door silhouetten op de achtergrond die een brede leeftijdsopbouw hebben.” Lees hier de uitspraak op de klacht. 

Dus als de marketing alleen op kinderen gericht is mag het niet, maar als het op kinderen én volwassen gericht is mag het wel. Dit is toch te gek voor woorden!



Hoeveel studies en acties zijn er nog nodig?

Ik ben eens in onze jaarverslagen, artikelen en eerdere acties gedoken. Steeds opnieuw tonen we aan dat we omringd worden door (marketing voor) ongezonde kindervoeding en dat hier iets aan moet gebeuren. Ik zet onze acties van de afgelopen tijd op een rijtje:


Kindermarketing

Vorige maand nog hebben we meerdere klachten ingediend bij de reclamecode commissie tegen het gebruik van kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen, Minions en Peppa Pig op voedselverpakkingen. Mag niet meer, gebeurt nog steeds.

Meer info over de klachten


Suikerbommen voor kinderen

Voor het tweede jaar op rij hebben we de Suikermaxdag georganiseerd. Die viel voor kinderen van 4 tot 8 jaar al op 8 juli. Op Suikermaxdag hebben deze kinderen hun maximum hoeveelheid suiker voor een heel jaar al op. En dat terwijl in juli het jaar pas halverwege was. Dat krijg je, met al die kinderproducten vol suiker.

Lees meer over Suikermaxdag!


Kinderdrinkpakjes

Uit onze marktstudie blijkt dat bijna de helft van de yoghurtdrinks en chocolademelkpakjes - die veel kinderen dagelijks meenemen naar school - nog zoeter zijn dan Coca-Cola. Ook hebben we ontdekt dat vruchtendrinkpakjes voor kinderen nauwelijks vruchten bevatten: de drankjes zijn veelal suikerwater met aroma.

Klik hier voor ons onderzoek


Energiedrankjes

Volgens onderzoek dat we hebben laten uitvoeren wil driekwart van de Nederlanders een minimale leeftijdsgrens op de verkoop van ongezonde energiedrankjes. Een duidelijk signaal dat supermarkten moeten stoppen deze suikerbommen massaal aan jongeren en kinderen te verkopen.

Lees meer!


Campagne voor gezonde voeding!

En ga zo maar door…

Hoeveel studies en acties moeten nog aantonen hoe ongezond het voedingsaanbod en de kindermarketing zijn, voor er iets verandert?!

Meer over onze campagne!


Samen staan we sterk

We laten de moed natuurlijk niet zakken! Onze jarenlange strijd werpt haar vruchten af.

Zo is een groot deel van de ziekenhuizen in Nederland gestopt met de verkoop van energiedrankjes. Het is verboden om populaire kinderhelden op verpakkingen te plaatsen. Producenten brengen het suikergehalte in hun voedingsmiddelen naar beneden. Er is steeds meer animo om ongezonde producten duurder te maken, en groente en fruit goedkoper.

Samen bereiken we dus veel! Stap voor stap maken we het voedingsaanbod gezonder. Help je mee?



Met vriendelijke groet,

Elif Stepman,
Campaigner










Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten