|
||||||||||||||||||||||||||
De RCC (Reclame Code Commissie) was zo vriendelijk om de fabrikanten een overgangstermijn te bieden van bijna anderhalf jaar om hun verpakkingen aan te passen en lopende media-contracten uit te dienen. Tijd zat zou je denken? Blijkbaar niet! Zelfs anderhalf jaar is voor sommige producenten niet lang genoeg geweest om hun verpakkingen te veranderen. Deze overgangstermijn is op 1 juli 2020 afgelopen, terwijl deze ‘gezellige’ producten nog volop in de supermarkt liggen… |
Hoe is dit mogelijk? Deze voedingsfabrikanten hebben lak aan het verbod en blijven doodleuk hun suikerrijke, moddervette en megazoute producten verkopen in kleurrijke verpakkingen die jonge kinderen niet kunnen weerstaan. En dat terwijl overgewicht onder kinderen een steeds groter probleem wordt. Wij zijn het onderhand meer dan zat! Ze verbergen zich achter hun nog lopende media-contracten, voedingsrichtlijnen waaraan ze zouden voldoen en zeggen dat de Nederlandse reclamecode nergens anders in Europa zo streng is. Ergens weten ze best dat ze in overtreding zijn, maar zoeken vervolgens uitwegen om toch door te blijven gaan. Onze campaigners zijn maandenlang bezig geweest met het voorbereiden van een klachtenprocedure tegen een aantal producenten die zich richten op jonge kinderen. Het gaat onder andere om de chocolakoeken met afbeeldingen van de populaire kinderserie Paw Patrol en puddingdesserts met zowel het logo van Paw Patrol als Peppa Pig. Deze zogenaamde ‘licenced media characters’ mogen dus in principe niet meer gebruikt worden op verpakkingen van producten die zijn gericht op kinderen tot en met 6 jaar, maar het gebeurt nog wel. |
De beklaagden voelden zich tijdens de zitting aangevallen en kwamen met het ene na het andere bizarre, en soms ook hilarische verweer. Zo zegt een fabrikant dat de kinderseries Frozen en Minions niet gericht zijn op kinderen van 0 tot 6 jaar, omdat er geweld en grof taalgebruik in voorkomt. Een andere beklaagde stelde dat foodwatch de rechtstaat en de democratie ondermijnt. Deze producent voelt zich wel heel erg in het nauw gedreven… En dat is precies onze bedoeling! Er is ook goed nieuws: direct na het indienen van een klacht reageerde een Tsjechische producent met 'sorry, we kenden de Nederlandse code niet, maar passen onze verpakkingen direct aan'. Tijdens de hoorzitting heeft een andere producent aangegeven vooruitlopend op de uitspraak van de commissie om de licenced media characters op hun verpakking in Nederland te gaan vervangen voor branded characters. Bovendien gaven alle bij deze klachtenprocedures betrokken supermarkten aan geen producten van de beklaagde fabrikanten meer te bestellen en ze direct uit de (online) schappen te halen! Wij blijven de druk opvoeren om kindermarketing de wereld uit te helpen. De uitspraak van de zitting is over een maand en we zijn mede door de hoorzitting positief gestemd over de uitkomst. Maar we zijn er nog niet! |
De huidige regels rondom kindermarketing zijn ons nog lang niet streng genoeg. Volgens de RCC zijn de ‘licensed media characters’ (Paw Patrol, Frozen, etc.) gericht op kinderen tot en met 6 jaar dus verboden in reclame, inclusief verpakkingen. Maar ‘branded characters’, ook wel merkmascottes genoemd, zijn nog wel toegestaan. Denk aan Coco het aapje op Kellogg’s Chocopops. Of de prins op verpakkingen van LU Prince koeken. Zij mogen nog altijd blijven lonken naar de allerjongsten en naar kinderen van 7 tot en met 12 jaar. Voor de groep van 7-12 jaar mogen bekende kinderidolen nog altijd wel worden gebruikt als reclame op verpakkingen. En ook wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals voedingskundige criteria of gesteund door de overheid of een andere erkende autoriteit. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is echter duidelijk als het over kindermarketing gaat. Reclame en andere vormen van marketing beïnvloeden voedselvoorkeuren, koopwensen en consumptiepatronen van kinderen met obesitas en andere ziekten tot gevolg. Wij willen dat alle reclame en marketing voor ongezonde producten gericht op kinderen wordt verboden! |
Bij het 'aanklagen' van voedselproducenten gaan wij niet over een nacht ijs. Het factchecken en het reageren op de verweren is ontzettend tijdrovend. Er is veel geld gemoeid met kindermarketing en fabrikanten zetten alles op alles om hun ongezonde producten te kunnen blijven verkopen. Wij willen een volledig verbod op kindermarketing voor ongezonde producten. Om dit te bereiken hebben we jouw financiële hulp hard nodig. Het onder druk zetten van producenten door middel van klachtenprocedures zoals deze is kostbaar en kost veel tijd. Je bent een zeer gewaardeerde donateur, maar ik zou het geweldig vinden als je ons nog wat extra zou willen steunen. Samen helpen we kindermarketing de wereld uit. Alvast bedankt! |
Met vriendelijke groet, |
Nicole van Gemert, |
||
Deel deze nieuwsbrief op social media: |
P.S. Wij nemen geen giften aan van de voedingsindustrie of de overheid en zijn dus volledig afhankelijk van donateurs. Vooral met structurele donaties zijn wij erg geholpen. Door ons te steunen met bijvoorbeeld 6 euro per maand draag je bij aan onze langdurige campagnes tegen het gebruik van kindermarketing. Maak meer van onze campagnes mogelijk en steun ons met een extra donatie!
Alles over onze Reclame Code Commissie zaak tegen
kindermarketing
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten