Recensie Zomergasten
Zomergasten met Maxim Februari: een terloops grootse avond
De
Zomergasten-avond met schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari was
als een doodgewone koektrommel waar exclusieve bonbons in bleken te
zitten. “Ga niet even koffie halen of zo, want het wordt steeds
fascinerender”, waarschuwde hij bescheiden.
Dan
volgde bijvoorbeeld een ontzagwekkend fragment uit de kunstfilm ‘Big
Bang Big Boom’. Nee we liepen niet weg bij de tv. We zaten thuis met
open mond te kijken naar de stop motion film van muurschilderingen en
collages die samen de opkomst en ondergang van het leven op aarde
verbeeldden. Niet vaak krijg je iets van zo’n grote ideeënrijkdom en
schoonheid te zien.
Dat
gebeurde eigenlijk de hele avond. Met verrassende, vaak prachtige
fragmenten roerde Februari de grote thema’s aan: identiteit, schoonheid,
vitaliteit en dood, liefde en rechtvaardigheid – maar het ging met een
terloopsheid waardoor je de breedte en diepte ervan niet meteen besefte.
Presentator Janine Abbring sloeg precies de goede toon aan, waardoor ze
hem prikkelde om bijvoorbeeld open te zijn over zijn transitie van
vrouw naar man, maar hem niet in verlegenheid bracht. Het was een feest
om naar deze erudiete, pretentieloze en innemende gast te kijken.
Teringzooi
Hij
begon heel klein met een fragment uit de documentaire ‘De brief van de
burgemeester’ van Marlou van den Berge (2014). Inwoners van het
Groningse Finsterwolde krijgen een brief waarin de burgemeester hen een
‘Eigen Kracht-Conferentie’ aanbiedt om problemen in de buurt aan te
pakken. Welke? Het is er wel een ‘teringzooi’ maar daar hebben ze geen
probleem mee. Maxim Februari: “Je kunt dus wel ergens last van hebben,
maar het is niet altijd een probleem. Ingrijpen hoeft niet altijd.”
Zo
haalt hij uit een op zich weinig spannend fragment een originele
gedachte en dat zal niet de enige keer blijven. Hij maakt met dat
inzicht ook het punt dat hij vaker in zijn NRC-columns maakt:
bestuurders, politiek en bedrijven willen perfectioneren en sturen, maar
de informatie en data waarop die actie gebaseerd is, kloppen vaak niet.
Alle data, ook beschrijvingen in taal, zijn immers maar een reductie
van de werkelijkheid.
Door
sturing gaat bovendien soms weer iets anders kapot. Hij liet een stukje
uit de documentaire ‘The Wolfpack’ zien, waarin zes broers opgesloten
in een New Yorks appartement opgroeiden. Hun vader wilde hen beschermen
tegen de vijandige stadse buitenwereld, maar ontnam hen hun vrijheid.
Februari ziet een parallel met overheden die hun burgers willen
controleren met data om hen te beschermen. Hij waarschuwt daarom voor
het ‘Chinees’ aandoende beleid van Nederland om via software al zoveel
data over zijn burgers te verzamelen. “Uiteindelijk vergroot technologie
de kans op fouten”, zegt hij. Dat illustreerde hij later
huiveringwekkend met een fragment uit de documentaire ‘National Bird’
van Sonia Kennebeck over totaal verkeerd ingeschatte drone-aanvallen
door het Amerikaanse leger. Niet terroristen, maar op burgers en
kinderen zijn vaak slachtoffer. Data zeggen niet alles.
Schoonheid is een mensrecht
In
dit soort fragmenten spreekt zijn juridische kant, zijn gevoel voor
rechtvaardigheid. Janine Abbring maakt een bruggetje naar zijn jeugd in
de Utrechtse wijk Overvecht, die volgens hem ‘gruwelijk, gruwelijk,
gruwelijk lelijk’ was. Daar opgroeien, toen nog als Marjolijn Februari,
was voor hem ook een kwestie van onrechtvaardigheid. Vandaar zijn
herhaalde uitspraak ‘schoonheid is een mensenrecht’. Mensen redden en
beschermen doe je niet met data maar met schoonheid en hoop.
Zo
kritisch als hij is over de macht van big data, zo zalvend praat hij
over de kracht van kunst om iets nieuws tot leven te wekken, mensen op
te tillen en te betoveren. Hij kijkt graag naar dans omdat hij de ritmes
en de lichtheid ervan ook in zijn schrijven probeert te brengen – reden
om het tapdans-fragment uit de jaren dertig-musical ‘Roberta’ te tonen.
De straatkunst van de Italiaanse straatkunstenaar Blu uit ‘Big Bang Big
Boom’ op YouTube en Charles ‘Lil Buck’ Riley’s street dance-versie van
de stervende zwaan brachten de rillingen op m’n rug. En Sinéad O’Connor
te horen oefenen op een moeilijke passage uit de opera ‘Porgy And Bess’,
was een regelrecht cadeau. Ja ze leerde de noten minder snel dan de
anderen, maar toen ze die eenmaal te pakken had, klonken ze met haar
rauwe kwetsbaarheid mooier dan bij wie ook. Muzikaliteit komt in vele
vormen, wilde Februari benadrukken, net als intelligentie. De
neerbuigendheid van producer George Martin over haar was misplaatst,
vond hij.
Het
is de rijke nuance van Februari die zo geruststellend en troostend is.
“Maxim heeft nooit een simpele mening”, zegt Xandra Schutte over hem in
de VPRO Gids.
Dat
bleek ook weer bij zijn keuzefilm, de Deense film ‘Babette’s Feast’
(Babettes Gæstebud) over een streng christelijk dorpje dat zich langzaam
open stelt voor de wereldse gerechten van de Française Babette. “Het
een is niet beter dan het andere”, zegt Maxim Februari, en gooit daarmee
elk oordeel overboord.
Doorleven na de transitie
Zelf
heeft hij vaak genoeg met oordelen van anderen te maken. Zeven jaar
geleden ging hij als Marjolijn in transitie om Maxim te worden. Om het
onderwerp te bespreken had hij een fragment gekozen uit de documentaire
‘Crossing the Concourse’ over Sara Davis Buechner, geboren als David
Buechner. Sinds de pianiste in transitie ging, was haar glanscarrière
voorbij. “Ik koos dit fragment om te laten zien dat wij, de
transseksuelen, ook beroepen hebben”, zegt hij gedreven. Na de transitie
wil je gewoon weer doorleven. Het is de buitenwereld die dat heel veel
moeilijker maakt. Mensen vragen hem ook de intiemste details, zoals of
hij een penis wilde. “Weldenkende mensen zijn de ergsten”, onthult hij.
Janine
Abbring had hem aangekondigd als iemand die ‘wordt gespleten door een
rationele geest en een romantische inborst’. Die kanten van hem kwamen
inderdaad aan bod, maar van een splijting was gisteren geen sprake. Het
was een aanvulling, zoals bleek in de doordachte manier waarop hij
vertelde over zijn veranderde identiteit als man. “Mijn denken is niet
veranderd. Je leeft ook met je gevoel en je lichaam. Zo’n transitie is
een geleefde ervaring. Het heeft me overvallen hoe mijn gevoel over
mannelijkheid zich heeft verdiept.”
Volgens
Abbring, die duidelijk een klik had met hem, moet hij dan wel de ideale
man zijn. “Je bent belezen, grappig, je luistert liever dan je praat,
en je weet ook nog hoe het is om vrouw te zijn.”
Hij
eindigde met de verwondering op het gezicht van een kind, in een
fragmentje uit 1994 over illusioniste Fay Presto. Ze laat een bloem
‘zweven’ voor haar stomverbaasde nichtje. “Goede wijn, beeldende kunst,
zang en dans, we worden erdoor opgetild”, mijmerde hij. “Via een kind
zie je hier hoe toverachtig de wereld is.” Met zijn schrijven hoopt hij
ook mensen te beroeren. En hij doet een oproep aan iedereen om
schoonheid bij te dragen aan de wereld: “Probeer mensen te betoveren op
je eigen manier”.
Pas na afloop van de avond dringt door dat Maxim Februari dat al die tijd heeft gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten