donderdag 8 augustus 2019

foodwatch


Kijk mee achter de logo-lobby-schermen



Logo?

Eind dit jaar maakt het Ministerie van Volksgezondheid het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland bekend, dat het verwarrende Vinkje moet vervangen. Dit logo moet snel zichtbaar maken welk product gezond is en welk niet, via bijvoorbeeld een groen tot rood ‘verkeerslicht’. Voedselbedrijven willen natuurlijk niet zomaar een rood stoplicht op hun product, dus werken ze dit tegen en lobbyen voor slappere logo’s (die uiteraard altijd in het voordeel zijn van de fabrikant).


Lobby?

Coca-Cola lobbyt al geruime tijd voor het logo 'Evolved Nutrition Label' (ENL). Eén van haar lobbytechnieken is simpel: gewoon, zonder overleg, het logo op producten plaatsen. Nu zie je in de Nederlandse supermarkt overal colablikjes met het ENL-logo erop. Volgens dit logo krijgt Coca-Cola Regular vooral groene verkeerslichten en ziet er dus gezond uit. Via de Nutri-Score, een logo dat wél streng en onafhankelijk is, krijgt Cola een rode E (de slechtst mogelijke score).

Voor de schermen?

Toen foodwatch hierover aan de alarmbel trok en er Kamervragen over het Cola-logo kwamen, zei staatssecretaris Blokhuis van het Ministerie van Volksgezondheid de actie van Coca-Cola ‘te betreuren’: ‘Dit logo specifiek op frisdranken geeft een vertekend beeld omdat op de betreffende suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien zijn.’

Achter de schermen?

Ik vroeg via een beroep op de 'Wet Openbaarheid van Bestuur' (Wob) de correspondentie tussen het Ministerie en de voedingsindustrie op. Het resultaat deed mij van verbazing achterover vallen! Het Ministerie nodigde Coca-Cola, PepsiCo en de federatie van de industrie (FNLI) uit om de Kamervragen te bespreken, nog vóór die officieel werden beantwoord: om aan te geven ‘wat we van plan zijn voor wat betreft de beantwoording van de Kamervragen’. Zo krijgen bedrijven lekker veel ruimte voor extra beïnvloeding. Deze waanzin moeten we stoppen!
Onderstaande e-mail stuurde het Ministerie van Volksgezondheid naar Coca-Cola, PepsiCo en FNLI.




En in de praktijk?

Hier komt nog bij dat het Ministerie blijkbaar al meer dan een half jaar vóór haar ‘publieke kritiek’ op de hoogte was dat ENL uitgetest ging worden in Nederland. Dit blijkt uit mails van Unilever (die ook lid is van het ENL-team) en Coca-Cola. Zonder de actie van foodwatch en de Kamervragen had het Ministerie Coca-Cola geen strobreed in de weg gelegd. En in de praktijk is het bedrijf nog steeds de baas: het logo pronkt nog altijd op colablikjes in de supermarkt.
Lees verder


Laat de industrie niet opnieuw winnen!

foodwatch vindt het – na 15 jaar lobby van de industrie tegen een goed en verplicht voedsellogo – echt genoeg geweest. Het vorige logo, het Vinkje, ging ook al ten onder aan ‘een schijn van belangenverstrengeling’, aldus de staatssecretaris zelf. Trappen we weer in dezelfde val? Teken voor een lobbyvrij logo!




Met vriendelijke groet,
Elif Stepman,

Beste foodwatcher,

Een paar dagen geleden kreeg ik documenten onder ogen die mijn mond deden openvallen. Ik kon de lobbymails over ons toekomstige 'voedselkeuzelogo' tussen het Ministerie van Volksgezondheid en de voedingsindustrie inkijken. Zo'n logo moet in één oogopslag duidelijk maken hoe (on)gezond een product is. Wat blijkt? Het Ministerie speelt onder één hoedje met Coca-Cola, die haar eigen logo wil doordrukken. Toen Coca-Cola haar misleidende logo uittestte in de Nederlandse supermarkten en hier Kamervragen over kwamen, keurde het Ministerie dit publiekelijk af. Achter de schermen blijkt echter dat het Ministerie naar de pijpen van de industrie danst: ze was al maanden op de hoogte van deze Cola-stunt (en keurde dit niet af!) en nodigde het bedrijf uit voor een persoonlijk gesprek, om vooraf de Kamervragen te bespreken.
Dat is toch de omgekeerde wereld? Lees hier hoe het er achter de schermen aan toe gaat!



Stop deze lobby!






Teken onze petitie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten