Afgelopen
week is de longlist voor de Gouden Boekenuil bekendgemaakt. Uit 380
inzendingen koos de vakjury 20 kanshebbers. Negen auteurs staan ook op
de longlist van de Libris Literatuurprijs:
Rob van
Essen, Arnon Grunberg, Kees ’t Hart, Oek de Jong, Elvis Peeters, Peter
Terrin, Anton Valens, Christiaan Weijts en Tommy Wieringa.
Eind februari wordt de shortlist bekendgemaakt. De uiteindelijke prijsuitreiking is op 5 mei.
Watervrees tijdens een verdrinking
 Phoebe,
de echtgenote, Grote Geliefde en sinds negentien jaar vaste partner van
de schrijver, heeft hem verlaten. Dit laat z'n wereld op z'n
grondvesten schudden. Wat doe je als de vrouw die je bestaan bepaalt de
deur uit loopt? En wat doe je als ze op haar voorwaarden, toch nog in je
leven wil blijven? En wat doe je als de eindeloze eenzaamheid je nieuwe
compagnon wordt? De schrijver doet niet veel, behalve in zak en as
zitten, zich kwaad maken, tegen de muren op lopen, en zo nu en dan in
z'n eigen ziel naar een oplossing zoeken. Bovendien wil hij wel een
nieuwe vrouw. Hij vraagt zich af of hij een beroemd Vlaams mokkel tot
het zijne zal maken, of dat hij beter kan opteren voor een gewoon meisje
uit den volke, met een leuke snoet, een prachtig lichaam en de
intelligentie van een prijskoe. De kwestie is: noch de beroemde Vlaamse
mokkels noch de volksmeisjes lijken van de schrijver wakker te liggen.
Je kan verdomd eigenlijk maar beter heel alleen blijven.
|
|
 God
heeft zijn woeste en wrede schepping al aan haar lot overgelaten, als
Hij zijn liefde voor de mens ontdekt. Hij wil dan eindelijk zijn wens
vervullen om zelf een vader te hebben, en neemt een gedurfd besluit: Hij
wordt als mens geboren. Een vader trekt met zijn 13-jarige zoon door
het desolate landschap van de Antilibanon. Hij heeft hem ontvoerd om hem
te behoeden voor de vreselijke dood die hem voorspeld is. Ze proberen
over de grens van het Romeinse Rijk te vluchten. Het zijn Jozef en zijn
zoon Jezus.
|
|
 Alles
komt goed is een spannende, aangrijpende maar ook komische roman over
verstoorde illusies, ouders en kinderen, trouw en ontrouw, liefde en
seks, en over het leven dat moet worden geleefd zonder dat er garantie
wordt gegeven op een goede afloop.
|
|
 In
De man zonder ziekte reist een jonge Zwitserse architect af naar Bagdad
om een nieuw operagebouw te ontwerpen. Een man die ervan overtuigd is
dat een architect het leven van de mens mooier en makkelijker moet
maken.
|
|
 In augustus 1957 maakt een filmploeg opnames in San Francisco voor Vertigo
van Alfred Hitchcock. De Nederlandse uitwisselingsscholier Vincent van
Zandt raakt als manusje-van-alles betrokken bij de crew en raakt diep
onder de indruk van de filmwereld. Hij is bereid daar zijn
schoolcarrière voor op het spel te zetten. Maar uiteindelijk loopt alles
anders dan hij hoopt en wordt hij op beschuldiging van vandalisme en
spionage de Verenigde Staten uitgezet. Pas na zijn pensionering en de
dood van zijn vrouw durft Van Zandt terug te keren naar de stad die
zijn leven heeft getekend. Zijn er nog sporen te vinden van zijn
verblijf? En niet onbelangrijk: slaagt hij erin zijn vriendin van
destijds terug te vinden?
|
|
 In
Pier en oceaan beschrijft Oek de Jong de geschiedenis van Abel Roorda,
zijn ouders en grootouders én de grote verandering die Nederland
onderging in de periode tussen de Hongerwinter van 1944 en de komst van
de grote welvaart in de jaren zestig. De roman speelt zich af in
Amsterdam en op het Friese en Zeeuwse platteland, destijds nog de 'diepe
provincie'. De aangrijpende huwelijksscènes van Abels vader en moeder
tonen de liefde in een verdwenen tijd.Pier en oceaan is de roman van het
Hollandse water: van roerloze veenplassen tot de zee die door de
paalhoofden op de Zeeuwse stranden stuift. Abel Roorda zoekt het water,
net als zijn vader en grootvader. Pier en oceaan is de roman van het
grote verlangen.
|
|
 'Niet
één profeet is ons gebleven. Geen sterv'ling weet hoe lang dit duren
zal,' zingen de duizenden volgelingen van dominee Raave bij zijn
begrafenis. Met hun profeet is de Waarheid uit Nederland verdwenen. In
de hemel zal hij om hun verdoemenis lachen. De psalmtekst is
uitgekozen door de vader van de hoofdpersoon, die als tienjarige tussen
de galmende Raavianen staat en steeds meer verstrikt zal raken in het
web van godsdienst, overspel en masochisme dat zijn ouders rond Raaves
Waarheid weven. Eenmaal opgegroeid ontvlucht hij een vechthuwelijk
en jonge kinderen en leeft een jaar op weinig meer dan water en brood op
een eenzaam Grieks rotseiland. Teruggekeerd doet hij verwoede pogingen
het leven serieus te nemen en een maatschappelijk bestaan te leiden.
Tevergeefs. Uiteindelijk beschuldigt en begraaft hij zijn ouders -
volgens Raaves leer, met psalmgezang en tranen. Geen sterveling weet wat hem heeft gemaakt, geen kind wat het te wachten staat.
|
|
Gerard Reve : kroniek van een schuldig leven
 Met
Gerard Reve, 'Kroniek van een schuldig leven'. Deel 3: De late jaren
(1975-2006) voltooit Nop Maas zijn indrukwekkende biografie.Deel 1:'De
vroege jaren' behandelde de jaren 1923-1962. Reve's jeugd en schooltijd,
de oorlogsjaren, zijn tijd als journalist bij Het Parool, De avonden en
de andere vroege werken, zijn huwelijk met Hanny Michaelis, de
worsteling met zijn homoseksualiteit, de Engelse jaren en zijn relatie
met Wim Schuhmacher (Wimie).Deel 2: De 'rampjaren' ging over de periode
1962-1975, waarin Reve zeer succesvol was als auteur (met o.a. Op weg
naar het einde, Nader tot U, De taal der liefde en Lieve jongens) en
bovendien een mediafiguur werd. Opzienbarende gebeurtenissen waren zijn
toetreding tot de roomskatholieke kerk, het 'Ezelproces', de toekenning
van de P.C. Hooftprijs en de daarop volgende huldiging in de
Allerheiligst Hartkerk. Zijn relationele leven in die periode was
aanvankelijk redelijk stabiel met Willem Bruno van Albada (Teigetje,
Tijger), maar werd allengs woeliger.Het derde deel, De late jaren, is
gewijd aan de laatste dertig levensjaren van Gerard Reve. De jaren
waarin onder meer Moeder en zoon verscheen, De vierde man, de imposante
roman Bezorgde ouders en eindelijk dan toch, langverwacht, Het boek van
violet en dood. Ook in deze periode kwam hij regelmatig in de
publiciteit, met zijn literairewerk, met zijn openbare optredens, met
zijn sociaal-politieke uitspraken.In zijn persoonlijke leven was het de
periode van zijn meest langdurige relatie, met de 25 jaar jongere Joop
Schafthuizen. Gegeven het karakter van Reve lag het niet voor de hand
dat deze relatie een harmonieus karakter zou hebben. Ze was dan ook,
zoals Joop Schafthuizen het uitdrukte, 'barok' van aard: een verhouding
met toppen en diepe dalen. Mét elkaar hadden Reve en Schafthuizen het
vaak moeilijk, of was het onhoudbaar, maar zónder elkaar gingook niet.
Allebei hebben ze op het punt gestaan aan hun relatie een eind te maken,
maar geen van tweeën heeft ten slotte doorgezet: daarvoor waren ze te
veel aan elkaar verknocht. Naarmate de eeuwgrens naderde, verslechterde
Reve's geestelijke en lichamelijke conditie. De relatie veranderde
daardoor aanzienlijk. In plaats van een vriendschap tussen een oudere en
een jongere partner was er steeds meer sprake van een hulpbehoevende en
een verzorger.Dit derde deel van Maas' biografie geeft een aangrijpend
beeld van de laatste periode uit Reve's leven. Net als de eerdere delen
bevat het boek een rijkdom aan nieuwe gegevens.
|
|
 DINSDAG
beschrijft een dag uit het leven van een oude man die nergens spijt van
heeft, of beter: het nooit tot spijt heeft laten komen. Terwijl de
wereld voor zijn ogen veranderde, heeft hij het leven genomen zoals het
kwam. Hij denkt terug aan zijn bestaan als huurling, drinker,
verkrachter, gevechtspiloot, apendoder, rokkenjager en
vrachtwagenchauffeur. En aan zijn twee liefdes, die hij te vroeg naar
het graf heeft moeten dragen. Ondertussen probeert hij het meisje van de
Brusselse sociale dienst om de tuin te leiden, want op zijn vrijheid
wil hij geen millimeter inleveren.
|
|
 De
twaalfjarige Louis, een doodgewone Belgische jongen, droomt dat hij in
Rwanda leeft en de taal van het land van duizend heuvels spreekt.
Jarenlang koestert hij die dromen tot ze werkelijkheid worden. Als
volwassene in Brussel leert hij Rwandese vluchtelingen kennen. Hij volgt
een van hen, een kind, op diens zoektocht naar gerechtigheid in het
verre, betoverende Afrika. In DUIZEND HEUVELS vertelt Koen Peeters
het verhaal van Rwanda, een land verscheurd door oorlog. Het is een even
subtiele, hartverscheurende als stoutmoedige roman over de kunst van
het verhullen en het zwijgen.
|
|
 Het
water is niet tevergeefs gekomen. Hoogstens te laat. Eerst beklijven.
Dan vooral onthutsend en verbijsterend. En daarna zelfs ontroerend. In
Vloed schrijft Roderik Six alsof hij met een set pas geslepen messen
jongleert - Tine Hens, chef boeken bij Focus Knack.
|
|
 Een
jongeman bezoekt zijn vader, die nog maar kort te leven heeft, in het
ziekenhuis. Op de momenten dat hij tussen de zware behandelingen door
aanspreekbaar is, praten ze met elkaar. De vader doet zijn zoon het
dringende verzoek diens nooit gekende Groningse grootvader te gaan
opzoeken. De jongeman belooft dit, maar hij schuift de ontmoeting zo
lang voor zich uit dat hij daar uiteindelijk nog maar een paar dagen de
tijd voor heeft.In een bewogen weekend, dat hem van een bejaardenhuis in
Amsterdam tot een kanaaldorp in Oost-Groningen voert, reconstrueert hij
het leven van zijn vader, en bouwt hij met zijn fantasie aan het
geschenk dat hij hem op de valreep nog wil aanreiken: de onthulling van
het levensgeheim van de grootvader die hij nooit heeft ontmoet. Scène
voor scène ontvouwt dit verhaal zich in zijn hoofd. Op zondagavond moet
het af zijn.
|
|
Ferdinand Domela Nieuwenhuis : een romantische revolutionair
 Weinigen
spraken in Nederland en België zo tot de verbeelding als Ferdinand
Domela Nieuwenhuis. Talloze arbeiders zagen in hem een Verlosser, een
held die afstand deed van de hoge kringen waartoe hij door geboorte
behoorde. Waar hij sprak, stroomden de zalen vol. Hij redigeerde het
beroemde blad 'Recht voor Allen' en onder zijn charismatische leiding
groeide de Sociaal Democratische Bond uit tot een landelijke partij.
Zijn boeken en brochures werden in vele talen vertaald. De elite
spaarde hem niet. Domela zat in de gevangenis wegens majesteitsschennis
en België en Duitsland verboden hem de toegang. Internationale geheime
diensten maakten jacht op hem. Jan Willem Stutje schreef een
biografie boordevol nieuwe informatie. Hij staat uitvoerig stil bij
Domela's charisma, als zijn briefwisseling met illustere personen als
Karl Marx, Friedrich Engels, August Bebel, Peter Kropotkin en Robert
Michels. Hij presenteert Domela als een internationale coryfee zonder
wie het socialisme en anarchisme een minder utopisch aanzien had
gekregen. Domela ging uit van de emanciperende kracht van kennis en
onderwijs. Maar hij was ook een romantische revolutionair die gedreven
werd door de behoefte aan het herstel van eenheid en gemeenschap.
Medestrijders en rivalen als Multatuli, Pieter Jelles Troelstra, Wilhelm
Liebknecht, César de Paepe en Eduard Anseele komen in dit boek volop
tot leven. Ook de tragiek in Domela's privéleven blijft niet
onbesproken: de man verloor drie echtgenotes en vijf kinderen.
|
|
 'Wegens
nogal moeilijke tijden in de familie'. De nog onbekende schrijver Emiel
Steegman staat onder de douche als hem plots het ultieme excuus te
binnen schiet om op het laatste moment te ontsnappen aan een opgelegd
diner met een delegatie Estse collega's. Het is een banaal zinnetje,
vaag en tegelijk dringend. De vraag hoe deze fictieve 'moeilijke tijden'
ingekleurd zullen worden door een ambitieuze biograaf die ergens in de
toekomst zijn mailverkeer uitpluist, laat hem niet meer los, en bezorgt
hem een briljant idee voor een nieuwe roman. Manmoedig besluit Steegman
dat de tijd gekomen is om voor het eerst zijn persoonlijk leven in de
literaire strijd te werpen. Tot Renée, zijn dochtertje van bijna vier, wordt getroffen door het noodlot...
|
|
 Met
de overgang van de gulden naar de euro breekt voor Isebrand Schut de
financiële ijstijd aan. Na oneervol ontslag als callcentermedewerker
probeert hij zijn leven op de rit te krijgen door een zelfhulpgroep op
te richten. De ambities van de deelnemers van Man&Post strekken
echter verder dan het saneren van hun administratie: de Limburger
Jean-Luc wil van de wietplantage in zijn woonkamer af, de psychiatrisch
verpleegkundige Sylvio probeert als vj naam te maken in et Groninger
uitgaanscircuit en de voorman Ebel Formsma staat op de bres voor de
ondergrondse toiletten op de Grote Markt. Wanneer de flamboyante en
bemiddelde organisatieadviseur Meckering uit Nieuw-Buinen zich bij de
groep meldt, wordt Isebrand uit zijn inertie getild. Meckering, met zijn
fenomenaal onnavolgbare redeneerkunst, neemt hem mee op een lange reis
naar de oorsprong van het voorvoegsel ont.
|
|
 In
Bruggend, een slaperig stadje zoals er zoveel zijn, vinden zes jonge
mensen elkaar. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Een intense drang om
ieder weekend het eerste licht van de zon te zien en een overweldigend
gevoel dat ze voor elkaar gemaakt zijn. Zoals een van hen zich afvraagt:
kun je verliefd zijn op vijf mensen tegelijk? Twee jaar later komt
Erik, een tekstschrijver die ooit journalist wilde worden, op het spoor
van een verontrustend verhaal. Alles draait om ‘Het licht’, de naam van
een afgesloten Facebookgroep met zes leden. Drie van hen hebben
zelfmoord gepleegd. Maar waarom? Het licht hypnotiseert en
dringt diep in je door: een roman over de alles verterende vriendschap
zoals je die maar één keer in je leven kunt meemaken.
|
|
Ons kamp : een min of meer Joodse geschiedenis
 De
vader van Marije Vuijsje, Nathan Vuijsje. Overleefde Auschwitz omdat
hij zo mooi trombone kon spelen. Na de bevrijding bleef hij vertellen
over dat rotkamp- dag in dag uit, jaar in jaar uit. Maar over zijn
ouders, zijn broer en zus zweeg hij liever. Marja Vuijsje verdiepte zich
in het achtkoppige Amsterdamse bakkersgezin waarin haar vader
opgroeide. Voor de oorlog verhuisde de familie van het armoedigste deel
van de Jodenhoek naar de overwegend sociaaldemocratische Transvaalbuurt
en van daar naar een eigen bakkerij in de Weesperstraat. Vier zonen
overleefden de oorlog. Hoe pakten zij hun leven op? Welke betekenis
kreeg Israël voor hen? En wat gaven zij hun kinderen en kleinkinderen
van de oorlog en van hun joodse wortels mee?
|
|
 Je
kent haar. Je kent haar, maar er is iets geks met je geheugen aan de
hand waardoor je niet op haar naam komt. Kennelijk is al je mentale
kracht nodig voor het heden, en zijn irrelevante functies losgekoppeld
als overtollige ballast. En toch. Toch wéét je wie ze is. Juist op het
moment dat je naast haar neerhurkt, grijpt een brandweerman haar onder
haar oksels en hijst haar overeind. Daarna plant hij een arm in haar
knieholtes en tolt hij haat weg zoals je een slapend kind naar bed
draagt. Op weg naar het daglicht kijkt ze nog een keer om, Isa.
|
|
 Een
grensstad in de steppe. Uit de vlakte duikt een groep verwilderde
vluchtelingen op. Ze veroorzaken angst en onrust in de stad. Als Pontus
Beg, commissaris van politie, ze laat oppakken, wordt in hun bagage het
bewijs van een misdaad gevonden. Beg ontrafelt de geschiedenis van hun
helletocht, die gaandeweg verwezen raakt met de ontdekking van het
verhaal over zijn eigen afkomst. De ontmoeten met een oude rabbijn, de
laatste Jood van de stad, leert hem de waarheid kennen over zichzelf.
Met humor en wijsheid verbindt Tommy Wieringa de duistere binnenwereld
van de mens met de vraag naar wie wij zijn en of verlossing mogelijk is.
|
|
 In
knipperend kermislicht, schuin boven haar, net iets verder het
schuurtje in, hing het slappe lichaam van de vrouw van de oude
kroegbaas. Aan de ketting voor de roeibootjes hing Geesje, als aan een
grijparm, als een knuffelprijs. Als een knuffelprijs hing ze in het
roze, rode en gele kermislicht zachtjes heen en weer te wiegen, piepend
aan de ketting. Sabine zag het niet. Sabine keek naar haar voeten.
Sabine probeerde diep te zuchten. Kermisweekend 1994. Terwijl de
dorpsbewoners zich in het dorpscafé en op het kermisterreintje vermaken
met fotoschieten, spookhuis, gokken, katknuppelen en de jaarlijkse
playbackshow, nadert vanuit het oosten een onweersbui die zijn weerga
niet kent.De kermis van Gavezuid speelt zich af in een kleine
gemeenschap in de kop van Noord-Holland. De verhalen zijn stilistisch
sterk en strak gecomponeerd, en schetsen een geestig, triest en
nietsontziend beeld van een dorp, waarin gedroomd wordt, gevreesd,
geleefd en geleden. Als in een televisieserie (Six Feet Under, True
Blood) staat elke aflevering op zichzelf maar vormen alle verhalen samen
een geheel.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten