postuumMaarten Biesheuvel (1939 - 2020)Voor Maarten Biesheuvel was de wereld één grote bedreiging en de aanjager van zijn wonderlijke verbeelding
Zijn
debuut in 1972, na zijn eerste crisis, was meteen verpletterend. Daarna
werd de manisch-depressieve Maarten Biesheuvel een van de geliefdste
schrijvers van de jaren zeventig en tachtig. Literair criticus en
schrijver Aleid Truijens gedenkt hem.
Aleid Truijens30 juli 2020, 13:48
Wat
was zijn beste verhaal? Het allerbeste van de ongeveer tweehonderd
korte verhalen die hij publiceerde? Ik neig naar de verhalen in zijn
debuutbundel In de bovenkooi uit 1972. ‘Brommer op
zee’ bijvoorbeeld, waarin de jonge zeeman ’s nachts een man op een
brommer over de golven naar het schip ziet rijden; de volgende ochtend
lachen zijn maten hem honend uit als hij het vertelt. Of ‘De heer
Mellenberg’, over een medepatiënt van de ik-figuur in het gekkenhuis die
er geniaal eenvoudige theorieën op nahoudt; zelf denkt de ik dat hij de
Verlosser is. Of toch ‘Een dwaze hoogleraar’, waarin een malle
professor een blok ijs per fiets door de woestijn vervoert? En ach, het
hartverscheurende ‘Inwijding’. Daarin nemen ruwe zeelui het ketelbinkie
te grazen, de bleke gymnasiast met het brilletje; ze dompelen hem onder
in afgewerkte olie; de jongen beseft dat hij er nooit bij zal horen.
Misschien
denk ik meteen aan die eerste bundel omdat dat debuut van Biesheuvel zo
verpletterend was. Het was verbluffend: iemand die met even groot gemak
schreef over absurde fantasieën en over zijn wanen en angsten als over
de rauwe werkelijkheid of zijn gelukkige jeugd. Een schrijver die de
wetenschap overschat durfde te noemen, die Karel van het Reve als God
beschouwde en God een prutser vond. Deze verhalen waren soms volslagen
idioot, maar altijd kraakhelder geschreven, met een bijtende ironie en
genadeloze zelfspot. Wat een schrijver. Wat een authentiek talent.
Gerrit
Komrij was een van de eerste recensenten die Biesheuvel bejubelden. Hij
noemde hem ‘een meester in absurd cynisme, in surreële logica’. Ook
wees hij op zijn verwantschap met de 19de-eeuwse humoristen. Al snel
volgde de gehele vaderlandse literaire kritiek. Biesheuvel werd een van
de geliefdste schrijvers van de jaren zeventig en tachtig van de vorige
eeuw, ook onder jongeren.
Martientje
De
hoofdpersoon in de autobiografische verhalen heet Maarten. Maarten was
hij voor zijn vrienden, Martientje voor zijn vrouw Eva, maar als
schrijver was hij J.M.A. Biesheuvel. Jacobus Maarten Arend Biesheuvel
werd op 23 mei 1939 te Schiedam geboren, als vierde in een gereformeerd
gezin met vijf kinderen. Maarten voelde zich in die begrensde wereld met
duidelijke regels, bij zijn lieve ouders, volkomen veilig. Hij had een
gelukkige jeugd, ondanks dat de oorlog uitbrak toen hij 1 jaar oud was
en hun huis werd gebombardeerd.
Zijn
vader, archivaris op de scheepswerf Wilton-Fijenoord, opende voor hem
de wereld. Samen gingen ze op stap, naar de stad, naar zee, naar de
haven: ‘Vader ik ben zo gelukkig, zei ik.’
Gelukkig
was hij ook met Eva, het meisje dat hij leerde kennen op het gymnasium,
dat altijd bij hem bleef, ook tijdens perioden van grote angst en
gekte. Toen Maarten een baantje had als bibliothecaris, nam zij óók een
baantje op zijn afdeling, om dicht bij hem te zijn als het niet goed
ging. Ze zag, hoewel ze dol op kinderen was, af van het moederschap. Ze
was bang dat die ook psychische problemen zouden hebben. Eva was zo
geruststellend gewoon en nuchter dat zij het beste kon beoordelen welke
verhalen de lezers goed zouden vinden. In 2018 stierf ze, hem reddeloos
alleen achterlatend.
Crisis
Op
zijn 27ste, in 1966, ging het voor de eerste keer mis. Biesheuvel
raakte in een diepe crisis. De wereld werd één grote bedreiging. God
bleek machteloos. ‘Van dag tot dag wordt de wereld een grotere
etterbuil’, zou hij schrijven. ‘Goed, dan zal God de wereld geschapen
hebben, maar wat heeft Hij daarna gedaan? Niets, helemaal niets.’
Biesheuvel moest worden opgenomen; de opname waarover hij schrijft in
zijn debuutbundel.
Het
was een begin van een leven als psychiatrisch patiënt, een leven lang
pillen slikken; hij noemde zijn kwaal zonder omhaal ‘krankzinnigheid’,
en de psychiatrische kliniek ‘het gekkenhuis’. De medische diagnose
luidde ‘manisch-depressief’.
De
ziekte sloopte hem langzaam. Was zij aanvankelijk de aanjager geweest
van zijn wonderlijke verbeelding en zijn bijzondere kijk op de wereld,
en was het schrijven een tijdlang ook zijn redding geweest, op den duur
belette de ziekte hem het schrijven. Hij publiceerde vanaf 1995 steeds
minder. Met lange tussenpozen leverde hij soms nog een verhaal af, tot
vreugde van zijn lezers. Hij werd niet vergeten. In 2007 kreeg hij de
P.C. Hooftprijs; in 2015 werd er een korte-verhalenwedstrijd naar hem
vernoemd.
Maar
Biesheuvel werd toch vooral een aandoenlijke man. Gretig bezochten
interviewers hem en Eva, in het schattige houten huisje in Leiden waar
zij woonden met tientallen katten, een hond en een geit. Zijn gekte
stond garant voor hilarische quotes. Hij werd een komiek type. Een man
die te pas en te onpas liederen van Schumann zong en die in tranen
uitbarstte bij het voorlezen van zijn en andermans verhalen. Je zou
bijna vergeten wat een geweldige schrijver hij was.
Biesheuvels
allerbeste? Ik kies toch voor ‘Reis door mijn kamer’, uit de
gelijknamige bundel uit 1984. Zijn wereld was toen al gekrompen. De reis
ging niet over wereldzeeën maar door zijn eigen werkkamer, die rijke
bron van verhalen, herinneringen en gematerialiseerde liefde. De reis
voert langs zijn moeders tas, met de boldootzakdoekjes, de tekentafel
van zijn vader, de poster van de geliefde Marilyn Monroe, de foto van de
diep bewonderde Nabokov, de oude Remington-schrijfmachine - en zo
verder; ‘een lunch zal worden gebruikt ter hoogte van de boekenkast en
na de middag bent u vrij’.
Voor een groot schrijver is het meest futiele genoeg. Een ongekend schrijftalent, dat had hij.
Lees eerdere stukken over Maarten Biesheuvel
Op visite bij Maarten Biesheuvel
Maarten Biesheuvel vierde zijn tachtigste verjaardag vorig jaar zonder zijn geliefde Eva, die een half jaar eerder overleed. Hoe gaat hem dat af? De Volkskrant ging bij hem langs voor een interview. ‘Alle pret is ervan af.’
Maarten stuurde zijn muze Eva briefjes uit het ‘gekkenhuis’: ‘Eigenlijk ben ik nog steeds verliefd’Eva
Biesheuvel-Gütlich (80), echtgenote en muze van Maarten, overleed op 20
november 2018 aan de gevolgen van een hersenbloeding. Lees hier het postuum terug.
‘Als schrijver is hij niet gek, als Maarten Biesheuvel wel’
In september 2018 sprak de Volkskrant Maarten uitgebreid in inrichting Rivierduinen en thuis, in Sunny Home. Lees het hier terug.
Kort verhaal
In de zomer van 2015 riep de Volkskrant het korte verhaal ‘Het wonder’ van Maarten Biesheuvel (1939 - 2020) uit tot een van de mooiste verhalen ooit in dit genre. Lees het korte verhaal hier in zijn geheel terug. |
even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!.... en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
maandag 3 augustus 2020
Voor Maarten Biesheuvel was de wereld één grote bedreiging en de aanjager van zijn wonderlijke verbeelding
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten