donderdag 6 augustus 2020

Coca-Cola doof voor uitspraak kindermarketing



Beste foodwatcher,

Vandaag vertel ik je het sprookje van Coca-Cola en de Efteling (dat bepaald geen leuk sprookje is).
Lang, lang geleden (vorig jaar) trok foodwatch ten strijde tegen de kindermarketing van Coca-Cola. De boze frisdrankgigant betoverde kinderen met aanlokkelijke sprookjesfiguren op frisdrankautomaten, reclameborden en affiches. Foodwatch riep de hulp in van de 'EU Pledge', een platform van bedrijven tegen kindermarketing.
Foodwatch zegevierde! De 'EU Pledge' vroeg Coca-Cola de betovering te verbreken. De frisdrankgigant negeert de Europese klacht en uitspraak echter op slinkse wijze. Het verhaaltje is dus nog niet uit...


Actie tegen kindermarketing!



Steun onze acties



Kindermarketing: geen sprookje

Affiche in de Efteling, juli 2020
Elfjes, kastelen, sprankelende wouden en rivieren, mysterieuze dieren en... een stralende Coca-Cola fles. Al bij de ingang van de Efteling zie je ze op grote automaten en affiches van Coca-Cola pronken. Het sprookjesgevoel dat de Efteling probeert te creëren is natuurlijk heel leuk. Maar moet ook frisdrank sprookjesachtig worden gemaakt? 
Overal in de Efteling is Coca-Cola aanwezig. Niet alleen door het overweldigende aanbod aan frisdrank, maar ook via 'magische' uithangborden, affiches en automaten. Er is zelfs een Coca-Cola attractie en een heuse Coca-Cola suite in het Efteling hotel!
Foodwatch heeft hier eind 2018 actie tegen gevoerd. Jammer genoeg is er nog bitter weinig veranderd. Coca-Cola is er zelfs in geslaagd een Europese klacht en uitspraak aan z'n reuzenlaars te lappen!


In strijd met Europese afspraken

Anderhalf jaar geleden diende foodwatch een klacht in bij de EU Pledge, tegen de kindermarketing van Coca-Cola in de Efteling. De EU Pledge is een Europees zelfreguleringsorgaan van de industrie, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt tegen kindermarketing.
Het panel van de EU Pledge vond de klacht van foodwatch gegrond en “de sprookjesscènes vooral aantrekkelijk voor kinderen. Daarom achtte het de afbeeldingen op de frisdrankautomaten in strijd met de EU-toezeggingen”. Hier lees je meer over de uitspraak van de EU Pledge.
Toen al probeerde Coca-Cola er makkelijk vanaf te komen. Het bedrijf wou alleen 'de paddenstoel' van de automaten verwijderen en het plaatje van Coca-Cola regular flesje vervangen door Coca-Cola zero sugar. Dit is natuurlijk absurd. Als je alleen de paddenstoel weghaalt en de andere sprookjestaferelen laat staan, dan trek je nog altijd de aandacht van kinderen. Gelukkig vond de EU Pledge dat ook en eiste de volgende actie van Coca-Cola: “Pas de visualisatie van de automaten bij de ingang van het park aan om ervoor te zorgen dat ze niet aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.” 



De Coca-Cola automaten bij de Efteling eind 2018

Coca-Cola doet gewoon z'n zin

foodwatch is op pad gegaan naar de Efteling om te kijken of Coca-Cola gestopt is met haar sprookjesverleiding. Nee dus.
Zelfs een Europese klacht en veroordeling kan de kindermarketing van Coca-Cola geen halt toe roepen. In plaats de sprookjestaferelen helemaal te verwijderen, zijn enkele sprookjesfiguren (zoals een paddenstoel en kasteel) vervangen door andere sprookjestaferelen (zoals het elfje van de Eftelingattractie ‘Droomvlucht’ en de vogel van ‘Vogel Rok’).
Coca-Cola geeft dus een slinkse draai aan z'n kindermarketing, in plaats van er gewoon mee te stoppen. Het bedrijf blijft ongezonde frisdrank promoten onder kinderen, alle mooie beloftes en afspraken ten spijt...
Komt aan dit slechte sprookje dan nooit een einde?



Nu minder sprookjesachtig, maar nog steeds aantrekkelijk voor kinderen. 

Loze beloftes?

In 2018 is in het Nationaal Preventieakkoord, dat Nederland tegen 2040 gezonder moet maken, afgesproken dat “de Nederlandse Attractieparken zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod in 2020 en verder”. Vorige maand hebben 10 pretparken, waaronder de Efteling, de ambities van ‘Gezond Uit' ondertekend: om een gezondere keuze van eten en drinken stimuleren.
Volgens de Efteling zelf: “Een gezonde toekomst begint bij de jeugd. We vinden het daarom belangrijk om de nadruk wat meer op gezonde voeding te leggen, vooral als het om kinderen gaat.” Afhankelijk van hun ambities kunnen de attractieparken het niveau brons, zilver of goud halen. Om goud te krijgen moeten pretparken onder meer aan de volgende criteria voldoen:
- Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant).
- Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten.



Zeker geen goud dus voor de Efteling, die Coca-Cola als ‘partner in kwaliteit’ heeft en kindermarketing van frisdrank toestaat. Toen foodwatch dit in 2018 aankaartte, reageerde het pretpark hierop met: “de Efteling is geen strijdtoneel voor maatschappelijke discussies”.
Wij vinden dat het afgelopen moet zijn met deze struisvogelpolitiek. Als de Efteling de gezonde keuze echt wil bevorderen, passen partnerschappen met frisdrank-, ijs- en chocolademelkfabrikanten hier absoluut niet bij!
We dienen opnieuw een klacht in bij de EU Pledge en roepen de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen. Want wij vinden ongezonde frisdrank absoluut niet sprookjesachtig! Wordt vervolgd...


Met vriendelijke groet,
Elif Stepman,
Campaigner



Deel deze nieuwsbrief op social media:


Twitter
Facebook
LinkedIn

P.S.: Zoals je kunt lezen moet foodwatch keer op keer bedrijven terugfluiten, zodat ze eindelijk stoppen met hun kindermarketing. Dit kost veel energie, tijd en geld. We zijn misschien een kleine voedselwaakhond, maar wel volhardend! Opkomen voor de rechten van (kinder)consumenten kan niet zonder jouw steun. Maak onze campagne tegen kindermarketing mogelijk en doe een donatie!


Coca-Cola doof voor uitspraak kindermarketing


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten