|
||||||||||||||||||||||||||
In strijd met Europese afspraken
Anderhalf jaar geleden diende foodwatch een
klacht in bij de EU Pledge, tegen de
kindermarketing van Coca-Cola in de Efteling.
De EU Pledge is een Europees
zelfreguleringsorgaan van de industrie,
waar bedrijven als Coca-Cola onderling
afspraken hebben gemaakt tegen
kindermarketing.
Het panel van de EU Pledge vond de klacht van foodwatch gegrond en “de sprookjesscènes vooral aantrekkelijk voor kinderen. Daarom achtte het de afbeeldingen op de frisdrankautomaten in strijd met de EU-toezeggingen”. Hier lees je meer over de uitspraak van de EU Pledge. Toen al probeerde Coca-Cola er makkelijk vanaf te komen. Het bedrijf wou alleen 'de paddenstoel' van de automaten verwijderen en het plaatje van Coca-Cola regular flesje vervangen door Coca-Cola zero sugar. Dit is natuurlijk absurd. Als je alleen de paddenstoel weghaalt en de andere sprookjestaferelen laat staan, dan trek je nog altijd de aandacht van kinderen. Gelukkig vond de EU Pledge dat ook en eiste de volgende actie van Coca-Cola: “Pas de visualisatie van de automaten bij de ingang van het park aan om ervoor te zorgen dat ze niet aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.” |
De Coca-Cola automaten bij de Efteling
eind 2018
|
Coca-Cola doet gewoon z'n zin
foodwatch is op pad gegaan naar de
Efteling om te kijken of Coca-Cola gestopt is
met haar sprookjesverleiding. Nee dus.
Zelfs een Europese klacht en veroordeling kan de kindermarketing van Coca-Cola geen halt toe roepen. In plaats de sprookjestaferelen helemaal te verwijderen, zijn enkele sprookjesfiguren (zoals een paddenstoel en kasteel) vervangen door andere sprookjestaferelen (zoals het elfje van de Eftelingattractie ‘Droomvlucht’ en de vogel van ‘Vogel Rok’). Coca-Cola geeft dus een slinkse draai aan z'n kindermarketing, in plaats van er gewoon mee te stoppen. Het bedrijf blijft ongezonde frisdrank promoten onder kinderen, alle mooie beloftes en afspraken ten spijt... Komt aan dit slechte sprookje dan nooit een einde? |
Nu minder sprookjesachtig, maar nog steeds
aantrekkelijk voor kinderen.
|
Loze beloftes?
In 2018 is in het Nationaal Preventieakkoord,
dat Nederland tegen 2040 gezonder moet maken,
afgesproken dat “de Nederlandse
Attractieparken zullen inzetten op een gezonder
en bewuster voedingsaanbod in 2020 en
verder”. Vorige maand hebben 10
pretparken, waaronder de Efteling, de ambities
van ‘Gezond Uit' ondertekend: om een gezondere
keuze van eten en drinken stimuleren.
Volgens de Efteling zelf: “Een gezonde toekomst begint bij de jeugd. We vinden het daarom belangrijk om de nadruk wat meer op gezonde voeding te leggen, vooral als het om kinderen gaat.” Afhankelijk van hun ambities kunnen de attractieparken het niveau brons, zilver of goud halen. Om goud te krijgen moeten pretparken onder meer aan de volgende criteria voldoen: - Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant). - Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten. |
Zeker geen goud dus voor de Efteling, die
Coca-Cola als ‘partner in kwaliteit’ heeft en
kindermarketing van frisdrank toestaat. Toen
foodwatch dit in 2018 aankaartte, reageerde het
pretpark hierop met: “de Efteling is geen
strijdtoneel voor maatschappelijke
discussies”.
Wij vinden dat het afgelopen moet zijn met deze struisvogelpolitiek. Als de Efteling de gezonde keuze echt wil bevorderen, passen partnerschappen met frisdrank-, ijs- en chocolademelkfabrikanten hier absoluut niet bij! We dienen opnieuw een klacht in bij de EU Pledge en roepen de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen. Want wij vinden ongezonde frisdrank absoluut niet sprookjesachtig! Wordt vervolgd... |
Met vriendelijke groet,
|
Elif Stepman,
Campaigner |
||
Deel deze nieuwsbrief op social
media:
|
P.S.: Zoals je kunt lezen moet foodwatch keer op keer bedrijven terugfluiten, zodat ze eindelijk stoppen met hun kindermarketing. Dit kost veel energie, tijd en geld. We zijn misschien een kleine voedselwaakhond, maar wel volhardend! Opkomen voor de rechten van (kinder)consumenten kan niet zonder jouw steun. Maak onze campagne tegen kindermarketing mogelijk en doe een donatie!
Coca-Cola doof voor uitspraak kindermarketing
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten