even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
zondag 10 februari 2019
Laat je niet hersenspoelen Meditatie Stine Jensen ontdekte de schaduwkanten van yoga en meditatie. Wees bedacht op manipulatie.
Al
mag ik mij filosoof noemen, ik heb geen flauw idee van wat dé zin van
het leven is. Nu ja, het leven heeft wellicht ook geen zin, je moet zelf
zin en betekenis aan je eigen leven zien te geven. Dat kan op veel
manieren, het aanbod is reuze: een wereldverbeteraar worden, boeken
lezen, consumeren, kinderen krijgen, series kijken, of mediteren om in
ieder geval kalm te blijven onder de in essentie gapende
betekenisloosheid van ons bestaan. Onder de zwaarte van die
betekenisloosheid verlang ik wel eens naar overgave, opgevat als een
diepe vorm van ontspanning en berusting in het zijn en het niet-zijn (de
dood) dat onvermijdelijk ooit volgt.
Nu is overgave een beladen woord, het staat haaks op autonomie. Je
hebt er vertrouwen voor nodig in iets of iemand, of een ideaal. Maar de
wereld moedigt eerder aan tot wantrouwigheid als je denkt aan nepnieuws,
bedrijven die rommelen met data, of de politieke leiders die omwille
van electoraal gewin praten over witte wijn. In zo’n klimaat is er een
schreeuwend tekort aan spiritueel leiderschap. En dat gapende gat wordt
op dit moment gevuld door een wildgroei aan coaches, yoga-scholen en
selfmade goeroes die handvatten bieden hoe te leven.
De cult-is-cooltrend
Er is recent een opmerkelijke koppeling ontstaan tussen cult (sekte) en cool, merkte schrijver Laura Woollett terecht op in The Guardian. Er is een rage rondom boeken waarin jonge vrouwen vallen voor een sekte, zoals The Girls
(2016) van Emma Cline; een hernieuwde belangstelling voor de
idealistische commune-vorming in de jaren tachtig, zoals die van Bhagwan
in de serie Wild Wild Country
(2018) – dé hit van Netflix; en Quentin Tarantino komt dit voorjaar
met een heldhaftige film over The Manson Family, aangekondigd als het
vijftigjarige ‘jubileum’ van de moorden in opdracht van de sekteleider.
Mij viel de cult-is-cool-kanteling ook op in de serie The Americans (2013-2019).
Daarin komt de zogenaamde EST-beweging (Erhard Seminar Training,
genoemd naar de stichter daarvan), als tamelijk gezond en boeiend
alternatief uit de verf als je het afzet tegen het gewelddadige bestaan
van de hoofdrolspelers.
Lange tijd stond EST juist te boek als een gevaarlijke
hersenspoelbeweging uit de jaren tachtig, een tijd met een wildgroei aan
persoonlijke ontwikkelingstrajecten. En dan was er Gordon, die zich in
zijn programma Gordon in Wonderland (2018) met kinderlijk
enthousiasme in een Bhagwan meditatie stortte. Het ging verder dan
aapjes kijken, hij fantaseerde over de aantrekkelijke kanten van het
commune-bestaan.
Natuurlijk wordt in Wild Wild Country ook de schaduwkant van
het sektarische leven breed uitgemeten – manipulatie, geweld en
vergiftiging en die is fascinerend, want je ziet in het begin een club
aardige dromers die snakt naar een wereld voor liefde en vrede. Je voelt
compassie met de accountant die zich afvraagt: ga ik echt mijn hele
leven rekeningen opmaken van kapitalistische bedrijven, of reis ik af
naar India om het leven vol te leven?
Lees ook: De nieuwe elite onderscheidt zich met yoga, podcasts en havermelk
Het is goed te begrijpen dat de cult-is-cooltrend in de huidige
samenleving opspeelt: in een vermoeide samenleving met toenemende
prikkels, onzekerheid en chaos en een aarde die ook aardig opgebrand
raakt, worden yoga, meditatie en boeddhisme als ‘medicijn’ steeds
populairder, omdat zij zowel de technieken bieden om de geest te
kalmeren als gevoelens van extase oproepen. Ook de groepsappeal is
aantrekkelijk: hier is tijdelijk een verlossing voor de eenzaamheid van
het individu dat opgaat in een collectief en samen naar een ideaal
toewerkt, namelijk dat van een ecovriendelijk universum waarin delen,
empathie en liefde voorop staan.
De schaduwkant van mijn spirituele zoektocht
Mijn eigen spirituele zoektocht heeft me ook veel moois gebracht. Ik
nam ontslag op de universiteit en deed een opleiding tot kundalini yoga
leraar. Ik voelde me weer levendig, in contact met mijn lijf, en in
staat tot meer compassie en zorg voor anderen. Maar ik ben ook de
schaduwkant tegengekomen.
In de lente van 2016 deed ik mee aan de cursus ‘Mind and Meditation’
in Frankrijk. De leraar had een reputatie, een medeleerling noemde hem
liefkozend ‘tovenaar’. Wat hij kon, dat was waanzinnig, en dat zouden
wij gewone stervelingen – ook al hadden we al een behoorlijke training
achter de rug – nooit begrijpen. Die tovenaar, die wilde ik wel eens aan
het werk zien. Ik gaf mij zonder daar al te lang over na te denken op.
De cursusweek kreeg een bizarre wending: na een urenlange meditatie
kregen we koekjes en koffie uitgedeeld die ik als een hongerige opat en
opslokte, want we hadden nauwelijks gegeten en een flink slaaptekort
opgebouwd (twee nachten anderhalf uur slaap). En om de
‘ervaringstechnologie’ nog een tandje op te schroeven waren we ook nog
eens twee dagen geblinddoekt geweest. Dat klinkt bizar, maar ongewoon
zijn dit soort technieken (korter slapen, minder eten, eet zintuig
afsluiten) niet in spirituele trainingen.De koekjes bevatten een aanzienlijke dosis nootmuskaat, wat een
hallucinerend effect kan hebben. In mijn geval leidde het tot een
psychotische ervaring. Ik verliet – als enige van de zestig deelnemers –
de groep halsoverkop. Ik was extreem angstig, paranoïde en had
dagenlang slaapproblemen. Het duurde een aantal dagen voordat de drug
was uitgewerkt, en mijn geest weer langzaam op zijn plek kwam.Ik was gaan twijfelen: waren de effecten die ik toeschreef aan yoga en meditatie niet ook iets dat ik mezelf had wijsgemaakt?Ik stond op het punt deze kwestie aan te kaarten, toen er opschudding
van andere aard was in yogaland: dezelfde leraar werd beschuldigd van
seksueel misbruik. Op Facebook ontstond een pittige discussie tussen
zijn aanhangers en zijn critici. Ik volgde de zaak op de voet en had er
intussen ook een flinke persoonlijke kluif aan om dit te onderzoeken:
waarom had ik als enige de training verlaten, of preciezer, waarom waren
de anderen gebleven terwijl er in mijn ogen evident een grens was
overschreden: drogeren zonder toestemming mag niet, dat leek mij common sense.Ik was bovendien gaan twijfelen aan het medicijn dat ik zo
hartstochtelijk had omarmd: waren de effecten die ik toeschreef aan yoga
en meditatie niet ook iets dat ik mezelf had wijsgemaakt? Als de dingen
goed gingen, schreef ik dat vaak toe aan yoga. Ging het minder, dan had
ik gewoonweg niet genoeg gemediteerd. Haroon Sheikh schreef in de serie ‘meedenkers’: Hoe Oman en Chili Nederland sterker kunnen makenNa de psychotische ervaring was de glans van de spirituele beoefening
verdwenen, staken angstgevoelens de kop op als ik op mijn matje ging
zitten, en vroeg ik me af of ik het niet allemaal had overdreven. Toch
wilde ik het kind niet met het badwater weggooien. Yoga had me immers
zoveel moois gebracht. Had ik wellicht gewoon pech gehad en een slechte
leraar getroffen?In mijn zoektocht naar waarom zestig mensen bleven, stuitte ik op
verrassende inzichten. Overgave vormde daarin het sleutelwoord. Dat
zestig mensen bleven, kon worden verklaard uit het gegeven dat zij al
een hechte groep vormden. Anders dan ik hadden zij diep vertrouwen in
hun leraar en waren zij bereid tot complete overgave. In zijn spirituele
universum golden niet de aardse regels, sterker nog: grensverleggende
zaken zoals uitputting, urenlang mediteren of drogeren waren hét zetje
om de ‘mind’ los te laten.Een jurist vertelde me hoe het kan dat een goeroe zich zoveel
vrijheid kan permitteren: de meeste goeroes opereren niet in het land
van hun nationaliteit en de leerlingen die erop afkomen, hebben ook weer
allerlei nationaliteiten. Tenzij je minderjarig bent, sta je juridisch
niet sterk, want zie maar eens te bewijzen dat er iets in die koekjes
zat en dat moet weer onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek naar de
werking van nootmuskaat in combinatie met cafeïne als drug.De overgave aan de goeroe is niet de enige valkuil. Zelf viel (en
val) ik vooral voor de charismatische technieken (de kracht van
meditatie), en voor wat ik charismatische ideeën zou willen noemen,
zoals non-dualisme, positief denken, neutraliteit en harmonische ideeën
over relaties tussen de seksen.Binnen het feministische autonomie-model van hard werken, strijden en
carrière zoals ik dat tot dan toe vooral kende, was ik tegen bepaalde
grenzen aangelopen. In de spirituele gemeenschap was er meer aandacht
voor levenscycli, seksualiteit, zelfvertrouwen, innerlijke kracht,
communicatie, zelfzorg. Overgave aan deze ideeën gaf mij rust, harmonie
en, paradoxaal genoeg: meer autonomie.De aantrekkingskracht van BhagwanDe meeste vrouwelijke deelnemers behoorden net als ik tot het
hoogste segment van de samenleving. Bij de aantrekkingskracht van
Bhagwan – ook daar kwamen veel hoogopgeleide vrouwen op af – speelde ook
de vrijheid van genderrollen een rol. In Passionate Journeys. Why Succesful Women Joined a Cult
(1999) laat antropoloog Marion Goldman overtuigend zien dat de Bhagwan
een aantrekkelijk alternatief bood voor hoogopgeleide vrouwen. Daar waar
de traditionele Amerikaanse samenleving al sinds de jaren vijftig een
conflict zag tussen het moederschap en carrière, werd in Bhagwans
utopische gemeenschap volop gewerkt door vrouwen. Het moederschap was
daarmee niet in conflict, omdat de zorg voor de kinderen over de commune
werd verdeeld.Ook stond werken niet haaks op liefde. Werken was niet het
noodzakelijke kwaad waarmee je je brood verdiende, nee werken was liefde
voor de gemeenschap en bovendien een spirituele handeling en
vervulling: ‘worshipping’. Het rouwen of permanente
schuldgevoel dat veel hoogopgeleide vrouwen ervoeren omdat er altijd wel
een conflict is tussen het werken en het privéleven, werd geheeld door
meditaties, therapiegroepen én de filosofie van Bhagwan die een uitweg
bood en zelfs een beloningssysteem.Bhagwan deelde vrouwen niet een tweederangs positie toe, maar noemde ze „the stars of the movement”.
De vrouwen in zijn commune waren opvallend mondig en assertief voor de
heersende normen in die tijd en vervulden rollen als zijn naaste
assistent. Maar er zijn talrijke ‘cultic’ trappings: wie vrije liefde
predikt (of het celibaat) zorgt ervoor dat er geen andere bestendige
relatie komt te staantussen jou en de goeroe.
Lees ook: Kleien is de nieuwe yoga, lekker mindfulVerder doet zich ook de vraag voor hoe je zeker weet of je als vrouw
autonoom in de vrije liefde staat. Is het niet een valkuil om je lichaam
nu beschikbaar aan iedereen te stellen? En de beoefening van
dienstbaarheid, zelfbeheersing en ego-loosheid ondermijnen ook de
mogelijkheid tot rebellie.Vooral dat laatste zag ik in Frankrijk terug: rondom de goeroe zat
een clubje vrouwen die er alles aan gelegen was om zo dicht mogelijk in
de buurt van hun leraar te kunnen zijn, maar erg assertief oogde het
niet: eerder een intrigerende combinatie van dociliteit en competitie
(‘niet jij, maar ik ben de uitverkorene, want ik ben het meest
dienstbaar!’).De les die ik in Frankrijk op tamelijk brute wijze leerde, was dat
mijn verlangen naar overgave berustte op een illusie, namelijk het idee
dat overgave het eindpunt zou zijn van mijn reis en dat ik alle
antwoorden zou kunnen vinden in yoga en meditatie. Overgave is geen doel
op zich, het is een proces. Af en toe zal er diepe ontspanning zijn,
verzoening met de grote vraagstukken van het leven – en vaak ook niet.Oefen je in overgave, maar voorzichtigWie opgegroeid is in een westerse samenleving waarin egocentrisme,
consumentisme, materialisme, narcisme kunnen overheersen, kan veel baat
hebben bij het oefenen in waarden als empathie, dienstbaarheid,
ego-loosheid. Door kleine stappen te zetten in zo’n training, zoals eten
delen, met meerdere mensen op een kamer slapen, lange meditaties, oefen
je je in overgave.Mijn vertrouwen in de kracht van yoga en meditatie is na een
pijnlijk proces inmiddels hersteld, zij het met meer relativering en
kennis van de schaduwzijde. Het blijft zaak om de grens tussen een
gezonde mind-bodytraining en manipulatieve hersenspoeling in de gaten te
houden, juist daar waar ‘grensverlegging’, ‘ego-loosheid’ of ‘out of your comfortzone’ als noodzakelijk onderdeel wordt gezien van een spirituele training.In tijden van spirituele wildgroei en ‘cult-is-cool’ is het individu
dat verlangt naar verlichting, ontspanning, samen, heelheid, vitaliteit,
geluk, rust – vul maar in – gemakkelijk te manipuleren met beloften.
Waar de prijs die betaald wordt te hoog is, en overgave een vrijbrief
wordt voor de leraar om zichzelf te verrijken, begint de manipulatie. En
daar is niks cools aan.Kritiek achteraf op een stuk is goed, maar van meedenken vooraf wordt het beter.Dat is het idee achter de reeks De Meedenkers. Dit is het eerste artikel van die reeks. Zet vijf vrije denkers bij elkaar in één redactieruimte, gooi een van
tevoren aangekondigd onderwerp op tafel en leun achterover. Een
verbaal spektakel volgt. Beschaafd, dat wel. Genuanceerd, ook dat. Men
laat elkaar zelfs uitpraten. Maar vrolijkmakend is het om te zien hoe ze
gezamenlijk het onderwerp optillen en van alle kanten belichten. Hier
denken mensen met elkaar mee. Dat brengt een idee verder. Tegenhangen
kan altijd nog.Met die gedachte gaan we experimenteren in de reeks De Meedenkers.
Wordt een verhaal er beter van als de auteur het – voordat hij gaat
schrijven – toetst aan een aantal scherpe geesten? Laat me de vijf meedenkers aan u voorstellen:
Op 19 maart verschijnt van Stine Jensen haar boek Goeroes. Mijn zoektocht naar de verleidingen en gevaren van moderne spiritualiteit bij Hollands Diep
Geen opmerkingen:
Een reactie posten