foodwatch eist dat de overheid zich niet laat
dicteren door de frisdrankgigant en zorgt dat
Coca-Cola stopt met consumenten op het
verkeerde been te zetten. foodwatch is
voorstander van snelle invoering van
voedselkeuzelogo Nutri-Score om meer verwarring
bij consumenten te voorkomen. Nutri-Score is
onafhankelijk en wordt breed ondersteund,
bijvoorbeeld door wetenschappers. Het is in
diverse landen al ingevoerd.
|
Coca-Cola ontwikkelde met vijf andere
voedselreuzen het ‘Evolved Nutrition Label’.
Door alle kritiek van onder meer foodwatch,
besloten de voedselreuzen dit gezamenlijke
initiatief afgelopen november voorlopig in de
wachtkamer te zetten. Coca-Cola gaf toen echter
al aan door te gaan met de uitrol in diverse
landen, naar nu blijkt ook in Nederland.
Lees
verder
En dat is brutaal want eerder gaf Blokhuis aan de Volkskrant al zijn mening over het door Coca-Cola gebruikte logo : “Een blikje frisdrank wordt bijvoorbeeld als relatief gezond beoordeeld, en dat is verwarrend. Frisdrank is niet vet of zout en scoort daarom in drie van de vier categorieën groen, terwijl het spul met elf gram suiker per honderd milliliter niet gezond is.” Toch heeft de Staatssecretaris nog niets ondernomen tegen het Coca-Cola logo. Het is de wereld op zijn kop: niet bedrijven horen hun eigen producten te beoordelen met eigen logo's, de overheid hoort een streng, duidelijk en onafhankelijk voedsellogo te kiezen en bedrijven te verplichten het te gebruiken. |
Met vriendelijke groet,
|
Beste foodwatcher,
foodwatch heeft vandaag een oproep gedaan aan
staatssecretaris Blokhuis om een einde te maken
aan de soap die is ontstaan rond de opvolger
van voedselkeuzelogo het Vinkje.
Onze oproep volgt op de brutale actie van Coca-Cola om sinds deze week zelf een logo op haar ongezonde drankjes te zetten. Over dit logo oordeelde de staatssecretaris eerder dat het consumenten op het verkeerde been zet, bijvoorbeeld bij frisdranken als cola. |
|
|||||||||||||||||||||||||
Geen opmerkingen:
Een reactie posten