De macht van de voedselindustrie
De voedselindustrie beïnvloedt gevraagd en ongevraagd ons voedselbeleid. Zo
wist de industrie tijdens de onderhandelingen over het Preventieakkoord de
suikertaks van tafel te krijgen. Hoe ver de macht van de voedsellobby
precies reikt is niet duidelijk, want dit wordt niet bijgehouden in een
lobbyregister. Daarnaast heeft de voedselindustrie een flinke vinger in de
pap bij onderzoek naar voedselclaims, waardoor onafhankelijke wetenschap in
gevaar komt.
De ongezonde voedselomgeving
Overgewicht neemt toe, vooral onder jongeren, maar het aanbod in de
supermarkten is nog altijd vooral ongezond voedsel. Zo’n 80% van de
producten in de schappen zijn ongezond en ook aanbiedingen zijn vooral vet,
zout en gezoet voedsel. Zo wordt ons recht op gezond voedsel geschonden,
terwijl de overheid de verantwoordelijkheid heeft de volksgezondheid te
bevorderen.
Voedselmisleiding
Een gezin is gemiddeld 2000 euro per jaar kwijt aan misleidende producten.
Sommige vormen van misleiding zijn al verboden, maar daar wordt nauwelijks
op gehandhaafd. Andere vormen van misleiding worden nog steeds toegestaan.
Een zogenaamd gezond product vol met suiker, een ingrediënt op het label
dat in het product nauwelijks is terug te vinden of een afbeelding op het
etiket dat niet met de werkelijkheid overeenkomt, het is niet altijd
verboden en wordt zeker niet bestraft.
Gif op landbouwproducten
Bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de landbouw zijn een serieuze
bedreiging voor de volksgezondheid en biodiversiteit. Op één stuk fruit
vind je soms wel tientallen verschillende gifstoffen. Onderzoekers hebben
een link gelegd tussen de ziekte van Parkinson en glyfosaat, maar dit gif
wordt nog steeds gebruikt. Ook worden in de EU verboden landbouwgiffen nog
geëxporteerd naar andere landen en voeren supermarkten geen actief beleid
om landbouwgifvrije producten aan te bieden.
De dure boodschappen
De inflatie daalt, maar de boodschappen zijn nog steeds zo’n 10% duurder
dan vorig jaar. Bijna een miljoen mensen in Nederland hebben moeite de
eindjes aan elkaar te knopen, terwijl de winsten van supermarkten,
investeerders en tussenhandelaren wél blijven groeien. Consumenten kunnen
niet zien hoe de prijs van een product is opgebouwd en wat de winstmarges
van voedsel precies bedragen. Daarnaast spelen speculanten een kwalijke rol
in het opdrijven van prijzen, waardoor de honger in de wereld toeneemt. Dit
is simpelweg kwaadaardig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten