Bij krimpflatie krijg je als consument minder product voor meer geld. Voedselfabrikanten verkleinen in het geniep de inhoud en/of de verpakking, waardoor de prijs per kilo of liter sterk stijgt. Het gebeurt momenteel ongemerkt bij heel veel van onze dagelijkse boodschappen... |
Deze sluwe praktijk mag niet langer zonder ons medeweten plaatsvinden! Andersom zijn voedselfabrikanten er namelijk als de kippen bij om groots op voedselverpakkingen te vermelden: ‘100 gram extra!’ of ‘Sterk in prijs verlaagd’. Vanuit het oogpunt van transparantie en wederkerigheid willen we dat ook prijsverhogingen en inhoudsverlagingen duidelijk kenbaar moeten worden gemaakt. ‘Helaas even 50 gram minder!’, ‘Door hoge grondstofkosten flink in prijs verhoogd!’ |
Dit gebrek aan transparantie is onaanvaardbaar. Je wordt als consument bewust misleid wat betreft de veranderde inhoud en de prijs van heel veel vaste voedselproducten die je gewend bent te kopen. Zeker in tijden van hoge inflatie is deze praktijk ronduit schandalig te noemen. |
Om dit aan de kaak te stellen, hebben we met hulp van oplettende consumenten uit onze achterban acht voedingsmiddelen onderzocht die de afgelopen tijd flink zijn gekrompen: AH Biologische pesto: van 90 naar 80 gram (prijs per kilo +23%) HEMA Aziatische mix: van 275 naar 200 gram (prijs per kilo +37,5%) Lays Paprika chips: van 335 gram naar 300 gram (prijs per kilo is +36,3%) Kellogg’s All bran fruit’n fibre: van 500 gram naar 375 gram (prijs per kilo +32,6%) Orangina: van 1,5 liter naar 1,4 liter (prijs per liter +59,4%) Parrano strooikaas: van 170 naar 150 gram (prijs per kilo +27,1%) Pickwick Original English thee: van 50 zakjes naar 40 zakjes (prijs per kilo +29,4%) Verkade Café Noir koekjes: van 200 naar 175 gram (prijs per kilo +71,9%)
|
|
||
Eis samen met Foodwatch dat fabrikanten, supermarkten en sectorverenigingen zoals het CBL en FNLI zich verplichten tot duidelijke informatie op de voorkant van producten over formaatwijzigingen (kleiner, minder inhoud) en prijswijzigingen (hoger, duurder). Laten we samen een einde maken aan deze stille misleiding. Stuur massaal een protestmail vraag om actie! |
Met vriendelijke groet,
|
||
Je kunt deze nieuwsbrief ook delen op social media: |
|
P.S.: Nederlandse huishoudens zijn gemiddeld iets meer dan 35 euro
per week kwijt aan misleidende voedselverpakkingen. Voor dat bedrag kun je
ook foodwatch een half jaar steunen met een donatie van 6 euro per maand.
Steun ons,
alle kleine (extra) beetjes helpen! |
Minder (product) voor meer (geld)?
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten