zaterdag 7 mei 2022

 

     
                                 
         
       
                                 
      Het is warm in de hivemind is een bundel die alleen nu geschreven had kunnen worden. Het is taal als het internet zelf: bij vlagen psychedelisch, vol memes, emojis, reclame en andere zijpaden, met prikkelende passages die de lezer zin geven verder te scrollen, swipen en surfen. Diaz treedt vér buiten de gebaande paden van de poëzie met deze bundel, die – compliment – de poëziewereld ongetwijfeld opdeelt in lovers en haters. En anders dan de snoep-roze cover misschien doet vermoeden: wat een diepgang! Diaz dicht over de problematische verhouding die jonge meisjes en vrouwen met hun lichaam hebben, over het gebrek aan contact, over de te voeren oorlog tegen de dominantie van heteromannen in de literatuur. De bundel bulkt daarbij van referenties, zowel aan de popcultuur als aan dichters als Allen Ginsberg, Sylvia Plath en Virginia Woolf.    
                                 
    Maxime Garcia Diaz is Nederlands en Uruguayaans en studeerde Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam. In 2019 won ze het NK Poetry Slam. In 2020 kwam haar chapbook Artificielle uit bij het label Marktcorruptie en werkte ze met andere jonge schrijvers aan de voorstelling Poetic Resistance.    
                                 
                                 
       
                                 
      Ferdy Karto is een dichter die “I love taal” op de borstkas getatoeëerd heeft staan. Het lezen van Het firmament tussendoor is dan ook een overrompelende ervaring. Gedichten hebben een bijna fysieke uitwerking. Met legio verwijzingen naar de mythologie, een mix van archaïsche woorden en een trits aan neologismen en typografische spielereien spat het taalplezier van de pagina’s. Zijn muzikale gedichten vol klankspel ratelen en knetteren, zonder daarbij uit de bocht te vliegen. Zinsconstructies die tegen het onmogelijke aan schurken, leggen een enorme taalgevoeligheid bloot, gevat in een consequent doorgevoerde vorm. Hier is een dichter aan het woord met een volslagen eigen stem die staat als een huis. Voor poëzieliefhebbers is het te hopen dat de uitgever door deze nominatie wordt aangemoedigd om de bundel wat breder te verspreiden dan in deze genummerde eerste oplage van zeventig exemplaren.    
                                 
    Ferdy Karto kende een opvoeding waar verbeelding en spel ruimte kregen. Beelden, verhalen en muziek waren net zo aanwezig als het Limburgse landschap. Hij is ruim 15 jaar theater- en filmmaker, publiceerde korte verhalen en toneelstukken, en het kinderboek De Kroepoekmummie, waarin verwondering en spel een grote rol spelen.    
                                 
                                 
       
                                 
      Oeverloos is het hoogstpersoonlijke poëziedebuut van een dichter die al goed weet hoe haar stem klinkt. Met zelfverzekerde eigenheid ontvouwt Nisrine Mbarki een wereld waarin een moeder en haar kind hun perspectief geven op leven en lijden in de 21e eeuw. Nederlands versmelt met Engels, Arabisch en Frans tot een taal die ritmisch zingt en danst. De bundel zeilt moeiteloos van aangeharkte geveltuintjes naar scheefgebouwde minaretten. Hier spreekt een dichter die zich onderscheidt, die nuchter verhaalt over haar afkomst en op natuurlijke wijze alle facetten van haar veelkleurige identiteit over het voetlicht brengt. De kracht van de bundel ligt in de veelheid, de rijkdom van beelden en vooral in het willen vertellen van de dichter. Juist vanwege de zorgvuldige en secure opeenstapeling van beelden is het lezen van Oeverloos een lucide ervaring. Een langverwacht debuut, dat die verwachtingen zonder meer waarmaakt.    
                                 
    Nisrine Mbarki is een veelzijdig schrijver, dichter, columnist en vertaler. Ze is programmamaker voor Winternachten, redactielid van Poëziekrant, jurylid van de Grote Poëzieprijs en de Jan Campert-prijs. Ze schrijft poëzie, theaterteksten en korte verhalen. Als literair vertaler vertaalt ze poëzie uit het Arabisch naar het Nederlands.    
                                 
                                 
       
                                 
      Esohe Weyden wordt sinds zij vorig jaar de Belgische Nationale feestdag opende met een gedicht wel de Vlaamse Amanda Gorman genoemd. Wat ze niet is. Weyden is een dichteres met een heel eigen poëtica en verhaal. Het is verfrissend dat een tweeëntwintigjarige met roots in de slam poetry haar gedichten eens niet in maatschappelijke potgrond heeft geplant, maar ze laat ontspruiten vanuit de taal. Zelf noemt Weyden haar gedichten ‘performances op papier’, wat ze voelbaar ook zijn. Herhalingen en binnenrijm krijgen vrij spel: geen hoofdletters, geen interpunctie, geen metrum. De strofen ondersteunen de performance; bij elke witregel valt een adempauze. Tussentaal is een zelfportret met kleuren, twijfels, dromen, hersenkronkels, taal en muziek als bouwstenen. De gevoelens zijn doorleefd en kristalhelder, vastgelegd in ontegenzeggelijk hedendaags taalgebruik.    
                                 
    Esohe Weyden is spoken word-dichter en presentator. Ze is de campusdichter van Universiteit Antwerpen, waar ze masterstudent Rechten is. Ze bracht haar poëzie al op de meest uiteenlopende planken, van klassieke podia als Arenberg en Vooruit en festivals als de Gentse Feesten en Pukkelpop tot op het burgerlijke defilé van de Nationale Feestdag van België.    
                                 
                                 
       
                                 
         
         
      In de C. Buddingh’-Online leesclub krijgen poëzieliefhebbers ook dit jaar een uitgelezen kans om het werk van de opvallendste nieuwe stemmen in de Nederlandstalige poëzie beter te leren kennen. Onder leiding van dichter Ingmar Heytze duiken deelnemers in vier online sessies diep in de genomineerde bundels. Elke avond schuiven de dichters zelf aan om vragen te beantwoorden. De serie vindt plaats op maandag 9, 16, 23 en 30 mei, van 19:30 – 21:00 uur. Er is plek voor 15 lezers, deelname kost € 85,-. Koop hier alvast je ticket!    
                                 
                                 
       
                 

   
                                 
                                 
       
                                 
                                 
    Poetry International feliciteert Maxime Garcia Diaz, Ferdy Karto, Nisrine Mbarki en Esohe Weyden met hun nominatie voor de 35ste C. Buddingh’-prijs, Poetry Internationals jaarlijkse prijs voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut. De juryleden Daan Doesborgh, Jelle Van Riet en Michael Tedja selecteerden hun eerste bundels uit de rijke oogst van in totaal 26 ingezonden debuten. De winnaar van de C. Buddingh'-prijs 2022 maken we op zondag 12 juni a.s. bekend tijdens De STAAT van de POËZIE op het 52ste Poetry International Festival Rotterdam in LantarenVenster. Op weg naar de uitreiking vinden er verschillende events plaats rondom de genomineerde bundels en dichters, zoals de C. Buddingh'-Online Leesclub met Ingmar Heytze.    
                 
                                 
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten