zaterdag 7 mei 2022

 

 
         
  Als aanstormend Rotterdams dansgezelschap verkent Amenti Theatre Company de grenzen van het onzegbare. Oude waarheden en nieuwe inzichten versmelten tot indrukwekkende nieuwe vertellingen in magische performances die de toeschouwer in contact brengen met nieuwe werkelijkheden. Samen met de festivaldichters Safia Elhillo (VS/Soedaan), Ricardo Domeneck (Brazilië) en Marjolijn van Heemstra, en spoken word performer Amara van der Elst danst Amenti op de openingsavond van het festival een unieke vertaling/vertelling van alles wat er zich tussen de taal beweegt.  
                                 
                                 
   
  Voor steeds meer dichters is het bewustzijn van het lichaam de stuwende kracht die hun gedichten richting en ritme geeft en bepalend is voor inhoud en vorm. Kijk uit naar poëzie die liefdevol en optimistisch de andere wang toont, gedichten over het imperfecte lichaam dat soms vies, nat en plakkerig is en nog veel meer. Met optredens van o.a. Safia Elhillo (VS/Soedaan), Ilya Kaminsky (VS/Oekraïne), Athena Farrokhzad (Zweden/Iran), Kim Yideum (Zuid-Korea), Nils-Christian Moe-Repstad (Noorwegen) en Ricardo Domeneck (Brazilië) staat de zaterdag bol van de voordrachten. In The Scattered Feminine bespreken jonge vrouwelijke festivaldichters hun ervaringen met regels en rituelen rondom het vrouwelijke lichaam die per plek op de wereld zo kunnen verschillen. In de special MY BODY, MY POEM verbinden gedichten, film en muziek het lichaam met de poëzie.  
                                 
   
 
 
                                 
  ‘The body is the most imaginary of all imaginary objects’ schreef filosoof Roland Barthes. De Turkse festivaldichteres Gonca Özmen gebruikt deze stelling als motto voor haar poëtische essay ‘my lover, my body’. Met dit essay en teksten van de dichters Athena Farrokhzad (Zweden/Iran) en Threa Almontaser (VS/Jemen) krijgt het lichaam in MY BODY, MY POEM de optimale poëtische ruimte. Elk van deze drie dichters verbindt op eigen wijze het kwetsbare, betekenisvolle en nooit onverschillige of onbeduidende lichaam met de poëzie. Rondom hun werk ontvouwt zich een poëtische show met gedichten, film en muziek die resoneert in de lijflijke aanwezigheid van het publiek: Open your ears and let your body do the work!  
                                 
                                 
   
  Op 12 juni trekt de Nederlandstalige poëzie in al haar veelzijdige schoonheid aan je voorbij. Check verrassende bundels, opvallende nieuwkomers en spraakmakende performers. Columns, keynotes en talks belichten intrigerende initiatieven, collectieven en poëzie buiten het boek. De 35ste C. Buddingh’-prijs wordt uitgereikt en we brengen een ode aan K. Schippers, de onvergetelijke dichter die vorig jaar helaas overleed. Voordrachten zijn er van Marjolijn van Heemstra, Mustafa Kör (België/Turkije), Eva Gerlach en Sasja Janssen.  
                                 
   
 
 
                                 
  Zoals elk jaar speelt de uitreiking van de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut een glansrol op het festival. Dit jaar maken Maxime Garcia Diaz, Ferdy Karto, Nisrine Mbarki en Esohe Weyden kans op de prijs. Hun bundels staan op de voorgrond terwijl verschillende gasten het landschap schilderen waarin de genomineerde dichters zich sinds kort bevinden. Een vrolijk programma met spannende ontknoping i.s.m. Poëziecentrum Gent en Poëzietijdschrift Awater.  
                                 
                                 
   
    Laura Jane Lee (Hong Kong, 1998) verraste ons met haar onlangs verschenen bundel flinch & air (2021) die net zo goed een bundel over de liefde als een bijzondere verkenning van de Aziatische vrouwelijke identiteit is. Tegen het decor van de Hong Kongse massaprotesten verkent ze de culturele, politieke en maatschappelijke strijd van Aziatische vrouwen. Tegelijk onderzoekt ze op een verfrissende, heldere manier het sensuele, tere, dwaze en onzekere van de romantische liefde. Lee schrijft in het Engels en het Mandarijn. In haar gedichten gaan de talen met elkaar in dialoog en bindt ze het gesprek aan met dichters als Frank O’Hara en Reginald Shepherd, haar grote inspiratiebronnen. “This poetry has an uncanny lightness and ease of movement. It is sharp, funny and deeply seeing.” (Mark Waldron)  
         
    De Amerikaans-Soedanese Safia Elhillo (1990) maakte al jong naam met gesproken en geschreven poëzie. Na een kick-start in het slamcircuit dook haar werk op in tijdschriften en bloemlezingen, waaronder The Break Beat Poets: New American Poetry in the Age of Hip-Hop en Women of Resistance: Poems for a New Feminism. Echt hoge ogen gooide ze met haar debuutbundel The January Children, “a deeply personal collection of poems that describe the experience of navigating the postcolonial world as a stranger in one’s own land” (Kwame Dawes, Goodreads). Deze persoonlijke zoektocht naar het Arabisch- én Afrikaans-zijn en de spanningen die deze gekoppelde identiteit in die twee werelden oproept, leverde haar de Sillerman First Book Prize for African Poets én de Arab American Book Award op. Elhillo stond in 2018 in de Forbes Africa’s "30 Under 30".  
             
    Voor Ilya Kaminsky (1977) gaat poëzie over het creëren van een parallelle werkelijkheid en daarmee over het scheppen van vrijheid. Hij werd geboren in Odessa in de voormalige Sovjet-Unie (nu Oekraïne) maar verhuisde in 1993 naar de VS. Net als bij Raymond Antrobus, vorig jaar op het festival, werd in zijn vroege jeugd doofheid over het hoofd gezien. Kaminsky's personages zijn ook vaak doof; en toch, ze vrijen en dansen tegen de klippen op, niet horend wat er over hen gezegd wordt. Geweld en dwang worden beantwoord met liefde, dans en muziek. Zijn tweede bundel Deaf Republic wordt gezien als "een hedendaags epos (…) een volkomen buitengewoon boek." Schrijver Garth Greenwell noemt de dichter "de meest briljante van zijn generatie, een van de weinige genieën ter wereld”.  
                                 
  Klik hier voor meer info over alle dichters van het 52ste Poetry International Festival.  
                                 
   
                                 
   
 
 
                                 
  De jury heeft gesproken: De meest in het oog springende poëziedebuten van het jaar zijn Het is warm in de hivemind van Maxime Garcia Diaz, Het firmament tussendoor van Ferdy Karto, Oeverloos van Nisrine Mbarki en Tussentaal van Esohe Weyden. Lees in mei mee met de C. Buddingh’-Online Leesclub en duik samen met dichter Ingmar Heytze diep in de vier genomineerde poëziedebuten om te ontdekken wat de nieuwe generatie dichters zoal bezighoudt. De genomineerde dichters schuiven online aan om vragen te beantwoorden. De Leesclubs vinden steeds op maandag plaats, op 16, 23 en 30 mei van 19:30 tot 21:00 uur. Deelname aan de serie kost € 85,-.,


  POETRY INTERNATIONAL NIEUWS
Festivaldchters en -programma's online
--
Bekijk het festival online
 
                                 
                                 
                                 
                                 
     
                                 
   
                                 
                                 
  Van 10 t/m 12 juni zet het 52ste Poetry International Festival de deuren van LantarenVenster en Verhalenhuis Belvédère wijd open om de poëzie te vieren met in het oog springende dichters en verrassende events waar het taalplezier vanaf spat. Onder het motto What’s NEXT staat de festivalvrijdag in het teken van de nieuwe generatie makers, de zaterdag viert het festivalthema The BODY as/ in/ of POETRY. Met De STAAT van de POËZIE zoomt het festival op de slotzondag in op spraakmakende Nederlandstalige poëzie. Een overzicht van dichters en festivalprogramma’s staat inmiddels op de nieuwe website, elke dag komen er nog programma’s bij. Tot 1 mei a.s. zijn voordelige Early Bird tickets online verkrijgbaar.  
                                 
                                 
   
  Op de openingsavond van het festival is het woord aan de nieuwe garde dichters en performers, met een bijzonder dansoptreden van Amenti Theatre Company i.s.m. festivaldichters en een speciale editie van Mooie Woorden, het Utrechtse literaire platform dat de letteren weer sexy maakt. Kijk uit naar de optredens van Laura Jane Lee (Hong Kong), Sara Uribe (Mexico), Threa Almontaser (VS/Jemen) en Takako Arai (Japan), of naar de sneak peeks met Athena Farrokhzad (Iran/Zweden), Sasja Janssen, Ilya Kaminsky (VS/Oekraïne), Aigerim Tazhi (Kazachstan) en Kim Yideum (Zuid-Korea). In de huiselijke sfeer van Verhalenhuis Belvédère geniet je van een interview met de Turkse dichter Gonca Özmen. In de talk New Voices vertellen de genomineerden voor de C. Buddingh’-prijs hoe het is om ‘young & upcoming’ te zijn in deze tijd.  
                                 
   
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten