De Nu.Nieuws staat deze week vrijwel geheel in het teken
van de ‘Wereldwinkel Ontmoetingsdag’ van 26 maart. De flyer is naar alle
winkels gestuurd en we hopen dat die breed verspreid wordt onder alle
vrijwilligers. Hieronder nog een korte samenvatting van het programma.
Daarnaast zijn er op dit moment velen actief in de voorbereiding van het
evenement. Zo vraagt Els van Beurden van Wereldwinkel Maarssen naar
voorbeelden van productinformatie en is Barbara Gerrits van Wereldwinkel
Nijmegen op zoek naar nieuwe leden voor de Focusgroep Social Media. Een
vast onderdeel van de nieuwsbrief is informatie over het product van de
maand en dat ontbreekt ook dit maal niet. |
| |
Heb jij 26 maart al in je agenda staan? |
| |
Op 26 maart staat ons verhaal centraal.
Ben jij één van die duizenden vrijwilligers die zich verbonden voelt met
dat verhaal dan mag je niet ontbreken op de ‘Wereldwinkel
Ontmoetingsdag’. Deze dag is voor alle vrijwilligers van alle
Wereldwinkels in Nederland. De hele dag kan je de ontmoetingsmarkt
bezoeken; dé plek om elkaar te leren kennen en te leren van elkaar.
Het programma bevat naast de ontmoetingsmarkt een aantal interessante
ontmoetingen met een drietal gastsprekers. Allereerst gaat Kathleen
Ferrier, voorzitter Nederlandse UNESCO-commissie en ambassadeur/
adviseur van onze campagne “koop een betere wereld” in op de NOODZAAK VAN CAMPAGNE VOEREN.
Vandaag zal zij haar visie geven op de noodzaak van gezamenlijk
campagne voeren en hoe Wereldwinkels lokaal kunnen bijdragen aan het
bewust ontwikkelen van een internationale menselijke maat; hoe ze kunnen
bijdragen aan een betere wereld.
Verder is Peter d’Angrement, algemeen directeur van Fairtrade Nederland (stichting Max Havelaar)aanwezig. Hij gaat in op DE TOEKOMST VAN FAIRTRADE; AMBITIES EN REALITEIT. Hij heeft als geen ander inzicht in de wereld van Fairtrade en op welke wijze Wereldwinkels hieraan bijdragen.
En tenslotte komt Hans Beljaars, directeur van Buro111. Hand helpt
ons alweer twee jaar als deskundige op het gebied van marketing. Hij
bespreekt HET GEZICHT VAN DE WERELDWINKEL: NU EN MORGEN,
waarbij hij ingaat op vragen als: Wie wil je bereiken, wat is je doel
en waarom? Hoe maken we onze winkels (merk) nog sterker? Hoe laten we
klanten ervaren en begrijpen waar ons merk ‘Wereldwinkel’ voor staat en
wat het te bieden heeft.
Tijdens de hele dag is er gelegenheid om het Museon te bezoeken. De
permanente tentoonstelling “One Planet” brengt fantastisch in beeld waar
we samen voor staan en aan willen bijdragen.
INSCHRIJVEN Schrijf je voor deze dag als winkel in, daarna kan iedere vrijwilliger zich persoonlijk inschrijven met verwijzing naar de ingeschreven winkel die eventuele kosten betaalt.
KOSTEN Voor leden van het platform Wereldwinkel.Nu gratis. Voor niet leden 10 euro p.p. (inclusief toegang Museon) |
| |
Productinformatie op de ontmoetingsmarkt |
| |
Zoals iedereen inmiddels weet gaan we elkaar echt ontmoeten op zaterdag 26 maart in Den Haag.
Eén van de onderwerpen waar we aandacht aan besteden is
productinformatie. Studenten van de Hogeschool hebben zich daar vorig
jaar in verdiept en een concept gemaakt (visitekaart model) met een
eenduidige uitstraling. We streven hiermee naar één gezamenlijk
productkaartje vanuit de Wereldwinkels. Het is ook de moeite waard en
inspirerend om te zien wat een ieder al heeft ontwikkeld. Het delen met
elkaar geeft de mogelijkheid om tot een goed format te komen.
Vragen voor 26 maart zijn o.a.:
-
Gebruik je productinfo van de leverancier of zelf geproduceerd?
-
Ligt de info bij het product of geef je die bij de kassa?
-
Wie is er verantwoordelijk bij jullie?
-
Heb je behoefte aan productinfo met een eenduidige uitstraling voor de klant?
-
Heb je een idee hoe het geproduceerd zou kunnen worden?
-
Werken jullie al met de QR code?
-
Welke informatie moet er in ieder geval op staan?
Willen jullie voorbeelden van jullie systeem naar mij toe te sturen
voor een inventarisatie dat als uitgangspunt kan dienen voor het gesprek
op 26 maart. Graag voor 20 maart. Ik kijk ernaar uit!
Stuur naar contact@wereldwinkelmaarssen.nl of naar Els van Beurden, Wereldwinkel Maarssen, Breedstraat 7, 3603 BA Maarssen. |
| |
Afgelopen periode is het stil geweest rondom deze focusgroep maar nu
pakken we de draad weer op, met de Wereldwinkel Ontmoetingsdag van 26
maart in het vizier. Op de markt vind je allerlei informatie voor de
socials, de do’s en don’ts van je posts en laten we diverse posts zien
die we op korte termijn via extranet kunnen delen middels een
contentkalender, zodat niet iedere winkel het wiel hoeft uit te vinden. |
| |
Ben jij nou goed in posts maken, Ben je goed bekend met
de socials en wil je meehelpen een contentkalender/databank te creëren
waar alle platformdeelnemers uit kunnen putten, dan ben je van harte
welkom. We zullen vaak via Zoom communiceren maar ook handig om een
aantal keer per jaar elkaar live te ontmoeten (gelukkig kan dan weer!).
Meld je aan bij Barbara@wereldwinkel.nu en we hopen je te ontmoeten in Den Haag. |
| |
Tot 15 maart kunnen deelnemers aan het
platform ‘Wereldwinkel.Nu’ mozaïekschalen met korting inkopen bij Madat
volgens de bekende procedure:
|
| |
Het product van de maand april zijn de sjaals van
‘Siddarth Import’. De sjaals zijn van 15 maart t/m 15 april met korting
te koop voor deelnemers aan het platform. De procedure is dezelfde als
bij ‘Madat’. |
| |
|
|
1 maart – 31 maart - Product van de maand, mozaïekschalen |
|
|
9 maart – Masterclass ‘Fair of Fake’ |
|
|
26 maart – ‘Wereldwinkel Ontmoetingsdag’ in Museon |
|
|
1 april – 30 april - Product van de maand, sjaals van Siddarth Import |
|
|
6 april – Masterclass ‘Fair of Fake’, nog enkele plaatsen beschikbaar |
|
|
12 april - Inkopersbijeenkomst |
|
|
8 juni - Inkopersbijeenkomst |
|
|
1 juli 2022 - Keti Koti, nationale herdenking in ter
gelegenheid van de afschaffing van de slavernij |
| |
Laten we elkaar inspireren om nog meer impact te genereren voor onze producenten.
Reacties: nu@wereldwinkel.nu Tav Els van Luijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten