maandag 7 juni 2021

McDonald's richt marketing nog steeds op kinderen / Foodwatch

 


Beste foodwatcher,

McDonald's gaat er prat op zich in te zetten voor de strijd tegen kinderobesitas, via 'verantwoorde reclamepraktijken' richting kinderen. Dit zijn weer eens heel mooie woorden, die absoluut niet overeen komen met de realiteit. Foodwatch heeft de fastfoodketen op sociale media meerdere keren op kindermarketing betrapt!

Wij vinden het hoog tijd dat voedingsbedrijven hun beloftes nakomen en stoppen met hun ongezonde kindermarketing. Daarom dienen we een klacht in tegen McDonald's.



Meer weten?






>> Bekijk onze campagne



McMarketing

Screenshots van Instagram-posts van McDonald’s Ermelo (19 februari 2021) en McDonald’s Strand Horst (25 juni 2020).

McDonald’s heeft in 2011 een Europese verbintenis ondertekend met de belofte om haar kindermarketing in te dammen, want "Bij McDonald's nemen we het welzijn van onze klanten, vooral van kinderen, zeer ernstig". Wat is deze belofte, sinds de ondertekening ervan 10 jaar geleden, eigenlijk waard? Zojuist heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de nieuwe 'Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten’ gepubliceerd. Wat blijkt? McDonald’s komt als één van de meest opvallende adverteerders naar voren. McDonald's is maar liefst verantwoordelijk voor 97,7% (!!!) van het totaal aan 1.091 voedingsreclames op tv!

Ook wij hebben een onderzoekje gedaan naar de kindermarketing van McDonald's, namelijk op Instagram. Steeds meer voedingsbedrijven richten zich met hun reclamepraktijken op social media, omdat ze via populaire kanalen als Instagram, YouTube en TikTok eenvoudig en snel heel veel mensen kunnen bereiken. Daarom hebben we op Instagram, een snelgroeiend kanaal met meer dan een miljard gebruikers, gekeken of McDonald's het welzijn van kinderen wel echt "zeer ernstig" neemt. De resultaten zijn helemaal niet best: McDonald's overschrijdt op sociale media de regels en maakt misbruik van grijsgebieden.





Screenshot van een Instagram-post van McDonald’s Harderwijk (1 april 2021).

Foodwatch heeft McDonald’s meermaals betrapt op het inzetten van bekende kinderidolen voor haar reclames op Instagram. Het gebruik van kinderidolen voor reclamedoeleinden richting jonge kinderen is al sinds 1 juli 2020 niet meer toegestaan in Nederland. Reclame maken voor de 'Happy Meals' van McDonald’s met My Little Pony, SpongeBob, Trolls en the Minions mag dus niet. Zeker wanneer producten de voedingskundige criteria overschrijden is kindermarketing uit den boze wat bijvoorbeeld het geval is voor de Happy Meals met Hamburger en met McFish.

Wat wij bij foodwatch overigens absurd vinden: reclame met kinderidolen mag niet, maar speeltjes van idolen meegeven met ongezonde voedingsmiddelen (zoals met de Happy Meal) mag wel... Als kinderen ergens dol op zijn, is het speelgoed van hun favoriete figuren. Een handige truc van McDonald’s om kinderen ook dol te maken op ongezonde hamburgers.


Junkfluencers

We schreven eerder in deze nieuwsbrief al dat bedrijven steeds vaker inzetten op social media voor hun marketing. Dat doen ze niet alleen door zelf advertenties te posten. Junkfoodbedrijven als Coca-Cola, Haribo en Milka (Mondelēz) werken graag samen met 'influencers', die met hun duizenden volgers heel veel jonge consumenten kunnen bereiken.

Uit een onderzoeksrapport van foodwatch Duitsland blijkt dat influencers volop adverteren voor McDonald’s op hun sociale media kanalen. Volgens de 'Nederlandse Reclamecode Social Media & Influencer Marketing' (in gebruik sinds 2019) moeten influencers bij hun foto’s of in hun filmpjes expliciet vermelden dat het om advertenties gaat, zoals via de hashtags #adv, #spon en #collab of een tekst “Samenwerking met @[adverteerder]”. Zodra influencers betaling of enig voordeel van een bedrijf verkrijgen, moet dit worden geopenbaard. Uit de monitor van het ministerie van VWS blijkt dat influencers in Nederland zich niet altijd aan deze regel houden: meerdere influencers zijn onvoldoende transparant over hun (waarschijnlijke) sponsoring door McDonald’s.





Nadat een micro-influencer een foto postte met #GekopdeMac (8 november 2020, 206 likes), werd de foto opgepikt en gedeeld op de account van McDonald’s Nederland (13 november 2020, 8.805 likes). McDonald’s spoort hierbij anderen aan te reageren, om kans te maken op een 'onesie'. 

Maar wat als een (micro-)influencer foto’s met producten van McDonald’s post om kans te maken op een bepaalde prijs - zoals de McDonald’s onesie (zie bovenstaande screenshot)? Geldt een verloting van cadeautjes voor influencers ook als ‘betaling’ of ‘enig voordeel’? Of wat als een influencer zelf het initiatief neemt en gratis reclame maakt voor een bedrijf – met de hoop later mogelijk toch sponsoring te ontvangen? De huidige regels omtrent online- en kindermarketing verschaffen heel weinig duidelijkheid over deze vormen van reclame. De regels lopen hopeloos achter op de slimme marketingtrucs van bedrijven. En bedrijven maken misbruik van de grijze zones, ten koste van onze kinderen.


Klacht

Foodwatch zal onder meer de bovenstaande voorbeelden verwerken tot een klacht tegen McDonald's, die we gaan indienen bij de Nederlandse Reclame Code Commissie. We hopen dat onze klacht eindelijk meer duidelijkheid zal scheppen over de regels! In onze klacht zullen we ook de resultaten van de nieuwe kindermarketing-monitor van het ministerie verwerken, met verdere voorbeelden van McDonald's-advertenties op Instagram en Facebook.


Loze beloftes? Dan boetes!

Naast duidelijke regels willen we echter vooral stréngere regels. Foodwatch roept via het ‘Offensief voor onze gezondheid’ de regering op om alle vormen van kindermarketing te verbieden voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. En om de leeftijdsgrens voor kindermarketing te verhogen van 12 naar 18 jaar. Zo kan de fastfoodindustrie niet langer de aandacht opeisen van kinderen  – ook niet op sociale media. Een duidelijk verbod betekent ook dat bedrijven boetes kunnen krijgen als ze de regels overtreden. En deze boetes zijn hard nodig, wanneer mooie beloftes keer op keer weinig waard blijken te zijn.

Wil jij ook kinderen beschermen tegen de junkfoodreclame van McDonald's en co? Teken dan ons offensief!




Met vriendelijke groet,

Elif Stepman,
Campaigner

McDonald's richt marketing nog steeds op kinderen


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten