|
||||||||||||||||||||||||||
Screenshot van een Instagram-post van McDonald’s Harderwijk (1 april 2021). Foodwatch heeft McDonald’s meermaals betrapt op het inzetten van bekende kinderidolen voor haar reclames op Instagram. Het gebruik van kinderidolen voor reclamedoeleinden richting jonge kinderen is al sinds 1 juli 2020 niet meer toegestaan in Nederland. Reclame maken voor de 'Happy Meals' van McDonald’s met My Little Pony, SpongeBob, Trolls en the Minions mag dus niet. Zeker wanneer producten de voedingskundige criteria overschrijden is kindermarketing uit den boze – wat bijvoorbeeld het geval is voor de Happy Meals met Hamburger en met McFish. Wat wij bij foodwatch overigens absurd vinden: reclame met kinderidolen mag niet, maar speeltjes van idolen meegeven met ongezonde voedingsmiddelen (zoals met de Happy Meal) mag wel... Als kinderen ergens dol op zijn, is het speelgoed van hun favoriete figuren. Een handige truc van McDonald’s om kinderen ook dol te maken op ongezonde hamburgers. |
Nadat een micro-influencer een foto postte met #GekopdeMac (8 november 2020, 206 likes), werd de foto opgepikt en gedeeld op de account van McDonald’s Nederland (13 november 2020, 8.805 likes). McDonald’s spoort hierbij anderen aan te reageren, om kans te maken op een 'onesie'. Maar wat als een (micro-)influencer foto’s met producten van McDonald’s post om kans te maken op een bepaalde prijs - zoals de McDonald’s onesie (zie bovenstaande screenshot)? Geldt een verloting van cadeautjes voor influencers ook als ‘betaling’ of ‘enig voordeel’? Of wat als een influencer zelf het initiatief neemt en gratis reclame maakt voor een bedrijf – met de hoop later mogelijk toch sponsoring te ontvangen? De huidige regels omtrent online- en kindermarketing verschaffen heel weinig duidelijkheid over deze vormen van reclame. De regels lopen hopeloos achter op de slimme marketingtrucs van bedrijven. En bedrijven maken misbruik van de grijze zones, ten koste van onze kinderen. |
KlachtFoodwatch zal onder meer de bovenstaande voorbeelden verwerken tot een klacht tegen McDonald's, die we gaan indienen bij de Nederlandse Reclame Code Commissie. We hopen dat onze klacht eindelijk meer duidelijkheid zal scheppen over de regels! In onze klacht zullen we ook de resultaten van de nieuwe kindermarketing-monitor van het ministerie verwerken, met verdere voorbeelden van McDonald's-advertenties op Instagram en Facebook. |
Loze beloftes? Dan boetes!Naast duidelijke regels willen we echter vooral stréngere regels. Foodwatch roept via het ‘Offensief voor onze gezondheid’ de regering op om alle vormen van kindermarketing te verbieden voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. En om de leeftijdsgrens voor kindermarketing te verhogen van 12 naar 18 jaar. Zo kan de fastfoodindustrie niet langer de aandacht opeisen van kinderen – ook niet op sociale media. Een duidelijk verbod betekent ook dat bedrijven boetes kunnen krijgen als ze de regels overtreden. En deze boetes zijn hard nodig, wanneer mooie beloftes keer op keer weinig waard blijken te zijn. Wil jij ook kinderen beschermen tegen de junkfoodreclame van McDonald's en co? Teken dan ons offensief! |
Met vriendelijke groet, |
Elif Stepman,
Campaigner
McDonald's richt marketing nog steeds op kinderen
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten