zondag 15 mei 2016

Leidse rechtenfaculteit geeft 'asiel' aan kunstwerk Homs

Het 126 badkamertegels tellende werk Homs van kunstenaar Rabi Koria.
Vrouwe Justitia heeft een blinddoek om, maar Jan Maarten Boll hoopt dat rechtenstudenten in Leiden wél oog krijgen voor een tegeltableau dat hij heeft geschonken aan de universiteit. Met Homs won kunstenaar Rabi Koria (28) vorig jaar de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Schenker Boll (73) is voormalig lid van de Raad van State, oud-voorzitter van de Vereniging Rembrandt en alumnus van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Het door hem aangekochte werk hangt er voortaan in de kantine. 'Hier is het niet meer dan een decoratieve onderbreking van de muren', zei Boll deze week tijdens een symposium over (on)recht in de kunst. 'Maar ik hoop dat af en toe een student zich afvraagt: wat hangt daar en waarom heet het Homs?'

Op 126 badkamertegels schilderde Koria met brede streken telkens een gebouw, of wat daar van rest na een bombardement. Op zijn 5de vluchtte hij met zijn ouders uit Syrië. 'Dit werk is voor mij oorlogskunst, maar ik wil me niet met de actualiteit vereenzelvigen. Dat vind ik niet gepast tegenover de mensen die nu vluchten, want ik woon al 23 jaar hier.'

In 2013 begon Koria verwoeste gebouwen te schilderen, figuratieve beelden met felle kleuren - een verwijzing naar de serie Electric Chair van Andy Warhol. 'Het verbaasde Warhol dat mensen het kochten vanwege de inhoud én omdat de kleuren mooi bij de gordijnen pasten.' In plaats van één figuratief beeld maakt Koria half-abstracte puzzelstukken op de tegels. 'Het is dezelfde fragmentatie als in de media. Een minuut later ben je alweer overspoeld met andere beelden.'

'Vrijheid van uitdrukking hervonden'

'Ik heb geleerd naar politieke kunst te kijken, en Homs raakte me direct', zegt Boll. Hij schonk al eerder werk uit zijn privécollectie aan musea. In 1997 was hij, als voorzitter van de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, instigator van de omstreden aankoop van de Victory Boogie Woogie (1942-'44). 'Piet Mondriaan is weggegaan uit Europa omdat de nazi's abstracte schilderijen als entartete Kunst zagen. In Amerika heeft hij de vrijheid van uitdrukking hervonden.'

'In een burgeroorlog moet de kunst wijken', zegt rechtsfilosoof Afshin Ellian. Hij belooft eerstejaarsstudenten te wijzen op het tableau van Rabi Koria. 'De faculteit geeft als het ware asiel aan Homs.'

De Leidse juristen kregen deze week ook het door Willem Knaup gemaakte kunstwerk Verdwenen Jodenbuurt terug. Het bronzen beeldje van een vrouw met een deken over haar hoofd stond jaren op de werkkamer van Willem Drees-biograaf prof. Hans Daalder. Na zijn emeritaat mocht hij het mee naar huis nemen. Daalder overleed begin april; zijn zoon Eric bracht het terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten