Verwacht: van gogh tot cremer
|
|
|
|
Piet van der Hem, Moulin Rouge, ca. 1908-1909, olieverf op doek, 81 x 100 cm, particuliere collectie
|
|
Vanaf
13 september is in Zwolle de tentoonstelling ‘Van Gogh tot Cremer -
Nederlandse kunstenaars in Parijs’ te zien. Centraal staat de artistieke
pelgrimage van Nederlanders naar Parijs, die eind 19de eeuw op gang
kwam en duurde tot en met de jaren ’50. Honderden schilders,
beeldhouwers en tekenaars uit Nederland – Vincent van Gogh, Kees van
Dongen, John Rädecker, Piet Mondriaan, Charlotte van Pallandt, Karel
Appel, Jan Cremer en vele anderen – verbleven in die periode voor korte
of langere tijd in Parijs. Waar de een zich door de stad zelf liet
inspireren, richtte de ander zich op de kunst van de internationale
avant-garde. Bij terugkeer naar Nederland nam iedereen in zijn werk een
stukje Parijs met zich mee. Daarmee geeft de tentoonstelling behalve
een overzicht van het Nederlandse modernisme, ook een veelzijdig portret
van Parijs als kunsthoofdstad van de wereld.
|
|
|
LOTTA BLOKKER, JAN SLUijTERS
|
|
|
|
Naast 'Van Gogh tot Cremer' dit najaar eveneens in Zwolle: Lotta Blokker - Het Wolfsuur (30 augustus t/m 4 januari 2014) en vanaf 21 september een presentatie van 77 oorlogsprenten die Jan Sluijters
tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog maakte en destijds in de
Nieuwe Amsterdammer werden gepubliceerd. Sluijters, vooral bekend van
zijn kleurrijke portretten van (naakte) vrouwen, liet zich in deze reeks
van een heel andere kant zien, namelijk die van de
maatschappijkritische kunstenaar. De litho’s zijn afkomstig uit de
collectie van kunstenaar Rob Scholte en verworven door Museum de
Fundatie. De jonge beeldhouwster Lotta Blokker (Amsterdam 1980) biedt
met haar project 'Het Wolfsuur' een inkijkje in de gevoelens van de
slapelozen. Tien levensgrote, bronzen beelden tonen verschillende
emoties die we allemaal herkennen en die we ons soms zelfs herinneren
als nachtelijke, intieme confrontaties met onszelf. Naast dit werk
exposeert Blokker diverse andere figuratieve sculpturen, waarin zij de
ziel van de geportretteerde wist te vangen.
|
|
|
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten