Het Nederlandse lingeriemerk Sapph, dat jarenlang met semipornografische
reclame-uitingen bh's en slips verkocht, gooit het over een andere
boeg. Het merk moet een vrouwvriendelijker imago krijgen.
Maandagavond presenteerde het bedrijf zijn nieuwe productlijn en logo tijdens een feest in Amsterdam. De vrouwen in uitdagende poses en dito teksten op billboards worden vervangen door modellen in een meer alledaagse omgeving. De uitstraling krijgt een vriendelijkere toon, zegt Sasja Leenders, verantwoordelijk voor de herlancering. 'Het aandacht om de aandacht zoeken werkt niet meer. Vrouwen herkennen zich er niet langer in.'
Het is een opmerkelijke strategiewijziging, want Sapph zocht het afgelopen decennium met zijn reclames juist steeds de grens op. De billboards en provocerende advertenties in vrouwenbladen leidden tot kritiek. Sapph gebruikte die negatieve aandacht vervolgens om heel veel bh's te verkopen.
Financiële problemen
Die strategie is gaan wankelen. Sapph raakte in 2011 in grote problemen. Het concern verloor een door concurrent Marlies Dekkers aangespannen auteursrechtzaak en moest door de Amsterdamse textielondernemer Roland Kahn van de ondergang worden gered.
De nieuwe strategie moet het bedrijf uit de rode cijfers helpen. Eind vorig jaar had Sapph nog een negatief eigen vermogen van meer dan 2 miljoen euro. In januari van dit jaar is er 2,5 miljoen euro extra vermogen in het bedrijf gestoken.
Sapph, dat bij grote warenhuizen en lingeriewinkels ligt, gaat in de toekomst ook eigen winkels openen. De eerste gaat binnenkort in Leiden open, laat Kahn weten. 'Het bedrijf krijgt zo een nieuwe ziel.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten