donderdag 11 januari 2024

Een top 10 van successen van het afgelopen jaar

 


 De weg naar eerlijk, veilig en gezond voedsel is lang en regelmatig vol obstakels. Jouw voedselwaakhond weet daar alles van. In onze dagelijkse strijd hebben we nog heel wat hindernissen te overwinnen. Er worden gelukkig ook grote en kleine stappen gezet richting beter eten voor iedereen. In 2023 hebben we hard geknokt om dat voor elkaar te krijgen. Zie hier, in willekeurige volgorde, onze top-10 successen van het afgelopen jaar.


Roombeter wint het Gouden Windei

Dankzij honderden tips van oplettende foodwatchers hebben we een top-5 kunnen samenstellen van de meest misleidende voedselproducten uit 2023. Een kleine 10.000 consumenten hebben gestemd. Met 45% van alle stemmen is Blue Band Roombeter van producent Upfield gekozen tot meest misleidend product van het jaar. Hoewel we plantaardige alternatieven toejuichen, doet dit product meer kwaad dan goed voor de broodnodige transitie. 

LEES MEER...


Bekijk de video over de vijf genomineerden




Meer doen tegen misleiding

Het blijft niet bij het Gouden Windei om misleiding te bestrijden. Stemmers konden namelijk niet alleen hun ‘favoriete’ misleidingsproduct kiezen, maar ook hun handtekening zetten onder onze nieuwe petitie om voedselmisleiding structureel aan te pakken. De petitie is in november gelanceerd en al ruim 5.000 keer getekend.

LEES MEER...


Voedselspeculatie aan banden

We weten dat voedselspeculatie een belangrijke factor is in het opdrijven van voedselprijzen. Om excessieve speculatie te stoppen hebben we een internationale petitie gelanceerd en onderzoek gedaan. Met steun van foodwatchers hebben we maatregelen voor elkaar gekregen in het Europees Parlement. De EU kan nu ingrijpen wanneer er verdiend dreigt te worden aan honger en meer transaparantie eisen. 

LEES MEER...


Brede steun leeftijdsgrens 18+ voor energiedrankjes

We hebben in februari actiegevoerd bij een Plus-supermarkt die zich dichtbij drie middelbare scholen bevond en energiedrankjes naast de kassa had geplaatst. Vervolgens zijn we een onderzoek gestart waarbij we diverse supermarkten hebben gevolgd wat betreft hun promotiebeleid van energiedrankjes. Ook scholen en kinderartsen ondersteunen een verbod op energiedrankjes voor minderjarigen. Genoeg draagvlak dus om eindelijk die leeftijdgrens ingevoerd te krijgen!

LEES MEER...


De Nutri-Score wordt ingevoerd!

De campagne van Foodwatch voor de Nutri-Score heeft haar vruchten afgeworpen. Op 1 januari 2024 wordt het logo officieel ingevoerd in Nederland. In april 2024 start de overheid ook met een publiekscampagne om het grote publiek voor te lichten over de werking van Nutri-Score. Helaas is Nutri-Score nog niet in de hele EU ingevoerd en is het ook niet verplicht in Nederland. Dus er is nog steeds werk te verrichten voor een wettelijk voedselkeuzelogo!

LEES MEER...


Overwinningen bij de Reclame Code Commissie

We liepen in 2023 bijkans de deur plat bij de Reclame Code Commissie (RCC) om verboden kindermarketing aan de kaak te stellen. We hebben in totaal 15 klachten ingediend, waarbij 45 producten met verboden kindermarketing zijn gemeld. Op twee na werden de klachten gewonnen. We hebben er onderhand genoeg van om producenten steeds bij de les te moeten houden via deze klachtenprocedure. De oplossing: een wet om kindermarketing voor eens en voor altijd een halt toe te roepen!

LEES MEER...


Eerste stappen naar een eerlijke prijs voor voedsel

Graaiflatie is het woord van 2023! Hoewel de inflatie dalende is, zijn de dagelijkse boodschappen nog altijd 31% duurder dan twee jaar geleden. Wie is er verantwoordelijk voor die hoge prijzen? In 2023 hebben we stappen gezet om hier duidelijkheid over te krijgen. De Questionmark Foundation is op ons initiatief een onderzoek gestart naar prijsopbouw van producten in de supermarkt. Verder hebben we de supermarkten opgeroepen inzicht te geven in de winstmarges, zodat het eindelijk zichtbaar wordt wie de prijs van ons voedsel bepaalt.

LEES MEER...


Groeiend draagvlak op weg naar gifvrijevrije landbouw

We ervaren groeiende publieke steun voor onze missie om de Europese landbouw tegen 2030 gifvrij te maken. Zo richtten we ons op de supermarkten om enkel nog pesticidenvrij graan in te kopen, zetten we stappen op weg naar een verbod op de export van gevaarlijke pesticiden en voerden we actie tegen de hernieuwde toelating van glyfosaat.  Niet alleen tekenden 500.000 mensen onze petitie tegen glyfosaat, ook riepen we minister Adema op tegen de vernieuwing van de toestemming op het middel te stemmen in de EU.  Wij blijven met jullie steun druk op de ketel houden om pesticiden voor altijd uit te bannen.

LEES MEER...


NVWA neemt dankzij Foodwatch maatregelen tegen extreem snoep

Veel jongeren doen mee aan challenges van influencers op TikTok met extreem snoep. Dit super ongezonde snoep is vaak afkomstig uit Azië of de VS. We kwamen er door onderzoek achter dat er in deze producten massaal verboden ingrediënten zitten en dat de etikettering niet aan onze wet voldoet. We hebben dit bij de NVWA gemeld die passende maatregelen heeft genomen.

LEES MEER...


Verkiezingscampagne ‘Haal die bende van ons bord!’

‘Tijd voor goed voedselbeleid!’ was de boodschap van onze campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen november. We hebben een vijfpuntenplan geformuleerd voor eerlijk, veilig en gezond voedsel. Want niet de industrie, maar de consument hoort centraal te staan in het voedselbeleid en dit hoort in het nieuwe regeerakkoord te worden opgenomen.  In het nieuwe jaar bieden we de handtekeningen aan de nieuwe coalitie aan.

LEES MEER...


Kortom, 2023 is een bewogen jaar geweest. We kunnen niet wachten om 2024 verder te knokken voor eerlijk, veilig en gezond voedsel. We blijven strijdbaar als altijd!


Deel onze successen op social media:



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp



Met vriendelijke groet,

Nicole van Gemert
Directeur




P.S: Wist je dat we 100% onafhankelijk zijn dankzij particuliere donaties? We nemen geen geld van bedrijven en overheid aan. Wil jij ons helpen met (een extra) donatie? We zijn je onzettend dankbaar!

 

Een top 10 van successen van het afgelopen jaar


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten