woensdag 29 september 2021

Nu een leeftijdsgrens voor energiedrankjes!

 


Beste foodwatcher,

Na 10 jaar lang campagnevoeren tegen de verkoop van energiedrankjes aan jongeren (en alle verkoop- en marketingtrucs die hiervoor worden ingezet) is het eindelijk zover. Na een nieuwe oproep van foodwatch aan 10 grote supermarkten in Nederland, staan ze allemaal open voor een leeftijdsgrens op energiedrankjes. Samen zijn ze goed voor zo'n marktaandeel van 90% van alle supermarkten: de overgrote meerderheid is dus al overtuigd. En dat werd tijd ook, gezien de dodelijke ongelukken die deze drankjes bij jongeren kunnen veroorzaken. 




Overdosis

In 2017 viel een Amerikaanse jongen dood neer door een cafeïneoverdosis, na het consumeren van te veel energiedrankjes. Zijn vader getuigt: "Ouders, praat alsjeblieft met je kinderen over deze energiedrankjes." Bewustwording is echter niet het enige probleem. De marketing voor energiedrankjes is overweldigend. De schappen van de supermarkten staan er vol mee en jongeren kunnen er zoveel kopen als ze willen. Red Bull geeft jongeren echter geen vleugels, maar wel kans op hartkloppingen. 

De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde heeft ook alarm geslagen en roept op tot een leeftijdsgrens van 18 jaar. Voor jongeren, die een stuk lichter zijn dan volwassenen, is de hoeveelheid cafeïne in energiedrankjes heel hoog. De grote hoeveelheid suikerklontjes in energiedrank draagt ook niet bepaald bij aan de gezondheid. Een hoge consumptie van energiedrankjes kan leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en zelfs nierfalen.




Voor het eerst staat 90% van de Nederlandse supermarkten open voor een leeftijdsgrens op energiedrankjes voor jongeren, maar ze willen wel dat alle supermarkten meedoen. Vomar wacht niet langer af en gaat net als Aldi en Lidl een leeftijdsgrens implementeren.

Stevenen we af op een kantelpunt? Komt er eindelijk een nationale leeftijdsgrens voor energiedrankjes, bij alle supermarkten en verkooppunten?


Doe mee met onze actie!

Consumenten willen een leeftijdsgrens voor energiedrankjes. Het ministerie wil het. De supermarkten willen het nu ook. De tijd van de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven is voorbij. Het is tijd dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, de kar eens trekt voor een leeftijdsgrens. 

Jij kan helpen om hen te overtuigen. Deel het online spandoek, tag het CBL via je socials en stuur hen een mail!


1 MINUUT

Deel en tag het CBL op Twitter!




3 MINUTEN

Deel het online spandoek op je socials!




5 MINUTEN

Laat de mailbox van het CBL ontploffen!




Aan: info@cbl.nl
Onderwerp: Nu een leeftijdsgrens voor energiedrankjes!

Tekst: Een te hoge consumptie van energiedrankjes leidt tot ernstige gezondheidsproblemen voor kinderen en jongeren. Consumenten willen een leeftijdsgrens voor energiedrankjes. Het ministerie wil het. De supermarkten willen het nu ook. De tijd van de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven is voorbij. Daarom eis ik dat jullie mee de kar trekken en ervoor gaan zorgen dat er een leeftijdsgrens voor energiedrankjes komt!


We naderen een kantelpunt. Kantelt het de goede kant op en krijgen we binnenkort een leeftijdsgrens op energiedrankjes? Laten we daar samen voor zorgen!



Met vriendelijke groet,

Elif Stepman, campaigner




Je kunt deze nieuwsbrief ook delen op social media:



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp

P.S.

Sommige campagnes boeken direct resultaat. Voor andere campagnes moeten we jarenlang strijden. Maar het is nooit voor niets! Dankzij onze al 10 jaar durende campagne tegen energiedrankjes staan we nu aan de vooravond van een omwenteling. Deze lange adem is alleen mogelijk met hulp van jouw steun. Elke steun is welkom!





Wie gaat de kar trekken?


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten