S
ütinerstrasse, Sternberg, rond 1995. Twee neefjes uit Nederland (op de trekker) zijn op bezoek bij Nynke van Verschuer (links). Rechts haar zusje.Eco-nazismeEen van zijn oma’s, vertelt Balzer, kwam oorspronkelijk uit
Stuttgart. Ze verhuisde als jong kind in de jaren twintig met haar
ouders naar Mecklenburg met de overtuiging het platteland te moeten
bevolken om de cultuur te beschermen tegen werkzoekende boeren uit
Polen. „Mijn overgrootvader was een hoofd van de Artamanen. Dat zijn
eco-nazi’s van het eerste uur.” De leus van de Artamanen is iets met
Blut und Boden, Sonne und Wahrheit.
„Rudolf Höss [de latere kampcommandant van Auschwitz, red.] was ook
deel van de beweging en kwam in het dorp van mijn grootouders op bezoek.
Mijn oma leeft nog, ze verpacht haar land nu aan hedendaagse aanhangers
van het eco-nazisme. Rond de zonnewende vieren ze nog altijd de
vruchtbaarheid, en hun Duits-zijn. De vrouwen zien eruit alsof ze uit de
jaren dertig komen, met lange vlechten en schorten. Ze hijsen een
zwarte vlag: die moet wapperen zolang Duitsland nog niet ‘patriottisch’
is. Ik kom er soms, ja. Maar het is zinloos om een gesprek te voeren met
mijn grootmoeder.”De moeder van Balzer haalt een oude klassenfoto tevoorschijn: klas
4b, onder hoede van de immer kordate Frau Bittermann. De klasgenoot die
naast mij zit, Andy Laube, is op zijn zeventiende omgekomen bij een
auto-ongeluk, vertelt Balzer, op de terugweg van de bioscoop in
Schwerin, de hoofdstad van Mecklenburg, vijfentwintig kilometer
verderop. Laube en Balzer waren buren, en beste vrienden sinds hij zich
kan herinneren. De vader van Balzer overleed een paar jaar later aan een
allergische reactie op een wespensteek.Geen spoor van OstalgieFrau Bittermann is met pensioen, en woont in een nieuwe bungalow
naar eigen ontwerp aan het meer. Anke Bittermann was lerares Duits en
wiskunde en van klas één tot vier (groep drie tot zes) onze mentor. Haar
man Willy had een fietsen- en brommerwinkel bij ons in de straat. In de
DDR, vertelt hij nu, maakte hij clandestien Trabbi’s uit oude
onderdelen om bij te verdienen – geen sinecure, want zelfs
Trabant-onderdelen waren op rantsoen.Anke Bittermann werd in 1944 geboren in Mecklenburg. Haar vader
sneuvelde datzelfde jaar op de Krim – althans, daarvandaan stuurde hij
de laatste brief aan zijn vrouw. Haar man Willy Bittermann werd geboren
in 1938 in Bessarabië, destijds deel van Roemenië. Na het
Molotov-Ribbentroppact in 1939 werden alle Duitsers daar teruggehaald
naar het moederland, om de weg voor de troepen vrij te maken, en werd
Willy Bittermann met zijn moeder en zijn broers twee jaar in een
doorgangskamp bij Linz ondergebracht. In 1942 werd het gezin – zonder
vader, die stierf in het jaar van de volksverhuizing uit Bessarabië –
overgeheveld naar een verlaten en vernietigd dorp in Polen, om de Duitse
cultuur in het nieuwe grondgebied post te doen vatten. De twee oudere
broers van Willy Bittermann sneuvelden bij Stalingrad. Zijn moeder
moest, met de jonge Willy, in de winter van ’44-’45 voor de
Sovjet-troepen uit, met paard en wagen, terug naar Duitsland. Willy:
„Mijn moeder was een heel inventieve vrouw. Ze zette me gewikkeld in
donzen dekens op de bok, want ze wist: kogels raken verstrikt in dons.”Bij het echtpaar Bittermann geen spoor van
Ostalgie, ook al
leefden ze het grootste deel van hun leven in de DDR – of juist daarom.
Met Frau Bittermann fiets ik naar hun volkstuintje aan een steiger aan
het meer, even verderop. Het houten huisje in de tuin was tot de val van
de Muur bezit van het houtwerkerscollectief: alle mogelijke
collectieven hadden samen vakantiehuisjes verspreid door de DDR, zodat
je als houtwerker uit Mecklenburg vakantie kon vieren in de Harz en
andersom. In de jaren negentig gingen de huisjes met hun tuintjes in de
verkoop.In het schemerdonker onder het houten dak vertelt Bittermann over
haar vader: pas een paar jaar geleden werd in haar geboortedorp een
gedenksteen opgericht met zijn naam en die van andere gesneuvelde
Duitse soldaten. „In de DDR waren alle Duitse militairen misdadigers,
het vermelden niet waard. De DDR zelf was natuurlijk zogenaamd gezuiverd
van het fascisme, want de fascisten, dat waren de kapitalisten, die
zaten in het westen.” In het westen mocht de muur dan ‘de Muur’ heten,
in de DDR was het de ‘
Antifaschistischer Schutzwall’.Anke Bittermann vroeg in de jaren negentig haar Stasi-akte op. De
namen van een aantal hooggeplaatste Stasi-medewerkers en belangrijke
IM’s,
Inoffizielle Mitarbeiter, informanten, waren weggelakt,
maar ze kwam toch een en ander te weten over welke van haar collega’s en
kennissen praatten met de inlichtingendienst. De schooldirecteur
briefde alles door, en één leraren-echtpaar in het bijzonder – van de
vrouw heb ik nog les gehad – was de belangrijkste informatiebron over
het wel en wee van Bittermann. Glunderend vertelt ze: „Er is één zin in
mijn Stasi-akte die ik nooit zal vergeten. Ze schreven: ‘Die Bittermann
zag er weer geraffineerd uit. Alle mannen keken naar haar om.’ Ze vonden
dat ik me te wuft kleedde. Naar ossi-maatstaven was dat al snel zo.”Veel mensen van Bittermanns generatie missen het gemeenschapsgevoel
uit de DDR, en praten met weemoed over de kroegen in elk dorp, waar
schnapps en bier werd geschonken. Bittermann, smalend: „Ja, maar ze
zeggen er dan niet bij dat achter de toog een cassettebandje meeliep. De
DDR was een dictatuur. Al die mensen die hun vrienden verraadden. Ze
hebben mijn man ook benaderd om informant te worden. Ik heb toen
geroepen: ‘
Schweine zijn het, de mensen die alles doorbrieven.’
Maar ik weet natuurlijk niet wat ik gedaan had als ze gedreigd hadden
mijn dochters in een tehuis te plaatsen.”Het Stasi-apparaat
Dertig jaar na de val van de Berlijnse Muur lijkt veel van het destijdse optimisme vervlogen.
NRC
belicht in een onregelmatig verschijnende serie artikelen de aanloop
naar de val van de Berlijnse Muur op 9 november 1989 en de uitwerking
daarvan.
18 augustus 2019 In ’89 scheurde in Hongarije het IJzeren Gordijn. Nu zijn ze blij met prikkeldraad26 augustus 2019 Onvrede over chaos na ondergang DDR broeit nog26 september 2019 Dit keer stemt de herdenking van ‘1989’ minder vrolijk1 november 2019 Europa heeft de moed uit 1989 weer nodig4 november 2019 Opa werkte bij de Stasi, maar wat deed hij daar?5 november 2019 Nooit eerder hadden Polen het zo goed als nu7 november 2019 ‘In onze hoofden staat de muur nog overeind’Ondanks al het gespioneer, het verraad, de 250.000 politieke
gevangenen en de martelmethodes zijn er na de val van de Muur maar
veertig DDR-functionarissen veroordeeld. Dat is een symbolisch aantal
als je bedenkt hoe uitgebreid het Stasi-apparaat moet zijn geweest, met
agenten en informanten tot in de kleinste dorpen. Maar de hereniging van
Duitsland moest harmonieus en constructief verlopen, zonder dat de
bondslanden van de voormalige DDR al te zeer gekleineerd werden. Het
betekent ook dat er, net als in de DDR na WOII, een boel hoge
functionarissen waren die na de hereniging hun leventje zonder al te
ingrijpende veranderingen konden voortzetten. Bittermann: „Het
verzekeringswezen was de favoriete sector van voormalige Stasi-agenten.
De verzekeraars kwamen na de val van de Muur massaal naar
Oost-Duitsland, waar voorheen geen private verzekeringen bestonden. Die
bedrijven uit het westen waren niet geïnteresseerd in de
voorgeschiedenis van hun nieuwe werknemers.”In het kader van de
Vergangenheitsbewältigung werd bij
landelijke en regionale verkiezingen wel openheid van zaken verlangd
over het cv van de kandidaten vóór de val van de Muur. Na een haastig
uitgeroepen verkiezing in 1990, waren er in 1994 voor de tweede keer
vrije gemeenteraadsverkiezingen in Sternberg. De voorzitter van de
gemeenteraad, Bruno Pischel, voorheen nertsenboer, stelde voor dat de
Stasi-aktes van alle kandidaten zouden worden beoordeeld door een
onafhankelijke commissie, en dat alleen degenen met een schone lei mee
zouden mogen doen aan de verkiezingen. In die commissie zaten naast
voorzitter Pischel de plaatselijke pastoor, en de predikant – mijn
vader.Volgens mijn moeder reed op een dag een bestelbusje voor en laadden
ze onze gang vol met archiefdozen. Dagen achter elkaar werd er gelezen
en gewogen. Jammer genoeg moest de ‘commissie’ concluderen dat, als ze
zouden vasthouden aan de aanvankelijke eis – geen duidelijke banden met
de Stasi – er bijna geen kandidaat zou overblijven. Het merendeel was
IM geweest, ook al voorzag de ene in belangwekkender informatie dan de
ander. Uiteindelijk werden onder druk van de zittende gemeenteraadsleden
alleen die aspirant-kandidaten van de lijst geschrapt die duidelijk
anderen hadden verlinkt en in gevaar gebracht. „Een schijnvertoning”,
noemt mijn vader het achteraf.Frau Bittermann en ik fietsen langs het meer terug naar haar huis.
Een vrouw op leeftijd staat op blote voeten en in een roze badpak op het
fietspad, een handdoek om haar middel. Frau Bittermann staat stil en
stelt ons voor: „Jij hebt nog les bij haar gehad!” Het is de vrouw van
het informanten-echtpaar. Bittermann, zodra we verder fietsen: „Van haar
en haar man wist bijna de hele stad het. Hun gezelschap is jarenlang
gemeden. Maar sinds kort laat ze zich weer zien. Ze zit nu ook weer in
een schilderclubje.”Tank met hakenkruisIn mijn herinnering tekende Marcel Stier een keer in de pauze een
tank met een hakenkruis op het bord. Als ik het hem nu voorleg, zegt
hij: „Ik herinner het me niet. Het kan best zo zijn, maar dan wist ik
net zomin als jij toen waar een hakenkruis voor stond en had ik dat ook
gewoon maar ergens gezien.”Die verklaring is plausibel, want ook in Sternberg was de
neonazi-scene al goed vertegenwoordigd in de vroege jaren negentig en
lieten jongens op kisten en in bomberjacks hakenkruizen en
ondubbelzinnig xenofobe leuzen achter in de stad. Ook vóór de val van de
Muur waren rechts-extreme sentimenten niet ongewoon, hoewel er geen
precieze cijfers over zijn. De DDR-autoriteiten negeerden rechts-extreme
groepen, zoiets kwam nu eenmaal niet voor in een socialistische
heilstaat. Een racistische kreet op een muur werd genoteerd in de
categorie ‘
Rowdytum’, vandalisme, en niet als een politieke daad (‘
Rowdys’
is een zeldzaam Engels leenwoord in het communistisch vocabulaire;
Lenin gebruikte het al in 1917 om antirevolutionaire sujetten aan te
duiden).De Duitse auteur Ines Geipel schrijft dat in de DDR de „Holocaust in
de ijskast” ging. Er werd niet meer over gesproken; het verleden werd
niet geconfronteerd, zoals in een open democratie, maar doodgezwegen. Al
in 1953, schrijft Geipel, wees de DDR schadeclaims van Israël voor
Holocaust-overlevenden af als „hetze”. Met de DDR werd de ene extreme
ideologie ingewisseld voor de volgende. Er werd gedaan alsof het
fascisme een idee van de buren uit het westen was, waar de socialisten
uit het oosten per ongeluk ingetuind waren. Daarmee werd iedere
zelfreflectie overbodig en kon het rechtse gedachtegoed welig blijven
tieren.Stier vertelt aarzelend over zijn politieke opvattingen. Ik mag alles
opschrijven, zolang zijn baas het maar niet te lezen krijgt, want je
„moet bang zijn dat je eruit vliegt, alleen omdat je een andere
opvatting hebt. Vrijheid van meningsuiting bestaat niet, niet echt. Je
kunt niet zeggen: ‘vluchtelingen
sind Scheisse’, dan ben je
meteen de nazi”. Hij aarzelt ook omdat hij het allemaal nog niet
helemaal rond heeft: hij heeft gehoord van George Soros, en dat die met
zijn kapitaal misschien bepaalde politici in zijn macht heeft, wat
vergezocht klinkt, maar „het zou kunnen”. „Alles is erg vreemd nu”, zegt
hij herhaaldelijk. „Je ziet altijd alleen maar mannen, en de meesten
hebben niet eens asiel, en toch krijgen ze geld. Als ze de wet
overtreden wordt er een oogje toegeknepen, terwijl een Duitser voor
hetzelfde vergrijp heel anders zou worden gestraft. Er wordt met twee
maten gemeten. En nu was er weer die zaak met die man die dat kind op
het spoor duwde. Als ze nou hier zouden komen, en zeggen: ‘ja ik wil
werken en Duits leren’, dan was het een heel ander verhaal.” Maar er is
hier toch nergens een immigrant te bekennen? „Het gaat me ook meer om de
rest van Duitsland.”Ongewenste minderheidSören Balzer zei de avond tevoren nog dat Mecklenburg-Vorpommern veel
te doods was voor de Syriërs. „Er is geen sociaal leven en geen werk.”
De vluchtelingen waren er kort, na 2015, inmiddels zijn de tijdelijke
asielzoekerscentra opgerold en staan de oude schoolgebouwen gewoon weer
leeg.Marcel Stier liep toen, op een maandagavond in oktober 2015, mee in een demonstratie van de ‘MVgida’ (‘
Mecklenburg-Vorpommern gegen die Islamisierung des Abenlandes’),
de Mecklenburgse evenknie van Pegida. De lokale voorman van de NPD, de
extreemrechtse partij, voerde het woord. Volgens het verslag van de
lokale krant, de
Schweriner Volkszeitung, liepen er die avond
driehonderd neonazi’s mee en stonden tegelijkertijd zo’n honderd
inwoners van Sternberg verbroederende liederen te zingen op het
kerkplein, met kaarsen in de hand.SPD-politica Petra Klöpping publiceerde vorig jaar een boek getiteld
Integriert doch erst mal uns!
Veel inwoners van de voormalige DDR voelen zich nog altijd een soort
ongewenste minderheid, een bevolkingsgroep die niet voor vol wordt
aangezien. Minder dan de helft heeft vertrouwen in de democratie. Bij de
landelijke verkiezing in 2017 resulteerde dat in 19 procent voor de
rechts-nationalistische AfD in Mecklenburg, waarmee ze na de CDU (33
procent) de grootste werden. Bij regionale verkiezingen, in het voorjaar
van 2019, kreeg de AfD in Mecklenburg 14 procent, Die Linke 16 procent,
het CDU 25 procent. Sören Balzer heeft nog een pragmatischer verklaring
voor de populariteit van rechts: „Overal waar vrouwen en
hogeropgeleiden wegtrekken, spelen angst en vreemdelingenhaat op, en
radicaliseren de achterblijvers.”Ondanks de politieke uitersten is Sternberg niet zo gepolariseerd als
zou kunnen. In de piepkleine stad en de omliggende dorpen kent en
spreekt iedereen elkaar, en kun je het je nauwelijks veroorloven mensen
buiten te sluiten om hun politieke voorkeuren. Balzer was een tijdje lid
van Die Linke, de socialistische partij die voortkomt uit de
Sozialistische Einheitspartei Deutschlands (SED). Balzer: „Allemaal oude
SED-bonzen en
Karteileichen [kaartenbaklijken, red.] Er zat
geen enkele beweging in.” Als ik zeg dat ik de volgende dag met Marcel
Stier afspreek, zegt hij, „Doe ’t Stierchen de groeten.”Stier is maar een enkele keer over de bondslandsgrenzen geweest. Gevraagd naar de Oost-Duitse ziel zegt hij: „Ossi’s zijn
bodenständiger,
[meer geworteld, red.] zou ik zeggen. En ik denk dat we veel zelf
aanpakken. In het westen, tja, ik ben er niet veel geweest, maar ik denk
dat ze een beetje met hun neus in de lucht lopen.”
Bernard van Verschuer, van 1992 tot 1998 dominee in Sternberg, bij zijn Trabant.Grote horloges en dure auto’sIk had ook vriendinnen in Mecklenburg, maar ze wonen er niet meer.
Steffi Zimmermann en Tini Ohde wonen in respectievelijk Hamburg en
Berlijn, maar zijn bij toeval op bezoek bij familie in het weekend dat
ik door Mecklenburg tour.Steffi Zimmermann is doktersassistente in een kliniek voor plastische
chirurgie in een van de voetbalvrouw-buurten van Hamburg. Ze groeide op
in Kobrow I, in de straat waar die oude brandweerkazerne stond. Dit
weekend past ze in het gehuchtje Mustin op de honden van haar nicht.
Zimmermanns moeder was een nakomertje; haar vader was aan het westfront
tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog was er geen spoor van de
man, Steffi’s grootvader; waarop haar grootmoeder een privédetective
naar Frankrijk stuurde, om te ontdekken dat de grootvader een nieuw
gezin was begonnen met een Française. Met behulp van onbekende
pressiemiddelen is de grootvader begin jaren vijftig toch teruggekeerd
naar Kobrow I om de moeder van Steffi te verwekken.Zimmermanns vader was beroepsmilitair in de DDR (in de ‘
Nationale Volksarmee’),
vaak dronken, of afwezig, al helemaal toen Steffi’s moeder kanker
kreeg. Steffi’s moeder overleed toen wij een jaar of twaalf waren;
Steffi’s oudere zus, die de zorg voor haar zusje op zich had genomen,
kwam een paar jaar later om bij een auto-ongeluk. De laatste keer dat ik
in Sternberg was, was op de begrafenis van die zus.Als er werk was, zou Steffi Zimmermann wel in het oosten willen
wonen, in Rostock, vertelt ze, als we een rondje door de omgeving
rijden. We komen langs Dabel, waar de militaire kazerne stond waar haar
vader zat, en die nu leeg staat, en langs een verlaten schoolgebouw dat
eerder als vluchtelingenopvang dienst deed. Het volgende dorp, Stieten,
sprak erg tot de verbeelding toen ik kind was, omdat het uitsluitend uit
betonnen woonblokken en stallen bestond, gebouwd om de mensen die in
het landbouw-collectief werkten zo efficiënt mogelijk te huisvesten. Het
dorp is in zijn geheel afgebroken, op de stallen na. Je ziet nog waar
de
Plattenbau stond aan een paar percelen achtergebleven puin.
Tussen al die treurnis door lopen prachtige lanen met aan weerszijden
eeuwenoude kastanjebomen – ooit moet het keizerlijk devies zijn geweest
om zoveel mogelijk kastanjes langs de wegen van Mecklenburg aan te
planten.„In Hamburg zijn de mensen toch wat koeler en materialistischer”,
zegt Zimmermann. „Mensen uit het oosten zijn gastvrijer, hartelijker. En
ik heb de indruk dat mensen hier harder werken. In Hamburg draait het
voor veel mannen toch om grote horloges en dure auto’s. Wat dat betreft
vind ik de Oost-Duitse mannen een stuk charmanter. Als ik uitga in
Hamburg, pik ik ze er zo uit. Ik heb nog nooit met een Wessi gedatet.”
En in Hamburg, voel je je dan soms ook weggezet als ossi? „Absoluut
niet,
um Gottes Willen.”Riksja-bestuurderChristin (‘Tini’) Ohde is met haar man en haar kind van anderhalf in
Sternberg voor de tweeëntachtigste verjaardag van haar grootvader. Ik
tref de hele familie aan op een terras uitkijkend over het meer. De
grootvader van Tini, kwiek en bruin, is sinds de jaren zestig visser op
het meer, begin jaren negentig kon hij het bedrijf overnemen van de
Treuhand, de instantie die staatsbedrijven taxeerde en privatiseerde.
Zijn zoon en zijn schoonzoon, Jörg Rettig en Thomas Ohde, waren allebei
succesvolle zeilers. Rettig werd in 1983 wereldkampioen bij de junioren
in de 470-klasse.Ook Tini Ohde was voorbestemd om Olympisch te zeilen. Iedere dag
kruiste ze het meer over met haar vader in een motorboot in haar
kielzog. Terwijl andere zestienjarigen naar Lloret de Mar op
Jugendweihe-reis gingen, vertelt Tini nu, ging zij naar een trainingskamp. In de DDR deden de jonge burgers van de republiek
Jugendweihe
– een seculiere variant van het ritueel van volwassenwording, zoals bar
mitswa of belijdenis. Het ritueel heeft de Wende overleefd, ook al
draait het nu om veel cadeaus en een reis naar de costa.Op haar vierentwintigste staakte Ohde haar studie fysiotherapie in
Rostock, en het professionele zeilen, geplaagd door dwangneuroses. In
Berlijn was ze jarenlang riksja-bestuurder: „Door de medicijnen kwam ik
erg aan en ik wilde in beweging blijven.”De ongebonden levenswijze van Tini Ohde en haar man, die met een
camper rondreizen, hun kind niet hebben ingeënt en overal op de wereld
met een laptop kunnen werken (Marco Ohde is IT-personeeladviseur) stuit
op onbegrip bij haar familie. De Oost-Duitse ideeën over discipline en
hard werken van haar ouders worden door Tini, die uitblonk in alle
vakken, niet langer gedeeld.„Als ik in de DDR was opgegroeid was ik weggestopt in een gesticht in
het bos, uit het zicht van iedereen. Want in de DDR hadden de burgers
natuurlijk geen mentale problemen. Net zomin als dat er gemoord werd, of
dat er überhaupt criminaliteit was, of zelfmoord. Dat alles werd
vakkundig weggemoffeld. Want de DDR was ‘perfect’”, sneert Tini Ohde.
Haar moeder werpt tegen dat het heus wel meeviel, als je niet de
aandacht trok. Maar het ‘niet opvallen’ wordt door Tini niet zo
vanzelfsprekend gevonden. Als ze hardop lacht, manen haar ouders haar
tot kalmte. „Ja, hier vinden ze me luidruchtig”, zucht Tini. „In Berlijn
niet.”In 1969 ging het gerucht dat de Rolling Stones op 7 oktober van dat
jaar op zouden treden op het dak van Axel Springer Verlag, een gebouw
pal naast de Berlijnse Muur aan de West-Duitse kant. De Rolling Stones
waren heel populair in de DDR, ook al waren hun platen illegaal en
konden ossi’s alleen via de zwarte markt aan vinyl komen of er via een
West-Duitse radioverbinding naar luisteren. Honderden fans stonden aan
de Oost-Duitse kant bij de Muur om de Stones te zien, die nooit kwamen.
De Oost-Duitse autoriteiten waren er wel. Fans werden in elkaar geslagen
en opgepakt. Marco Ohde: „Mijn oudoom, Charly Rau, is daar, op zijn
zeventiende, gearresteerd. Hij heeft vastgezeten tot 1987, zeventien
jaar later. Een paar jaar erop kreeg hij kanker. Tijdens zijn
gevangenschap is hij gemarteld en probeerden ze verschillende soorten
straling op hem uit.”„De dictatuur,” concludeert Marco Ohde, „wordt schaamteloos
gerelativeerd.” De jonge Ohdes vinden dat het oost-westdenken nu maar
eens afgelopen moet zijn. Marco Ohde: „Ik zou me graag identificeren als
Mecklenburger, of als Noord-Duitser voor mijn part. Het is niet zinvol
om te blijven hangen in die fictieve tegenstellingen tussen oost en
west.”Minder materialistischMijn oud-klasgenoten zijn geneigd zichzelf, of op zijn minst andere
ossi’s, als ijveriger, gastvrijer en minder materialistisch te zien dan
West-Duitsers. „
Wertekonservativ”, noemt de AfD dat
goedkeurend, en de partij benadrukt die gekoesterde waarden om in de
oostelijke deelstaten een proteststem tegen het westen te winnen. Maar
natuurlijk is Die Linke ook ‘
Wertekonservativ’, en stelt
zichzelf voor als de partij die nog weet waar het goede leven om draait
voor het consumentisme uit het westen kwam overwaaien.Otto von Bismarck zou over Mecklenburg-Vorpommern hebben gezegd:
„Als de wereld vergaat, dan verhuis ik naar Mecklenburg, want daar
gebeurt alles vijftig jaar later.” Of nooit, want er is nooit veel
bedrijvigheid geweest in Mecklenburg, het was altijd een dunbevolkt
gebied dat het van kleinschalige landbouw moest hebben. Balzer: „Er is
heus veel geïnvesteerd hier. De wegen zijn geasfalteerd, het
gemeentehuis van Sternberg is fris gestuukt. Maar wat heb je daar aan
als er niemand woont omdat er geen werk is?”Steffi Zimmermann is berustender: „Er bestaan geen maatregelen die
oost en west definitief met elkaar zullen verzoenen. Dat gaat gewoon
niet gebeuren. Niet op korte termijn tenminste.”Luister ook naar
deze aflevering van onze podcastserie
NRC Vandaag: Dertig jaar na de Muur voelen Oost-Duitsers zich nog altijd ‘Ossi’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten