zondag 22 september 2024

Coca-Cola de grote weldoener; als we deze advertentie moeten geloven... / Foodwatch

 


Ik kon mijn ogen niet geloven toen een foodwatcher mij deze advertentie toestuurde. Op de afbeelding zien we een flesje en een ingeschonken glas Coca-Cola Zero met een bord sla met wat croutons ernaast. De tekst op de afbeelding luidt:

"Wij helpen mensen hun suikeriname te reduceren. Door suikerreductie, nieuwe producten, kleinere verpakkingen en met onze marketingcampagnes."

Zo lijkt het alsof de Coca-Cola Company echt lekker begaan is met onze gezondheid toch?




Cola drinken is niet gezond

Coca-Cola claimt dat een product als Coca-Cola Zero helpt bij het reduceren van suikerinname en suggereert dat het samen met een groene salade past in een gezond voedingspatroon, maar de werkelijkheid is minder rooskleurig. Ook volgens het Voedingscentrum zijn frisdranken, zowel suikerhoudende als suikervrije, schadelijk voor de gezondheid. Suikerhoudende dranken verhogen het risico op obesitas en diabetes type 2, terwijl de zuren in (suikervrije) dranken, zoals Coca-Cola Zero, schadelijk zijn voor het gebit.

Bovendien stellen verschillende onderzoeken dat kunstmatige zoetstoffen beter vermeden kunnen worden om een gezond gewicht te behouden. Zo compenseren mensen die veel light- of zero sugar-producten consumeren hun gedrag vaak door meer regulier voedsel te eten, waardoor ze toch meer calorieën binnenkrijgen dan ze nodig hebben. De frisdrank staat dan ook niet in de schijf van vijf. Water of thee zijn natuurlijk betere keuzes.

Dan moeten we het nog even hebben over het fenomeen portiecontrole. Coca-Cola zegt: "Door in te zetten op verpakkingen van 250 ml of minder, maken we het voor consumenten eenvoudiger om aan portiecontrole te doen." Maar is dit echt in het voordeel van de consument of gebeurt dit om de eigen portemonnee spekken? Als we naar de cijfers kijken is dit laatste waar.


Verrassing: naarmate de verpakkingen kleiner worden, stijgt de prijs per liter cola aanzienlijk. Dit geldt zowel voor reguliere Coca-Cola als voor Coca-Cola Zero. Je betaalt bijna het dubbele per liter voor een blikje van 150 ml in vergelijking met het blikje van 330 ml. 



Foute vrienden

En hoe zit het met de genoemde gezonde marketingcampagnes? Coca-Cola gaat zelfs foute vriendschappen aan om de cola-consumptie nog eens extra op te voeren: kijk maar naar de samenwerking die het bedrijf is aangegaan met het chocokoekje OREO. De nieuwe ‘Limited Edition Cola’ die ‘fizzy cookie flavored’ is, nodigt fans uit om op Spotify de ‘Bestie Mode’ te activeren en een team te vormen met hun beste vrienden om hun vriendschap (en consumptie!) te vieren. Marketing voor onze gezondheid? Ik denk het niet.


Gezondere leefomgeving?

In de advertentie wordt ook gesteld dat Coca-Cola zich inzet voor een gezondere leefomgeving. Zo was Coca-Cola weer een van de sponsoren van de Olympische Spelen. Maar hoe kan een multinational, die steenrijk wordt met de verkoop van ongezonde frisdranken en daarmee ook het milieu vervuilt (200.000 plastic flessen per minuut!), een sponsor zijn van een evenement dat symbool staat voor gezondheid, sportiviteit en duurzaamheid?

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft zich gecommitteerd aan de Paris Agreement on Climate Change, met als doel een duurzamere toekomst te bevorderen. Maar hoe kan het IOC deze belofte waarmaken terwijl ze samenwerken met een beroerd bedrijf als de Coca-Cola Company? Dit roept ernstige vragen op over de integriteit van dergelijke samenwerkingen. Zo zien we maar weer, als Coca-Cola ergens goed in is, is het in green en social washing (lees hier meer over de manieren waarop bedrijven hun imago opvijzelen).

Verschillende organisaties zijn een wereldwijde campagne gestart om het Olympisch Comité aan te sporen om de banden met Coca-Cola te verbreken. Ook wij steunen deze actie! 


Topje van de ijsberg

Coca-Cola ligt al decennia onder vuur. En het blijft nodig om de kwalijke praktijken van Coca-Cola aan de kaak te stellen. De komende maanden zul je zeker nog van mij horen en ga ik dieper in op de verwoestende impact op het milieu, de uitbuiting van arbeiders, politieke inmenging en schendingen van mensenrechten wereldwijd van dit bedrijf, want deze multinational beïnvloedt ons allemaal. Stay tuned!


Coca-Cola de grote weldoener; als we deze advertentie moeten geloven...


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten