|
||||||||||||||||||||||||||
Trucs van de alcohollobby tegen transparantieFoodwatch heeft via een informatieverzoek bij de Europese Commissie documenten opgevraagd bij het Directoraat-Generaal voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling en DG Gezondheid en Voedselveiligheid. Uit de documenten die zijn toegestuurd blijkt onder meer dat vertegenwoordigers van de drankindustrie in 2018 bij het DG voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling met klem hebben gevraagd of de Europese Commissie de plannen van de industrie voor meer zelfregulering wilde steunen. Uit een rapport en toelichting door Europese wijnorganisaties aan de beide Europese bestuursorganen in 2018 blijkt dat de wijnproducenten voor uitzonderingen pleiten om maar niet de toegevoegde suikers op de ingrediëntendeclaratie te hoeven zetten. In 2019 is toenmalig Eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Andriukaitis, door branchebehartiger SpiritsEurope twee dagen op een Franse distilleerderij uitgenodigd om aan te horen hoe lastig het voor de branche was om aanpassingen te moeten doorvoeren. |
EUROPESE COMMISSIE IS HET OOK ZAT Na een jarenlange discussie met een sterke anti-lobby vanuit de alcoholindustrie heeft de Europese Commissie in het recente Europe’s Beating Cancer Plan eindelijk aangegeven dat het in de EU anders moet wat betreft alcoholetikettering. De Europese Commissie wil dat alcoholproducenten ingrediënten en voedingswaarden uiterlijk 2023 verplicht op het etiket plaatsen. Foodwatch wil dat net als bij voeding en non-alcoholische dranken er op alcoholische dranken volledige en transparante etikettering moet komen met vermelding van onder meer ingrediënten, voedingswaarden en calorieën. Ook additieven en technische hulpstoffen die tijdens de productie worden gebruikt en waarvan resten in het eindproduct zitten komen -als het aan ons ligt- op het etiket. |
Etiketten worden eindelijk volwassenWe zijn blij dat de Europese Commissie nu een duidelijk voorstel op tafel legt dat in lijn is met richtlijnen en adviezen waarop de Wereldgezondheidsraad al een tijd hamert. De WHO is net als foodwatch pleitbezorger van uitgebreidere informatie op alcoholische dranken. We zeggen niet dat niemand meer alcohol meer mag drinken, maar het is in de basis een ongezond product. Er zijn niet voor niets voorlichtingscampagnes, minimumleeftijden en dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheden. Het is daarom goed dat de etiketten ook eindelijk volwassen worden. Consumenten hebben het recht om te weten wat ze eten én drinken. Het is schandalig dat we decennialang door lobby van de industrie zo lang van die informatie worden onthouden. De Europese Commissie heeft al in 1982 en in 1992 voorstellen ingediend om voedingswaarden en ingrediënten op het etiket van alcoholische dranken te krijgen, maar de Raad kon over geen van die voorstellen overeenstemming bereiken. De Commissie heeft vervolgens in 1997 een nieuw voorstel ingediend, dat uiteindelijk pas na 5 jaar op de agenda van een werkgroep van de Europese Raad kwam. Tijdens die vergadering was de meerderheid van de lidstaten het erover eens dat voor alcohol dezelfde verplichtingen zouden moeten gelden als voor ander voedsel. Dat was dus in 2002, we zijn inmiddels 20 jaar verder. OPPASSEN VOOR: WATER BIJ DE WIJN We moeten nu extra waakzaam zijn voor verwatering door de alcoholindustrie van het voorstel. De alcohollobby zal er waarschijnlijk alles aan doen om het Europese Parlement en de regeringen die de uiteindelijke beslissen nemen te beïnvloeden. Maar niet als het aan ons ligt! We hopen op heldere wetgeving die snel wordt ingevoerd en waarop kan worden gehandhaafd. Wij blijven dit nauwlettend volgen en zijn strijdbaar! |
|
||
Met vriendelijke groet, |
Frank Lindner,
Campaigner
Alcohollobby houdt al decennia duidelijkere etiketten tegen
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten