even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
donderdag 30 januari 2020
Op de set van ‘De Slag om de Schelde’: de ruïnes in Vlissingen komen er digitaal bij
De Slag om de Schelde
Voor een oorlogsfilm in het kader van 75 jaar Bevrijding viel de keuze
op een half vergeten episode: de slag om de Schelde. Een veldslag was in
de Nederlandse film nog nooit gedaan.
Op de set van oorlogsfilm ‘De Slag om de Schelde’: opnames van de aftocht van de Duitsers uit Vlissingen.
Foto Walter Herfst
Dolle Dinsdag in Vlissingen. De Wehrmacht druipt af langs de Sint
Jacobuskerk: twee paardenkarren met koffers, plunjebalen en melkbussen,
een motor met zijspan, een jeep gecamoufleerd door dennentakken, een
truck beladen met matrassen. Zeeuwse burgers kijken behoedzaam toe,
hoofdrolspeler Susan Radder (Teuntje) doorkruist druk kwetterend met
een vriendin de Duitse colonne.
En cut! „Nog een potje met rook alsjeblieft”, vraagt regisseur
Matthijs van Heijningen jr. als de Duitse karavaan zich na weer een
rondje om de kerk op het beginpunt verzamelt voor een nieuwe aftocht, nu
met een peloton vuile, bebloede soldaten extra. Het is mistig en heiig
deze woensdag: ideaal weer. Achter de replica van een betonnen tankmuur
worden straks digitaal de ruïnes van Vlissingen geplakt. Wat daar in
1944 na de talloze geallieerde bombardementen nog overeind stond, ging
bij de Britse amfibische landing van 1 november tegen de vlakte. De Slag om de Schelde, met een budget van 14 miljoen euro de duurste Nederlandse oorlogsfilm na Zwartboek,
gaat over de vergeten ploeterslag om Beveland en Walcheren in de
herfst van 1944. De première is op 26 november, daarna zendt NPO hem
eenmalig uit en lanceert mede-financier Netflix de film in 2021
wereldwijd als The Forgotten Battle.
„Nog een potje met rook alsjeblieft” – opnames van ‘De Slag om de Schelde’. Foto Walter Herfst
Vitaal belang
Het begon met het veteranenfonds, zegt producent Alain de Levita. Het
Vfonds wilde in het kader van 75 jaar Bevrijding geld steken in een
speelfilm die de Tweede Wereldoorlog voor jongeren tot leven bracht. De
Levita: „Iets groots en iconisch als Soldaat van Oranje.” De Levita, net klaar met zijn oorlogsfilm Bankier van het Verzet,
ging met regisseur-scenarist Paula van der Oest, partner in zijn nieuwe
bedrijf Levitate Film, op zoek naar een nog niet verfilmde episode.
Het werd de slag om de Schelde: van vitaal belang, maar half vergeten.
Regisseur Matthijs van Heijningen werd uitgenodigd om mee te denken,
vertelt hij tijdens een lunch in de bibliotheek van Vlissingen, waar
figuranten in Zeeuwse boerenkiel of Wehrmacht-uniform op hun beurt
wachten. „Ik ben zelf best een oorlogsfanaat, als 15-jarige hield ik
een spreekbeurt over Anton Mussert. Maar de regie over een opdrachtfilm
van het Vfonds? Mwah. Dat klonk nogal schools en educatief.”
Matthijs van Heijningen jr., zoon van de flamboyante filmproducent,
is een grootheid in de reclame. De met zijn gezin tussen Amsterdam en
Los Angeles pendelende regisseur viel met zijn grappige minifilmpjes
vaak in de prijzen; in 2017 was een spotje voor autofabrikant Kia
met komiek Melissa McCarthy als milieustrijder het populairste
reclamespotje van de Amerikaanse Superbowl. Maar een Hollywoodcarrière
kwam niet echt van de grond: een zombiefilm in Las Vegas sneuvelde op de
valreep, een verdienstelijke ‘prequel’ van horrorklassieker The Thing werd in 2011 geen succes.
Al meedenkend over De slag om de Schelde ging de regie toch
lonken. Een veldslag was in de Nederlandse film nog nooit gedaan. Van
Heijningen: „De slag om de Sloedam is echt super Hollands. Bagger, lege
polders en een lange strekdam naar Walcheren zonder enige beschutting.
Een beetje Eerste Wereldoorlog eigenlijk.” Bij de helse bestorming van
die 1,4 kilometer lange dam met een bomkrater in het midden leden
Canadese troepen begin november 1944 zware verliezen.
De slag om de Sloedam werd in november in Litouwen opgenomen, op een
dam tussen twee visvijvers. Van Heijningen: „We mochten daar van alles
opblazen zonder vergunningen of gedoe met de milieudienst. Het was een
modderbad, met acteurs tot hun middel in het water.” Er volgden opnames
in Sint Truiden – een vliegtuig dat neerstort – de slikken van het
Lauwersmeer en in Veere en Middelburg. Driekwart van de film is nu
klaar, schat De Levita. Vandaag hoopt hij op 2,5 minuten film: de Duitse
aftocht en de intocht van verse troepen, soms gefilmd door de ruiten
van de bakkerij waar het Zeeuwse verzet samenschoolt. Hopelijk zoomt de
camera niet in op een Duitse verordening in het steegje: die gelast de
evacuatie van Scheveningen.
Met digitale trucage kan je met 14 miljoen euro veel meer doen dan in 2006 bij Zwartboek,
zegt producent De Levita. „Dit zal er niet misselijk uitzien.” Al was
het weer niet genoeg om de bestorming van het Duitse hoofdkwartier in
Grand Hotel Brittania in scène te zetten, die eerder het magistrale slotakkoord van oorlogsklassieker The Longest Day (1962) inspireerde. „Dat hotel nabouwen kostte een miljoen euro.”
Lees ook de achtergrond over de slag om de Schelde: was die echt nodig?
Geen ouderwetse reconstructie
Scenarist Paula van der Oest (Lucia de B.) zegt dat je bij De Slag om de Schelde niet moet denken aan een ouderwetse reconstructie als A Bridge too Far.
In haar script kruisen drie verhaallijnen elkaar op een zeker moment.
„Twee jongens en een meisje, zonder amoureuze verwikkelingen.” Acteur
Tom Felton, bekend als Harry Potters vijand Draco Malfoy, speelt een
Engelse piloot wiens hangglider boven Zeeland neerstort. Hij vecht aan
de goede kant, maar om de verkeerde reden: lekker schieten. Gijs Blom
is Marinus, een NSB-jongen die juist uit oprecht, maar misplaatst
idealisme voor de Duitsers vecht, al wankelt zijn geloof na zijn
ervaringen aan het Oostfront. Teuntje (Susan Radder) denkt neutraal te
kunnen blijven. Zij is secretaresse van de NSB-burgemeester en ziet dat
als een gewone baan. Maar haar broer zit bij het verzet.
Van Heijningen: „De Tweede Wereldoorlog is het ideale toneel voor al
die grijze nuances van goed en kwaad. Annie M.G. Schmidt werkte
indertijd in de bibliotheek van Vlissingen. Haar chef vroeg: heb je dat
bordje ‘Verboden voor Joden’ al opgehangen? Wat doe je dan? Weigeren
kost je je baan, ophangen is collaboratie. Annie M.G. Schmidt liet een
collega dat bord ophangen. Ook een oplossing.” Figuranten tijdens opnames van ‘De Slag om de Schelde’. Foto Walter Herfst
De opnames lopen vandaag op rolletjes: slechts één keer slaat een
antieke Duitse jeep af. Achter dranghekken leggen Zeeuwen de Duitse
colonne met mobieltjes vast. Clasien Schreurs (85) huivert als een
peloton Wehrmacht richting filmset marcheert. „Het brengt wel iets in je
boven. Als meisje van tien zag ik zulke soldaten een Joods gezin onder
schot houden.” Maar toen ze bij een herdenking in Rotterdam het brommen
van gerestaureerde Britse Lancaster-bommenwerpers hoorde, vond ze dat
nog veel akeliger. „Bij de Britse landing van 1944 schuilden wij op
scheepswerf de Schelde, waar mijn vader werkte. Ik herinner me de
Walstraat vol bakstenen, hout en draden, maar die Lancasters jagen me
toch meer angst aan.”
De stemming in Zeeland is veel positiever dan bij De Storm,
zegt Alian de Levita. Voor dat drama over de Watersnoodramp van 1953
week hij in 2009 na veel Zeeuwse tegenwerking uit naar de Vlaamse
Potpolder. De Zeeuwen worden niet graag aan die ramp herinnerd, zeker
niet via een film over een ongehuwde jonge moeder
die aan haar benepen gereformeerde boerenmilieu wil ontsnappen. De
Levita: „Dit keer is echt iedereen enthousiast. In 1944 hebben ze hier
vreselijk geleden, dat verhaal is onder het tapijt geveegd. Deze film is
ook een soort erkenning.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten