even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
donderdag 9 januari 2020
De Grote Oorlog wordt wurgend spannend in ‘1917
Oorlogsfilm
Door twee jonge Britse soldaten op een levensgevaarlijke missie te
volgen, krijgt ‘1917’ de statische Eerste Wereldoorlog in beweging.
Korporaal
Schofield (George MacKay, midden) moet met zijn kompaan Blake
(Dean-Charles Chapman) dwars door het oorlogsgeweld een belangrijk
bericht afleveren, in ‘1917’.
Met Golden Globes voor beste drama en beste regie nestelde Sam Mendes’ 1917 zich
zondag ferm in de kopgroep van Oscarfavorieten. Terecht, want deze
ogenschijnlijk in één take en in ‘real time’ opgenomen excursie door
het niemandsland van de Eerste Wereldoorlog is een zenuwslopende
nagelbijter.
De plot: twee Britse koeriers moeten in de lente van 1917 op
klaarlichte dag naar de Duitse loopgraven van het Somme-front. Dat lijkt
een doodvonnis, maar de generale staf weet dat de Duitsers zich
tactisch hebben teruggetrokken op de compacte, extreem goed versterkte
Siegfriedstelling. Het probleem: twee ver opgerukte Britse bataljons
geloven dat de vijand op de vlucht is geslagen en willen ’s ochtends die
nieuwe Duitse positie bestormen. Een bloedbad dreigt voor 1.600
soldaten, tenzij koeriers Schofield (George MacKay) en Blake
(Dean-Charles Chapman) de aanval tijdig afblazen.
Dus daar gaan ze: ‘over the top’, bij het dode paard naar rechts,
onder het hangende lijk door het prikkeldraad en let op bomkraters: je
verdrinkt zomaar in de modder. De missie is een handig vehikel om de
statische Eerste Wereldoorlog in beweging te krijgen en maakt 1917 eerder
tot thriller dan oorlogsfilm. De vraag is niet zozeer of het duo op
tijd komt – twee bataljons zijn een abstractie – maar wie van beide
sneuvelt. Want dat vermoed je, en dat geeft 1917 aanvankelijk zijn wurgende spanning. 1917 doet net alsof hij in één onafgebroken take is
opgenomen. Zo’n wereld waar de camera ononderbroken doorheen glijdt
ervaar je als echter. Zoals regisseur Alejandro Iñárritu zei na zijn
ééntakefilm Birdman: „We beleven ons leven ook zonder montage.”
Lees ook een interview met regisseur Sam Mendes en cameraman Roger Deakins over ‘1917’
Het risico van die stijl is wel dat het stijf en gekunsteld oogt. 1917
blijkt daarvoor te meeslepend; het visuele concept dringt zich niet op,
hoewel de beelden vaak adembenemend zijn. Een soldaat die zijdelings
door een aanvalsgolf rent, een ellenlang ‘tracking shot’ van het groene,
vredige achterland naar de zandzakken, gewonden en hologige soldaten
van de voorste loopgraaf. De keuze voor relatief onbekende
hoofdrolspelers versterkt het realisme. Sterren als Colin Firth en
Benedict Cumberbatch komen kort opdraven om toch wat grote namen op de
filmposter te hebben.
Er valt best wat op 1917 aan te merken. Mendes schuwt de
oorlogsfilmclichés niet altijd. Een rustpunt waar de held even
huiselijke warmte beleeft voelt nogal kunstmatig, een obstakelkoers door
een ruïnedorp vol Duitse achterblijvers doet denken aan een videogame,
een kolkende rivier is een wat opzichtige truc om de held spectaculair
van A naar B te helpen. Maar de finale is weer zo magistraal dat al die
bezwaren wegsmelten. Het virtuoze 1917 is een ervaring die ik niet graag had gemist.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten