donderdag 23 januari 2020

foodwatch: misleidingen


Beste foodwatcher,

Begin dit jaar ben ik gestart als campaigner bij foodwatch en zet me in tegen misleidende marketingtruuks. Helaas stel ik direct vast dat misleiding van consumenten nog steeds kan! De afgelopen tijd ben ik in het ‘Actieplan Etikettering van Levensmiddelen 2020’ van het ministerie van VWS gedoken. Het zou misleidende marketing aan banden moeten leggen, maar samen met onze directeur en BNNVARA KASSA hebben we ontdekt dat het pappen en nathouden is en er geen maatregelen worden getroffen.



Uitzending gemist?






Kijk KASSA terug



Lekker blijven lokken

Neem bijvoorbeeld een flesje Innocent Super Smoothie ReCharge. Op de voorkant staan de volgende ingrediënten groot vermeld: mandarijn, wortel, gember, lijnzaad en vitamine B1, B2, B6 en C. In werkelijkheid zit er maar 15% mandarijn in en komt het volume vooral van twee geperste appels, die helemaal niet op de voorkant staan. Lijnzaad zit er maar voor 0,07% in. Mandarijn en lijnzaad zijn zogeheten lok-ingrediënten, en dat is misleidend. Dat is verboden, maar de minister wil enkel voorlichting en onderzoek: dit is volstrekt onvoldoende! Zonder strenge handhaving blijven we dagelijks misleiding zien.
Naar aanleiding van de uitzending van KASSA heeft Innocent aangegeven het etiket van de smoothie te zullen gaan aanpassen! De NVWA laat in een reactie weten: 'We zijn bezig met het maken van een uitgebreid handboek met uitleg over de voedselinformatiewetgeving. Dit zal op de website gepubliceerd worden, en is bedoeld om bedrijven te helpen om deze ingewikkelde en uitgebreide wetgeving beter na te leven.' Een mooi resultaat, maar we zijn er nog lang niet!



Bron van vezels?

In de supermarkt zien we op een verpakking van Sultana Boordevol Granen Bosbes de voedingsclaim ‘Rijk aan vezels’ staan. Maar wil je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels (30 gram) via Sultana's binnenkrijgen, dan moet je 25 van deze suikerrijke crackers eten! Foodwatch is daarom voorstander van voedingsprofielen. Producten die hoog scoren in vet, zout en/of suiker mogen in het geval van voedingsprofielen geen gezondheids- en voedingsclaims op de verpakking zetten. Dit is iets dat de EU 10 jaar geleden al heeft beloofd maar waarover nog altijd wordt vergaderd.
(Trouwens, waar komt de naam Sultana bosbes vandaan? Er zit slechts 0,2% bosbespuree in!)
Bekijk onze 9 kritiekpunten op het actieplan


Aandacht voor alcohol

In de uitzending van KASSA laten we ook een fles Bailey’s zien. Op het etiket staat alleen het alcoholpercentage. Nergens staan de calorieën of ingrediënten vermeld. Die zijn binnenkort wel online op de website van de producent te vinden, maar niemand die voor het schap staat gaat dit opzoeken. In het actieplan wordt de etikettering van alcoholische dranken niet aangepakt. Foodwatch vindt al een tijd lang dat op alcoholische dranken volledige en transparante etikettering moet komen, met vermelding van onder meer voedingswaarden en calorieën.



In een reactie aan KASSA laat de minister weten: 'Ik ben vóór verplichte vermelding van voedingswaarde en ingrediënten op alcoholische dranken. Want ik vind dat consumenten bij ALLE producten recht hebben op eerlijke informatie. Dat is belangrijk omdat mensen vaak niet door hebben hoeveel calorieën er in dranken zit.' Foodwatch vindt het een goed voornemen, maar concrete wetgeving hebben we daarmee nog altijd niet bereikt. Als de minister vindt dat het moet, verplicht hij het toch gewoon?

Misleiden mag, nog elke dag!

Voedselproducenten misleiden consumenten bewust met hun etiketten, verpakkingen en reclame. En, raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Europese en Nederlandse wetten en regels bieden tot op de dag van vandaag veel ruimte voor misleidende marketing. Daarom voeren wij campagne tegen misleidende marketing. 
Lees hier wat er aan scheelt volgens foodwatch!


Nieuwe campaigner Frank

Ik stel me graag nog even aan je voor omdat ik me de komende tijd vooral ga toeleggen op onze campagnes rondom voeding, voedselclaims en gezondheid. Waarom is het belangrijk om hierop campagne te voeren? Omdat consumenten recht hebben op eerlijk, gezond en veilig voedsel. Maar de industrie heeft de touwtjes van consumenten overgenomen. Voedselfabrikanten passen op grote schaal misleidende marketingtruuks toe om hun - vaak ongezonde en bewerkte -producten te verkopen. Dit terwijl slechte voeding wereldwijd méér doden dan roken, alcohol, onveilige seks en drugs bij elkaar veroorzaakt. Mocht je tips hebben, stuur me gerust een mailtje. Want we zijn er op het vlak van eerlijke etiketten en misleidende marketing in Nederland en Europa helaas dus nog lang niet… 


Met vriendelijke groet,
Frank Lindner,
Campaigner
Misleiding vs Regulering: 1-0


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten