woensdag 3 april 2019

Foodwatch


Beste foodwatcher,

Ook de afgelopen week is er weer veel gebeurd in voedselland. Zo werd weer eens duidelijk hoeveel plastic waterflesjes we dagelijks weggooien in Nederland: bijna 1 miljoen!
Ook is er nieuws te melden over de samenwerking tussen Coca-Cola en de Europese Unie.
Ik praat je graag even bij:




Coca-Cola kabinet

 
Ons kabinet ziet er geen probleem in dat Coca-Cola hoofdsponsor is van het voorzitterschap van de EU. Dit stelt zij in antwoord op Kamervragen die waren ingediend na een actie van foodwatch.
Dat is een breuk met een eerder kabinet, dat juist stelde "dat het in beginsel beter zou zijn voorzitterschappen niet te sponsoren." Ze beloofde de sponsoring op een geëigend moment in Europees verband aan de orde te stellen.
Het huidige kabinet gaat dat dus niet doen maar geeft juist haar fiat aan de verdere vercommercialisering van de politiek. Dit kunnen we toch niet toestaan!?
Lees verder


11.200 rechtszaken tegen Bayer om glyfosaat

In Amerika heeft een rechter bepaald dat opnieuw iemand kanker heeft gekregen door gebruik van glyfosaat en dat Bayer 70 miljoen euro schadevergoeding moet betalen. Dit is de uitkomst in slechts één rechtszaak. Ondertussen lopen er al 11.200 rechtszaken tegen Bayer om het bestrijdingsmiddel Roundup, met hoofdingrediënt glyfosaat. Het meest gebruikte bestrijdingsmiddel is in handen van het megaconcern nadat Bayer het omstreden bedrijf Monsanto had overgenomen.
Lees verder




Kraanwater

We gooien dagelijks in Nederland bijna 1 miljoen plastic waterflesjes weg. Daarin zit meestal minder lekker water dan gewoon simpel kraanwater, aldus een deskundige jury in een watertest van de organisatie KRNWTR. Daarnaast is flesjeswater vaak honderden malen duurder dan kraanwater.
Tilburg heeft het lekkerste kraanwater, gevolgd door Zwolle en Leeuwarden, zo kwam uit de test.
Lees verder


Massale steun voor leeftijdsgrens energiedrank

Ruim driekwart van de Nederlanders (79%, 18+) wil een leeftijdsgrens op de verkoop van energiedranken. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van foodwatch. 
De uitkomst is een duidelijk signaal aan Albert Heijn en Jumbo. Zij weigeren tot nu toe om een leeftijdsgrens in te voeren zoals Aldi en Lidl eerder wel deden. Met name Jumbo verzet zich sterk tegen maatregelen. Zij voeren juist reclamecampagnes met Formule 1 coureur Max Verstappen en producent Red Bull.
Kinderartsen sloegen vorig jaar alarm over het grote aantal jongeren dat zich meldt bij de Spoedeisende Hulp. Ook zij willen een leeftijdsgrens. Staatssecretaris Blokhuis steunt de leeftijdsgrens en beloofde hierover in gesprek te gaan met het bedrijfsleven, binnen het kader van het preventieakkoord. Tot iets concreets leidde het gepolder echter niet.
Lees verder





Met de hulp van onze achterban kunnen we een krachtige vuist maken tegen de macht van de voedselindustrie. Of het nu gaat om een donatie, legaat of het meedoen aan een e-mailactie, jouw hulp maakt ons sterker. Wil je ons na het lezen van bovenstaande extra helpen, graag!


Met vriendelijke groet,
Sjoerd van de Wouw,
Campaigner


Wat is er gebeurd afgelopen week?


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten