Beste foodwatcher,
Ook de afgelopen week is er weer veel gebeurd
in voedselland. Zo werd weer eens duidelijk
hoeveel plastic waterflesjes we dagelijks
weggooien in Nederland: bijna 1 miljoen!
Ook is er nieuws te melden over de samenwerking tussen Coca-Cola en de Europese Unie. Ik praat je graag even bij: |
||
Coca-Cola kabinetOns kabinet ziet er geen probleem in dat Coca-Cola hoofdsponsor is van het voorzitterschap van de EU. Dit stelt zij in antwoord op Kamervragen die waren ingediend na een actie van foodwatch. Dat is een breuk met een eerder kabinet, dat juist stelde "dat het in beginsel beter zou zijn voorzitterschappen niet te sponsoren." Ze beloofde de sponsoring op een geëigend moment in Europees verband aan de orde te stellen. Het huidige kabinet gaat dat dus niet doen maar geeft juist haar fiat aan de verdere vercommercialisering van de politiek. Dit kunnen we toch niet toestaan!? |
||
11.200 rechtszaken tegen Bayer om glyfosaat
In Amerika heeft een rechter bepaald dat
opnieuw iemand kanker heeft gekregen door
gebruik van glyfosaat en dat Bayer 70 miljoen
euro schadevergoeding moet betalen. Dit is de
uitkomst in slechts één rechtszaak. Ondertussen
lopen er al 11.200 rechtszaken tegen Bayer om
het bestrijdingsmiddel Roundup, met
hoofdingrediënt glyfosaat. Het meest gebruikte
bestrijdingsmiddel is in handen van het
megaconcern nadat Bayer het omstreden bedrijf
Monsanto had overgenomen.
Lees
verder
|
||
Kraanwater
We gooien dagelijks in Nederland bijna 1
miljoen plastic waterflesjes weg. Daarin zit
meestal minder lekker water dan gewoon simpel
kraanwater, aldus een deskundige jury in een
watertest van de organisatie KRNWTR. Daarnaast
is flesjeswater vaak honderden malen duurder
dan kraanwater.
Lees
verder
Tilburg heeft het lekkerste kraanwater, gevolgd door Zwolle en Leeuwarden, zo kwam uit de test. |
||
Massale steun voor leeftijdsgrens energiedrank
Ruim driekwart van de Nederlanders (79%, 18+)
wil een leeftijdsgrens op de verkoop van
energiedranken. Dit blijkt uit onderzoek van
Multiscope in opdracht van foodwatch.
Lees
verder
De uitkomst is een duidelijk signaal aan Albert Heijn en Jumbo. Zij weigeren tot nu toe om een leeftijdsgrens in te voeren zoals Aldi en Lidl eerder wel deden. Met name Jumbo verzet zich sterk tegen maatregelen. Zij voeren juist reclamecampagnes met Formule 1 coureur Max Verstappen en producent Red Bull. Kinderartsen sloegen vorig jaar alarm over het grote aantal jongeren dat zich meldt bij de Spoedeisende Hulp. Ook zij willen een leeftijdsgrens. Staatssecretaris Blokhuis steunt de leeftijdsgrens en beloofde hierover in gesprek te gaan met het bedrijfsleven, binnen het kader van het preventieakkoord. Tot iets concreets leidde het gepolder echter niet. |
||
Met de hulp van onze achterban kunnen we een
krachtige vuist maken tegen de macht van de
voedselindustrie. Of het nu gaat om een
donatie, legaat of het meedoen aan een
e-mailactie, jouw hulp maakt ons
sterker. Wil je ons na het lezen van
bovenstaande extra helpen, graag!
|
Met vriendelijke groet,
|
Sjoerd van de Wouw,
Campaigner |
||
Wat is er gebeurd afgelopen week?
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten