‘Dat NS schadevergoeding betaalt voor vervoer naar concentratiekampen is historisch’
Dat
de Nederlandse Spoorwegen zonder de gang naar de rechter bereid zijn
tot individuele schadevergoeding, vanwege het vervoer van Joden naar
concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog, is volgens Liesbeth
Zegveld, advocaat en hoogleraar oorlogsherstel aan de Universiteit van
Amsterdam, ‘historisch’. Zij is niet de enige die het besluit uniek
noemt.
“Een
schadevergoeding van een bedrijf op individuele basis en dus niet door
een collectieve actie, zoals een museum financieren of herdenkingen
subsidiëren, dat komt in Nederland niet veel voor”, stelt Zegveld. “Heel
vaak moeten we individuele schadevergoedingen via de rechter
afdwingen.”
NS-directeur
Roger van Boxtel maakte dinsdagavond bekend dat het spoorwegbedrijf
slachtoffers van de Holocaust die in de oorlog met de trein zijn
vervoerd individueel een schadevergoeding zal betalen. De man die deze
doorbraak forceerde is Salo Muller, oud-fysiotherapeut van Ajax. Hij
benaderde advocate Zegveld begin dit jaar, vertelt zij. Mullers wens,
een schadevergoeding van de NS, was tot dan toe niet verhoord.
Muller
was vijf jaar toen de Duitsers in 1941 zijn ouders arresteerden,
vertelde hij eerder al in het programma ‘Nieuwsuur’. Vervolgens kwamen
ze met een van de treinen vanuit Amsterdam terecht in Westerbork. “Ze
hebben daar precies negen weken gezeten. Toen zijn ze vervoerd naar
Auschwitz en daar vergast”, zo zei Muller. Zelf zat hij ondergedoken in
Friesland.
Uniek
Ook
historicus David Barnouw, die momenteel werkt aan een boek over de
historie van de Nederlandse Spoorwegen, vindt het NS-besluit om geen
proces te voeren over deze kwestie historisch. “Verstandig ook. In 2005
heeft NS al excuses aangeboden voor de Jodentransporten, maar ja, wat
zijn die excuses waard, vraag je je altijd af. Dat er nu deze oplossing
komt is vrij uniek”, zegt de voormalige medewerker van het kennis- en
informatiecentrum over oorlog, holocaust en genocide Niod.
Aan
de transporten in de oorlog heeft de NS ‘honderd procent’ meegewerkt,
weet hij. “Toen de Duitsers kwamen was de afspraak: jullie blijven baas
in eigen bedrijf maar dan moet je wel transporteren wat wij aanbieden.”
Aan een oproep om mee te doen aan stakingen in 1943 gaf het NS-personeel
geen gehoor. De NS wilde dat alleen als de regering in Londen daartoe
opdracht gaf. Dat gebeurde pas na de zomer van 1944, vlak voor de slag
om Arnhem, en die treinstaking duurde tot mei 1945. Aan de
Jodentransporten heeft het bedrijf omgerekend naar schatting 2,5 miljoen
euro verdiend.
Er komt een commissie
van drie personen die het besluit van de NS verder vorm gaat geven. In
aanmerking voor schadevergoeding komen alleen mensen die nog in leven
zijn en zelf zijn terugkomen uit de kampen, hun (nog levende) partner of
hun kinderen. Zegveld berekende dat deze nabestaanden bijna allemaal 75
jaar of ouder zullen zijn. Om hoeveel mensen het gaat, is nog
onduidelijk. Ook de hoogte van de uitkering is onbekend.
Barnouw
denkt niet dat deze zaak een precedentwerking heeft. “Ik zie geen
vergelijkbare bedrijven. Gemeentevervoerbedrijven bijvoorbeeld
vervoerden ook Joden, maar die staan op veel meer afstand van
Auschwitz.”
Westerbork is blij met het NS-besluit
Het
is voor ons een verrassende uitkomst, in positieve zin, reageert Dirk
Mulder van Herinneringscentrum Westerbork op het nieuws over de
schadevergoeding die de NS gaan betalen aan overlevenden en nabestaanden
van de Holocaust. Een wijs besluit ook, stelt Mulder.
In
totaal zijn naar schatting 107.000 mensen vanuit verschillende
Nederlandse steden naar Westerbork vervoerd en van daaruit naar
vernietigingskampen zoals Auschwitz, Bergen-Belsen en Theresienstadt.
Terecht
dat de NS schadevergoeding betaalt, zegt ook José Martin, medewerkster
op de afdeling collecties en archief in Westerbork. ‘Het gaat
niet zozeer om de hoogte van de uitkering die mensen straks gaan
krijgen, maar vooral om de erkenning van het leed van de Holocaust,”
vindt zij. “Er was zelfs een soort dienstregeling voor het
transport naar Duitsland. Slechts circa 5000 Joden die uit Westerbork
werden gedeporteerd keerden terug na de oorlog.”
Lees ook:
Historicus Katja Happe werpt een nieuw licht op de deportatie van Joden uit Nederland
In haar standaardwerk over de Jodenvervolging in Nederland werpt Katja Happe nieuw licht op bekende feiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten