Beste foodwatcher,Al gehoord van de 'Nationale Week van Snoep Goed'? Dit is een zelfbenoemde actieweek van diverse voedselproducenten, waarbij ze kinderen en volwassenen aansporen 'gezond te snoepen' en ongezonde tussendoortjes te laten staan. Je denkt wellicht dat het een goed initiatief is, maar niets is minder waar… In deze nieuwsbrief vertellen we waarom die snoepfabrikanten boter op hun hoofd hebben! In het kader van de actieweek hebben fabrikanten de 'Snoep Goed Box' gelanceerd. Een box gevuld met ‘gezonde snoepjes en tussendoortjes’. In de praktijk zijn deze bewerkte en voorverpakte snoepjes vooral erg suikerrijk! Er zat bovendien maar heel weinig verse groente en fruit in die box. Wij moesten hier hard om lachen, maar eigenlijk is dit natuurlijk om te huilen! |
Suiker een gezond imago verschaffen…De inhoud van de Snoep Goed Box... Kinderen en volwassenen in Nederland consumeren veel te veel suiker. Al halverwege het jaar zien we bij foodwatch keer op keer de eerste Suikermaxdagen verschijnen. Dit zijn data waarop een bepaalde leeftijdscategorie haar jaarhoeveelheid aan suiker al op heeft. |
In de nieuwsbrief van de Week van Snoep Goed prijst men vooral de eigen waar aan als 'gezonde alternatieven'... Helaas voor consumenten en fabrikanten, suiker = suiker. Ook de ogenschijnlijk goedbedoelde ‘gezonde’ snoepjes van de diverse fabrikanten achter de ‘Week van Snoep Goed’. Deze producten bestaan uit 40% tot soms haast zelfs 70% suiker. Een snack een gezond imago verschaffen waarvan het hoofdbestanddeel suikers is, is echt niet de juiste manier. Dat vinden niet alleen wij, ook het Voedingscentrum en voedingswetenschappers delen deze overtuiging. En jullie, want afgelopen december ging het Gouden Windei naar de Let’s ‘groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam.
|
Terug de beklaagdenbank inScreenshot van de webshop van FruitFunk op 24-01-2021 Eén van de deelnemende bedrijven achter de Stichting Snoep Goed, FruitFunk, hebben we in 2020 voor de Reclame Code Commissie gesleept vanwege het gebruik van Paw Patrol figuren op hun verpakkingen. De reclamecode verbood toen al bekende kinderidolen op voedingsmiddelen, bedoeld voor kinderen tussen 0 en 6 jaar. Maar FruitFunk had toen nog een lopend contract met de licentiepartner dat mocht worden uitgediend. Ze kwamen ermee weg. Maar dat zal nu niet meer lukken. Hun contract om Paw Patrol te mogen gebruiken liep 31 december 2021 af, maar nog steeds staan de bekende kinderidolen op diverse pakjes snoepgoed. Het is dus tijd om FruitFunk opnieuw aan te klagen! Bekende kinderidolen horen en mogen niet op voedselverpakkingen staan! |
Foodwatch wil - zoals je wellicht weet - een verbod op alle vormen van kindermarketing voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. We roepen op om de leeftijdsgrens voor kindermarketing te verhogen van 12 naar 18 jaar. Voorverpakte snoepjes vol suikers vallen buiten de Schijf van Vijf. Marketing hiervan, zoals via een initiatief zoals de ‘Snoep Goed Box’, is niet wenselijk. Zeker niet met vrolijke fantasiefiguren op de verpakkingen en soms ook kinderspeeltjes erbij! Voor ouders is het belangrijk dat ze een weloverwogen keuze kunnen maken. Snoep dat een onterecht gezond imago aanmeet, maakt die keuze moeilijker!
DEEL DEZE NIEUWSBRIEF OP SOCIAL MEDIA: |
Met vriendelijke groet,
Frank Lindner, Campaigner
Laat voedseladviezen niet over aan producenten!
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten