Beste foodwatcher,Meer dan elf duizend consumenten hebben dit jaar hun stem uitgebracht tijdens de Gouden Windei verkiezing. Waarschijnlijk hebben jullie oplettende foodwatchers het al vernomen, want de verkiezing was afgelopen woensdag breed in het nieuws. Maar voor degene die het toch gemist hebben … de winnaar is: Yummy Veggie Candy van Let’s! Met maar liefst 70% van de stemmen zijn de groentesnoepjes van Nicolette van Dam de grote ‘favoriet’ (maar niet heus)! |
Gisteren zijn we, met het Gouden Windei in onze foodwatch-bus, op pad gegaan om de prijs uit te reiken. Op het bedrijventerrein nam een vertegenwoordiger van Let's 'de prijs die niemand wil winnen' in ontvangst. Nicolette van Dam zelf reageerde alleen schriftelijk en op Instagram op de prijs: "Ik heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Let’s. Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen." We hopen dat Let’s de communicatie over de 'Veggie candy' op de verpakking, website en sociale media gaat aanpassen. Hetzelfde geldt voor de andere twee genomineerden van de verkiezing: ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en de 'Recyclebare kroepoekzakken’ van Conimex. |
De uitreiking was een groot succes. Jullie voedselwaakhond is te zien in het AD en de live nieuwsupdate van RTLZ, was te horen bij onder meer radio 1 en Omroep Wetering en is in talrijke kranten en magazines verschenen. Ook hebben wij een kort beeldverslag gemaakt. Bekijk het hier! >> |
Maar waarom doen we dit nu allemaal? Waarom elk jaar de Gouden Windei verkiezing? Bedrijven willen op allerlei manieren consumenten verleiden om hun product te kopen. Maar helaas zit achter die verleiding vaak... misleiding. In Europese regels is vastgelegd dat misleiding van consumenten verboden is. In de praktijk wordt er echter helemaal niet slagvaardig ingegrepen. De Reclame Code Commissie geeft bij overtredingen adviezen, maar deelt geen boetes uit. De NVWA kan wel boetes opleggen, maar handhaaft nog altijd niet adequaat genoeg op misleiding. Zolang wij nog misleiding zien bij het boodschappen doen of in online en offline reclames, blijven wij de Gouden Windei verkiezing organiseren. Want daar gaat deze verkiezing over: voor eerlijkheid en transparantie, tegen mooipraatmarketing en sjoemelreclames. |
Dan rest mij alleen nog te zeggen: aan alle stemmers, ontzettend bedankt voor jullie steun! Samen helpen wij misleiding de wereld uit. |
Fijne dagen en hartelijk bedankt!
Liz Kunst, |
||
Samen helpen we misleiding de wereld uit!
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten