even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
vrijdag 19 juni 2020
De nieuwe Bob Dylan is een traag, woordrijk en verslavend meesterwerk
Nieuw album
‘Rough and Rowdy Ways’ is Bob Dylans eerste album met zelfgeschreven
nummers sinds ‘Tempest’ uit 2012. De nummers zijn lang, het tempo ligt
traag en Dylan pakt uit met enorme lappen tekst op een nieuw meesterwerk
in zijn 39 albums omspannende oeuvre. (●●●●●)
Bob Dylan tijdens een concert in Hyde Park in Londen in juli 2019.
Foto Matthew Baker/Getty Images
Moeizame jaren waren het, waarin Bob Dylan de wereld probeerde
wijs te maken dat hij liever liedjes van Frank Sinatra zong. Was Dylan
niet de woordvoerder van zijn generatie, de man van ‘Blowin’ in the
Wind’ en ‘Like a Rolling Stone’, songs waarmee de wereld elke keer een
klein stukje beter werd? Waar was in godsnaam de Bob Dylan van
‘Hurricane’, die de rassenongelijkheid in de VS hekelde met een tong van
kwikzilver en een hart vol venijn? Waar was de Dylan die kon betoveren,
maar die je ook de stuipen op het lijf kon jagen met een tekst als „I
paid in blood, but not my own”?
In 2012 bracht Bob Dylan voor het laatst een album uit met zelfgeschreven nummers. Tempest
was de reddingsboei voor zijn recente liveconcerten, toen hij moe werd
van het Sinatramateriaal en songs als ‘Pay in Blood’ en ‘Soon After
Midnight’ weer prominent op de setlist kwamen. Al die tijd zinde Bob
Dylan, de sluwe vos, op een nieuwe zet. In maart van dit jaar was daar
opeens ‘Murder Most Foul’, een epos over de moord op John F. Kennedy en
de bomkrater die daardoor in de Amerikaanse democratie werd geslagen.
Met kale begeleiding beschreef Dylan hoe de kogel insloeg in de
presidentiële schedel, en hoe de ziel van de natie kapot werd gescheurd.
‘Murder Most Foul’ werd een uitzonderlijke, want zeventien minuten
lange, nummer-1-hit in de Billboardlijst en vormt nu het slotnummer van
Dylans nieuwe album Rough and Rowdy Ways. Het is een slome,
verslavend mooie plaat geworden waarop de 79-jarige rockveteraan de
balans opmaakt van een veelbewogen carrière. Openingsnummer ‘I Contain
Multitudes’ ontleent zijn titel aan een gedicht van Walt Whitman. „Ik
ben iedereen”, zingt Dylan, „ik ben als Anne Frank, als Indiana Jones en
als die Britse bad boys The Rolling Stones.” Pin me niet vast op één
personage, impliceert hij, ik ben de verteller die veel gezichten kan
aannemen. Het motief van de rookwolken die Robert Allen Zimmerman als
Bob Dylan optrok rondom zijn ware identiteit komt terug in de berustende
folksong ‘Mother of Muses’: „Forged my identity from the inside out /
you know what I’m talking about.”
Lees ook: Bob Dylans 17 minuten lange klaagzang over verweesd Amerika raakt een snaar
Laconieker en meer ontspannen
Dylans stem schraapt en kraakt zoals we dat de laatste dertig jaar
van hem gewend zijn, maar hij klinkt laconieker en meer ontspannen dan
in recente jaren. Er zijn grimmige momenten. „I’ll hack off your arm”,
laat hij de protagonist van ‘Black Rider’ zingen. „I’m just here to
bring vengeance on somebody’s head”, dreigt hij op de slepende beat van
‘False Prophet’, geënt op een oude rhythm & bluessong van Billy ‘The
Kid’ Emerson. In ‘My Own Version of You’ brengt de songschrijver Bob
Dylan zijn Frankensteinfantasie tot leven. Op een bedaard shuffleritme
zoekt hij de benodigde lichaamsdelen bij elkaar om de perfecte partner
te assembleren: „Someone for real, someone to feel, the way that I
feel.” Met een kickstart brengt hij zijn creatie tot leven.
Het zeventig minuten en tien nummers lange Rough and Rowdy Ways
is Bob Dylans woordrijkste album ooit, zelfs vergeleken bij lappen
tekst als ‘Desolation Row’ en ‘Lily, Rosemary and the Jack of Hearts’.
Instrumentale passages zijn niet meer dan functioneel en de accordeon in
het negen minuten lange ‘Key West (Philosopher Pirate)’ heeft slechts
een begeleidende functie. Dylan heeft veel te vertellen. In ‘Crossing
the Rubicon’ zingt hij hoe hij tussen hemel en aarde heeft gestaan,
zoekend naar liefde en inspiratie. In ‘Mother of Muses’ ziet hij het
einde naderen: „I’m traveling light and I’m-a slow coming home”.
De elektrische blues met snerpende mondharmonica van ‘Goodbye Jimmy
Reed’ is een zeldzaam uptempomoment op een album dat een weldadig traag
ritme aanhoudt. Het melodieuze ‘I’ve Made Up My Mind to Give Myself to
You’ is zo’n sluimerende popsong die tot bloei zou kunnen komen in de
versie van een welluidende zangeres, zoals Adele Dylans ‘Make You Feel
My Love’ tot een hit maakte. „The heart is like a river that sings”,
bromt Dylan met mandolinebegeleiding. Even later neemt hij een voorschot
op het hiernamaals: „I hope that the gods go easy with me.”
In een door geschiedenisprofessor Douglas Brinkley afgenomen interview voor The New York Times
ging Nobelprijswinnaar Dylan dieper in op de apocalyptische strekking
van zijn teksten, zijn liefde voor Little Richard („Hij ontstak het vuur
in mij”), de invloed van improvisatie (doet hij niet aan) en Covid-19
op zijn muziekpraktijk. De coronapandemie is een voorbode van iets
groters, meent Dylan stellig. Geen bijbelse zondvloed maar een straf
voor de extreme arrogantie die ons op de rand van totale vernietiging
heeft gebracht. „Maybe we are on the eve of destruction”, parafraseert
hij de protestsong van Barry McGuire uit 1965, het jaar waarin hijzelf
werd gezien als de ultieme protestzanger en woordvoerder van zijn
generatie.
Bob Dylan heeft zich altijd verre gehouden van die kwalificaties. „I
just said what I said” zingt hij in ‘False Prophet’. Iedereen mag een
diepere betekenis in zijn songs zoeken, maar val Dylan er zelf niet mee
lastig. Met Rough and Rowdy Ways voegt His Bobness een nieuw
meesterwerk toe aan zijn rijke oeuvre. Een album dat overeenstemt met
zijn vorderende leeftijd, maar dat midden in de wereld staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten