donderdag 21 mei 2020

Valkuilen: lok-ingrediënten en gelikte etiketten / Foodwatch



Beste foodwatcher,

Voedselproducenten balanceren dikwijls op de grens tussen marketing en misleiding. Merkfabrikanten proberen jou hun producten te verkopen door ze vaak mooier af te beelden dan ze in werkelijkheid zijn.
Mede dankzij jullie krijg ik met regelmaat diverse tips over misleidende voedselverpakkingen die we vervolgens verder analyseren. De #eerlijkeverpakkingen in deze nieuwsbrief behandel ik met een knipoog. Maar er is wel een zeer serieus probleem gaande: consumentenmisleiding. Dit tegengaan, daar maak ik me als campaigner hard voor. Hopelijk kunnen we snel met betere wet- en regelgeving en strenge handhaving voor eens en voor altijd misleiding in Nederland en Europa uitbannen. Blijf je meespeuren? Alvast bedankt!


Volg onze campagnes



Misleidende marketing ››



Lok-ingrediënten, zoals hier de sjieke 'funghi porcini' (oftewel eekhoorntjesbrood), staan vaak groot op de voorkant van een verpakking. Kijk je naar de ingrediëntenlijst op de achterzijde, dan zie je dat je bij de neus bent genomen. Foodwatch zet zich sinds haar oprichting in tegen misleidende marketing die consumenten op het verkeerde been zet.


Natuurlijk is stevia 200x zoeter dan suiker, dus heb je een 'drager' nodig. Maar waarom heet dit product met slechts 0,2% stevioglycosiden dan nog steeds stevia en niet erytritol...?!


Is dit appelstroop? Suikerbietenstroop? Sowieso mierzoet met 71 gram suiker per 100 gram product! Dat geldt trouwens voor heel veel appelstropen niet alleen die van Hero. Hero is wel een van de weinige producenten met 'bron van ijzer' op het etiket. Ja, dat mag worden geclaimd, maar alleen dankzij extra toegevoegd ijzerlactaat is de drempelwaarde gehaald. Ik mis boven alles vooral de suikerbieten prominent op de foto van het etiket.


Iemand nog een bakkie warm water met een smaakje? Laat je als consument niet verleiden door afbeeldingen die de suggestie wekken dat een ingrediënt als vanille daadwerkelijk wordt gebruikt tijdens de productie. Ondanks de foto van de vanille staat er in mini letters bij: 'serveersuggestie' en 'vanillesmaak'.


Meldpunt Misleiding

Zie je producten of reclames waarbij je vermoedt dat de fabrikant je probeert te misleiden? Laat het ons weten! Dankzij oplettende consumenten en eigen onderzoek heeft foodwatch in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld. 
ZO DOE JE EEN MELDING...


Mocht je met Hemelvaart of komend weekend aan de 'chippies met een dippie' gaan... Misschien even overwegen of je de guacamole niet beter zelf kunt maken? Let bij het lezen van etiketten goed op signaalwoorden zoals 'style'. Je hebt dan vaak te maken met een product dat ergens in de verte op het origineel lijkt.


Stuur de nieuwsbrief door aan vrienden en bekenden. Of
deel hem via social media:


Twitter
Facebook
LinkedIn

Volg foodwatch ook op Instagram



Valkuilen: lok-ingrediënten en gelikte etiketten


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten