|
Beste poëzieliefhebber,
Goed
nieuws voor Jérôme Gommers, Jens Meijen, Iduna Paalman en Laurine
Verweijen. Zij zijn volgens de jury van de C. Buddingh'-prijs 2020 de
schrijvers van de beste Nederlandstalige poëziedebuten van het afgelopen
jaar en zijn daarmee genomineerd voor de 33ste editie van de prijs. De
juryleden Ernestine Comvalius, Lies Van Gasse en Dieuwertje Mertens
kozen deze vier kanshebbers uit een recordaantal van dertig ingezonden
debuten. De winnaar van de C. Buddingh'-prijs 2020 wordt op 26 juni a.s.
bekend gemaakt. Poetry International organiseert op weg naar de
prijsuitreiking verschillende online evenementen rondom de genomineerde
bundels, waaronder een leesclub. |
|
|
|
|
|
|
De
jury prees zich gelukkig met het hoge aantal van dertig ingezonden
debuten, drie meer dan in 2019, en was blij verrast met de hoge
kwaliteit van bundels, afkomstig van met name kleine uitgeverijen. De
jury hoopt wel dat de volgende lichting debutanten er diverser uit zal
zien. Wat betreft thematiek voerden de zogenaamde ‘dertigerdilemma’s‘ de
boventoon: Wel of niet samenwonen? Kinderen? De jury werd echter vooral
gegrepen door bundels met een onderscheidende stijl en een thematiek
die het particuliere ontstijgt: valse geruststelling en doodsangst,
bewuste kinderloosheid, klimaat en taal die zingt. Na alle debuten
aandachtig te hebben gelezen, scherp besproken en nog eens herlezen,
kiest de jury vol overtuiging voor deze vier debuutbundels (op
alfabetische volgorde van achternaam): |
|
|
|
|
|
|
|
|
Momentums laadklep van Jérôme Gommers Uitgeverij Tijloos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kan
zo'n rijpe bundel wel een debuut zijn? Jérôme Gommers schrijft met
gevoel voor humor in een volstrekt unieke, eigen taal en stijl. De
bundel zit goed in elkaar en je kunt hem eindeloos lezen en herlezen,
want er is steeds iets nieuws te ontdekken. De gedichten waarin klank
een belangrijke rol speelt, hebben haast een bedwelmende uitwerking op
de lezer. Een debuut waarin de taal lijkt te zingen. Jérôme Gommers (1961) publiceerde gedichten, essays en proza in onder meer De Revisor en Bunker Hill.
In het slamcircuit viel hij op door zijn ingetogen voordracht en hij
werd verschillende keren tot winnaar uitgeroepen. Erik Jan Harmens en
Simon Vinkenoog typeerden hem als “niemands epigoon” en prezen zijn
gedichten om “hun koele eigen toon, zowel afstandelijk als betrokken”.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Xenomorf van Jens Meijen Uitgeverij De Bezige Bij |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De manier waarop Jens Meijen zijn debuut Xenomorf
construeert, is origineel en zeer doordacht. Aan de hand van beelden
creëert hij een apocalyptische sfeer. Het klimaat staat centraal in de
bundel; een actueel thema, waar Meijen een heel persoonlijke lading aan
geeft. Hij schrijft gedichten die atypisch zijn voor de poëzie en haast
doen denken aan theaterteksten. Jens Meijen (1996) is journalist, recensent en columnist bij Humo en De Morgen, redacteur bij Greenpeace Belgium en lid van de kernredactie van literair tijdschrift DW B. Hij publiceerde al in De Revisor, deFusie, Deus Ex Machina en Hard//hoofd en was de eerste Jonge Dichter des Vaderlands van België. |
|
|
|
|
|
|
|
De grom uit de hond halen van Iduna Paalman Uitgeverij Querido |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De grom uit de hond halen is
zo’n bundel waarin ‘dertigerdillema’s’ centraal staan. Maar de aanpak
is volstrekt origineel. Paalman laveert tussen valse geruststelling,
overmoed en doodsangst. Ze construeert mooie beelden en originele
metaforen. Zoals de titel suggereert, is het een dreigende bundel waarin
gespeeld wordt met spreekwoorden. Achter haar overdrijving gaat veel
gevoel voor humor schuil. Iduna Paalman (1991) publiceerde onder meer in De Gids, De Revisor, Het Liegend Konijn en NRC Handelsblad, en de zeer korte verhalen Hee maisje! Ze is vaste columnist voor het platform Hard//hoofd en treedt regelmatig op met eigen werk. In 2016 won ze de Lowlands Schrijfwedstrijd. |
|
|
|
|
|
|
|
Gasthuis van Laurine Verweijen Uitgeverij Van Oorschot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gasthuis
valt als debuut direct op, al is het maar door de taboedoorbrekende
thematiek: Mag een vrouw er ook bewust voor kiezen geen kinderen te
willen? Verweijen weet op een mooie manier vorm, inhoud en taal te
balanceren. Met gevoel voor compositie werkt ze een serene en gelaagde
bundel uit waarin klassiek metier de taboedoorbrekende problematiek
versterkt. Gasthuis is een bundel waar je naar terugkeert waarbij de gedichten bij elke herlezing nieuwe lading krijgen. Laurine Verweijen is dichter en werkt als strateeg. Zij publiceerde eerder in De Revisor, Tijdschrift Terras en Het liegend konijn.
In 2016 won zij de tweede prijs bij de Turing Gedichtenwedstrijd.
Verleden voorjaar verscheen van haar het eerste gedicht over de
lichamelijkheid van de menstruatiecyclus, in De Gids. |
|
|
|
|
|
|
|
|
De
C. Buddingh’-prijs bekroont jaarlijks de opvallendste talenten onder
debuterende dichters. Met de C. Buddingh’ Online Leesclub biedt Poetry
International liefhebbers voor het eerst de uitgelezen kans om diepgaand
kennis te maken met het werk van deze bijzondere nieuwe stemmen in de
Nederlandstalige poëzie. Tijdens speciale online sessies met andere
lezers worden gedichten uit de genomineerde bundels gezamenlijk gelezen
en uitgebreid besproken. Maar je kunt je natuurlijk ook op eigen houtje
in deze gedichten verdiepen. Via de website en social mediakanalen deelt
Poetry International de komende tijd regelmatig gedichten uit de beste
debuten van het afgelopen jaar. De data voor de Online Leesclubs maken
we snel bekend, je kunt je wel alvast (vrijblijvend) opgeven via reserveren@poetry.nl. |
|
|
|
|
|
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten