Opinie Jens van Tricht en Hanneke Felten– 7:00, 1 augustus 2017
Met
zijn stereotiepe boodschap draait Sire 100 jaar vrouwenemancipatie
terug en doet jongens tekort, waarschuwen Emancipator-directeur Jens
van Tricht en Movisie-projectleider Hanneke Felten.
Sire
lanceerde vorige week de nieuwe campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg
jongen zijn?’ De boodschap is dat jongens stoer en druk moeten kunnen
doen. En opvoeders moeten daar veel ruimte voor bieden. De kans is groot
dat de campagne het omgekeerde effect heeft: jongens krijgen door de
campagne mogelijk minder ruimte om zichzelf te zijn. Dat ook meisjes
graag buiten ravotten raakt buiten beeld.
Stel
je eens deze campagne voor: ‘Laat jij jouw meisje genoeg meisje zijn?’
In het filmpje zie je meisjes ‘tutten’ met poppen en make-up. Rustig
zitten ze te punniken, te haken en te breien. Als klap op de vuurpijl
kan ieder meisje een zacht zoemend stofzuigertje winnen om haar
vrouwelijkheid alle ruimte te geven. Doel van de campagne is dat alle
Nederlandse opvoeders zich gaan afvragen of ze meisjes wel genoeg
stimuleren om zich als een écht meisje te ontplooien.
Onvoorstelbaar
natuurlijk zo’n campagne. Want zo draaien we honderd jaar
vrouwenemancipatie terug. Meisjes brengen we terug naar de poppenhoek,
daarna naar de huishoudschool, en dan zetten we ze achter het aanrecht.
Mede dankzij die vrouwenemancipatie is er tegenwoordig ruimte voor
jongens en mannen om zich te bevrijden van het keurslijf van
mannelijkheid. In plaats van jongens te pushen om een ‘échte jongen’ te
zijn, moeten we ophouden met invullen wat het voor jongens betekent om
zichzelf te zijn.
Stap achteruit
Onze
organisaties zijn er twee van vele die door lokale, nationale en zelfs
internationale overheden betaald worden om emancipatie te bevorderen en
gender-stereotypen tegen te gaan. De meer dan twintig organisaties die
dit stuk mede onderschrijven ervaren de Sire-campagne als flinke stap
achteruit.
Heeft Sire dan geen gelijk
dat veel jongens graag willen stoeien en ‘rouwdouwen’? Jawel. Maar elke
voetballiefhebber ervaart deze zomer bij het EK vrouwenvoetbal dat ook
veel vrouwen behoefte hebben aan beweging en ‘ruw’ spel. Daarvoor moet
ruimte zijn, voor jongens én voor meisjes en iedereen daar tussenin.
Psycholoog en professor Cordelia Fine constateerde al in Trouw dat
de verschillen tussen jongens en meisjes veel kleiner zijn dan vaak
wordt gedacht. Stapels wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer
je meisjes en jongens sekse-stereotiepe beelden biedt, zij zich zo gaan
gedragen. Als deze stereotypen niet worden gehanteerd, lijkt het gedrag
en de prestaties van jongens en meisjes veel meer op elkaar. De
Sire-campagne moedigt sekse-stereotiep gedrag aan en daardoor krijgen
jongens nóg minder ruimte om zichzelf te zijn.
In
de 21ste eeuw speelt juist een heel ander probleem dan wat Sire wil
aanpakken. Jongens krijgen voortdurend te horen dat het zo belangrijk is
dat ze wel écht mannelijk zijn, dat ze een echte man worden. Dankzij
scheldwoorden als ‘homo’ en ‘mietje’ krijgen jongens elke dag ingepeperd
hoe ze zich wel en vooral ook niet horen te gedragen. Voldoen ze niet
aan de norm van ‘stoer’ en ‘mannelijk’, dan worden ze vaker gepest, zo
blijkt uit onderzoek van onder anderen Gabriël van Beusekom. Gedraagt
een jongen zich ‘vrouwelijk’, dan wordt dit keihard afgestraft door zijn
leeftijdgenoten en soms ook nog eens door volwassenen.
Hardnekkige mythes
De
boodschap aan jongens is dus: doe vooral niet wat vrouwen doen. Als
vrouwen voor anderen zorgen, doe dat dan niet. Als meisjes hun best doen
op school, dan doe jij dat dus niet. Als we het welzijn en de
schoolprestaties van jongens willen verbeteren moeten we ons gaan
baseren op wetenschappelijke feiten in plaats van op hardnekkige mythes
over mannen en vrouwen. De campagne van Sire is een klassiek voorbeeld
van hoe het niet moet.
Mede namens maatschappelijke organisaties en experts over gender en mannelijkheid:
Art.1
Midden Nederland, Atria Kennisinstituut, Clara Wichmann Instituut, COC
Nederland, Plan Nederland, Nederlandse Vrouwen Raad, UN Women Nationaal
Comité Nederland, Consultancy Virma Durinck, Doetank PEER,
Dutch Gender Platform WO=MEN, EduDivers, , Ouders Online, PEP Den Haag, ,
Rutgers Kenniscentrum Seksualiteit, Sardes, Stichting Maruf, Stichting
NNID, The Hang-Out 010, The Hang-Out 070, Tumba Kenniscentrum, , VHTO,
Women Inc, Hans Faddegon, Jop de Vrieze, Maxim Februari, Mounir Samuel,
Nico van Oosten en Rikkert van Huisstede.
Lees ook...
... hoe pedagoog Pedro De Bruyckere de mythes ontkracht uit het veelbesproken 'jongensspotje' van Sire.
... of Nederlandse jongens eigenlijk wel een probleem hebben. Een rondje langs de velden.
... of er een verschil is tussen jongens en meisjes in het klimbos in Garderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten