vrijdag 2 mei 2025

Wie is verantwoordelijkheid voor klimaatschade?

 

Help mee. Doneer nu

Wie is verantwoordelijkheid voor klimaatschade?

Het diepzeeleven is heel magisch.
© Marie Jacquemin / Greenpeace

Beste Brigitte,

Een greep uit de nieuwskoppen van afgelopen tijd:
  1. Uitstoot door Nederlandse luchtvaart bereikt record.
  2. CO2-emissie grote bedrijven gestegen in 2024 na jarenlange daling.
  3. De klimaatambities van grote olie- en gasbedrijven gaan achteruit.
Midden in de klimaatcrisis groeit de uitstoot van grote vervuilers. Wil je daarom de petitie voor een vervuilersbelasting tekenen, Brigitte?

Een vervuilersbelasting laat grote vervuilers betalen voor klimaatschade. Ten eerste is dat gewoon eerlijk, want zij hebben die schade zelf veroorzaakt. Ten tweede geeft het hebzuchtige ceo’s een financiële reden te veranderen. Dit is een grote internationale campagne, dus we kunnen miljoenen handtekeningen ophalen voor een vervuilersbelasting. Doe je mee?
Ik wil grote vervuilers belasten
Actievoerders lopen langs de ziekmakende Tata-fabriek
© Marten van Dijl / Greenpeace

Ziekmakende Tata-fabriek in dramatische staat

We hebben een explosief document van de Omgevingsdienst te pakken gekregen. Daarin staat dat de kooksfabriek 2 van Tata Steel regelmatig en structureel zeer zorgwekkende stoffen lekt. Dat zag de Omgevingsdienst op de camera’s van Frisse Wind en Greenpeace. Er staat nu extra druk op onze eis: sluit de meest ziekmakende onderdelen.
De vervuiling van Tata Steel
130-km/u-bord plaatsten wij op de afgebrande hei bij de Drunense Duinen.
© Gosse Boumal / Greenpeace

Met 130 km/u naar klimaatcrisis

Een 130-km/u-verkeersbord dat langs de Afsluitdijk stond, plaatsten wij op de afgebrande hei bij de Drunense Duinen. Dit verkeersbord staat symbool voor falend klimaatbeleid. Daarom brengen we het naar de plek die recent nog getroffen is door de klimaatcrisis. Steun jij de klimaatzaak al?
Zet nu je handtekening! 

Goed nieuws

Lion's Mane Jellyfish in de donkere diepzee
© Greenpeace
Diepzeemijnbouwbedrijf stopt 

Loke wilde het grootste diepzeemijnbouwbedrijf ter wereld worden. Het bedrijf had ambities om in het Noordpoolgebied naar diepzeemineralen te gaan delven. Een maand na een grote actie van Greenpeace maakte het bedrijf bekend moeite te hebben om nieuwe investeerders aan te trekken vanwege de publieke druk. Deze week kondigde Loke aan helemaal te stoppen.
Walvis voor de kust van IJsland
© Christian Åslund / Greenpeace
Walvissen voorlopig veilig

Er wordt deze zomer niet op walvissen gejaagd in IJsland. IJsland is naast Japan en Noorwegen een van de drie landen ter wereld waar de walvisjacht nog is toegestaan. Het laatste walvisvaartbedrijf mocht de komende vijf jaar maximaal 209 vinvissen en 217 dwergvinvissen vangen. Maar dat gaat - in ieder geval komende zomer - niet door, omdat het niet genoeg oplevert.1
 
1. NOS

Politici overleggen over klimaatverandering

Politici overleggen over klimaatverandering, een sculptuur van Isaac Cordal
Sculptuur van Isaac Cordal: www.cementeclipses.com/works-2/

Extra portie groen

🎥  Boodschap van Any Palmen over het hoger beroep in de natuurzaak. Dit hoger beroep is een goed moment om medestander van de rechtszaak te worden, als je dat nog niet bent!
🏭 Welke grote vervuiler verdient een actie van  Greenpeace? Laat het ons weten!
🛫Gemeente Den Haag was de eerste ter wereld die fossiele reclame bij wet verbood. Maar nu ligt het verbod onder vuur. Steun de vooruitstrevende gemeente in hun strijd met grote vervuilers.
 
🌊  Netflix-tip van de nieuwe oceanencampaigner: Mission Blue over het leven van oceanograaf Sylvia Earl.
 
📖Het nieuwe Greenpeace Magazine staat online. Je leert er gegarandeerd wat van! 
 
🏭Politie-inval bij Chemours in groot strafrechtelijk onderzoek. Het onderzoek heeft te maken met de aangifte van Bénédicte Ficq tegen het bedrijf naar aanleiding van de Zembla-uitzending ‘De PFAS-doofpot’. 
 
🏭Er dalen structureel te veel kankerverwekkende stoffen neer rond Tata Steel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het RIVM, dat vandaag is gepubliceerd.
 
Zinzi van der Aar
Met vriendelijke groet,

Zinzi van der Aar
Redacteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten