woensdag 17 november 2021

Samen met jou op weg naar een gezondere leefomgeving, het kan! Foodwatch

 


Beste foodwatcher,

Vorige week vergaderde de Tweede Kamer over de begroting van volksgezondheid voor het komende jaar. Nu zou je denken dat dit niet echt spannend is met een demissionair kabinet. Maar er zijn toch voldoende ontwikkelingen om je er in deze nieuwsbrief over bij te praten.

Bijna een jaar geleden heeft foodwatch het 'Offensief voor onze Gezondheid' gelanceerd, rondom de verkiezingen. Met dit Offensief willen we politici ervan te overtuigen nu daadwerkelijk stappen te zetten naar een gezonde leefomgeving. Sinds de verkiezingen onderhandelen partijleiders over een nieuw regeerakkoord. Waar en wanneer we maar kunnen, proberen we aandacht te vragen voor de onderstaande vijf maatregelen. Het zijn wettelijke en financiële maatregelen, die naar onze mening een grote stap kunnen betekenen naar een gezonde voedselomgeving. Dat wil zeggen een gezond en betaalbaar voedingsaanbod voor jong en oud!


  1. Voer een suikertaks in
  2. Ontwikkel wettelijke doelstellingen voor een gezondere voedselomgeving
  3. Verbied alle vormen van ongezonde kindermarketing (onder 18 jaar)
  4. Verlaag de btw op groente en fruit maximaal
  5. Laat misleidende verpakkingen niet ongestraft


Begrotingsdebat

Inmiddels hebben meer dan 10.000 mensen ons Offensief getekend en dit helpt echt! Mede door de protestmails die de politieke partijen al hebben ontvangen is - in het debat over de plannen voor komend jaar - uitgebreid ingegaan op maatregelen om de Nederlandse bevolking gezonder te maken. Er is gepleit voor wettelijke maatregelen om de samenstelling van producten te verbeteren en om kindermarketing aan te pakken. Ook is er een motie voor het invoeren van een suikertaks ingediend. En een motie voor het verlagen van de btw op groente en fruit. Dit zijn allemaal punten uit ons Offensief!

Het is inmiddels al de zóveelste keer dat Kamerleden hierom vragen, maar helaas is (demissionair) staatssecretaris voor Volksgezondheid Blokhuis dit nog steeds niet van plan. Blokhuis geeft steeds dezelfde (teleurstellende!) reactie, namelijk dat hij de maatregelen over zal laten aan het volgende kabinet. Wanneer het gaat om kindermarketing, verwijst hij zoals altijd naar de industrie. Schandalig! De huidige vrijwillige (zucht) afspraken met de voedingsindustrie gaan het kindermarketing-probleem echt niet oplossen. Onze lijst van klachten over kindermarketing bij de Reclame Code Commissie is al lang: hoeveel bewijzen heeft dit kabinet nodig om in te zien dat de huidige aanpak niet werkt? 




Actie loont!

Er is dus nog een weg te gaan, maar we hebben gelukkig ook goed nieuws! We hebben een groot succes geboekt in onze jarenlange strijd tegen de lobby door de industrie. Zoals je waarschijnlijk al weet zat de voedingsindustrie aan tafel bij de onderhandelingen van het Nationaal Preventieakkoord. Hierin staan afspraken om tegen 2040 de overgewichtcijfers te reduceren. De afspraken zijn echter bijna allemaal vrijwillig en vrijblijvend... De industrielobby was succesvol.

Gelukkig wil de politiek dit ook niet meer. Meerdere politieke partijen roepen, op initiatief van de Partij voor de Dieren, het kabinet via een motie op tot volledige transparantie met betrekking tot het Preventieakkoord. Dat wil zeggen transparantie over alle onderhandelingen over bijkomende maatregelen omtrent onze gezondheid. Eindelijk, zo wordt de invloed van de voedingsindustrie voor iedereen inzichtelijk! Foodwatch probeert al jaren lobby boven de tafel te krijgen via Wob-verzoeken (beroep doend op de Wet openbaarheid van bestuur). Voor het preventieakkoord is dat hopelijk niet meer nodig.

Kortom, een interessant debat in de Tweede Kamer dat we graag voor jou gevolgd hebben. Hoewel de uitkomst in de meeste gevallen teleurstellend is, zien we ook kansen voor het volgende kabinet. En natuurlijk, hoe meer mails de onderhandelaars krijgen via ons Offensief, hoe overtuigender we laten zien dat we nu eindelijk effectieve maatregelen willen!


Kom in actie


Heb je nog geen mail naar de politici gestuurd? Teken vooral. Jouw handtekening kan het verschil maken, nu de onderhandelingen tussen de potentiële coalitieonderhandelaars volop bezig zijn. Heb je wel al getekend? Deel het Offensief dan vooral op je sociale media kanalen of stuur het door.


Hartelijk bedankt!



Met vriendelijke groet,

Elif Stepman
Campagneleider



Samen met jou op weg naar een gezondere leefomgeving, het kan!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten