|
Beste foodwatcher,
We nemen aankoopbeslissingen vaak in slechts een paar seconden.
Meestal op basis van de voorkant van een verpakking. Maar verreweg
het merendeel van de consumenten bestudeert echt niet van ieder product de
kleine lettertjes op de zij- of achterkant tijdens het boodschappen.
Dat zou ook niet nodig moeten zijn!
Heel veel voedselfabrikanten weten dit. Ze zien genoeg kansen om
te misleiden. In deze nieuwsbrief: een aantal opvallende zaken uit
het zuivelschap.
|
|
|
|
Mmmm… Lokken met Almhof
Het grootste woord op de voorkant, blijkt maar heel weinig in
het product te zitten als je kijkt naar de ingrediënten... Pas na yoghurt,
suiker, water, perziken en abrikozen volgt de - sterk aangeprezen -
mascarpone.
Wettelijk mag dit, maar om met de woorden van de Nederlandse Voedsel- en
Waren Autoriteit (NVWA) te spreken: “De vraag wat misleidend
is, is niet alleen een juridische vraag of een vraag voor de NVWA. Het is
een vraag waarop we met z'n allen het antwoord moeten
uitmaken.” Netter was wat ons betreft geweest
als er voor op de verpakking had gestaan: 'yoghurt met wat mascarpone'.
|
|
|
Tekortkoming in tekst en uitleg bij Arla
Onze vrienden van foodwatch Duitsland voeren op dit moment een
campagne tegen zuivelgigant Arla. Het bedrijf adverteert met een
klimaatsticker die 71% minder CO2-uitstoot belooft. Deze zegel zit op de
voorkant van hun lang houdbare biologische weidemelk. De
klimaatwinst heeft echter geen betrekking op de melk, maar slaat op het
verpakkingsmateriaal. Dit wordt via een hele kleine asterisk op de
voorkant vervolgens verder op de zijkant van de verpakking toegelicht.
Onafhankelijk onderzoek in opdracht van foodwatch toont aan dat
84% van de respondenten deze voorstelling van zaken misleidend
vindt. 60% van de ondervraagden gaat ervan uit dat de aangeprezen
CO2-reductie betrekking heeft op de melk, en niet op de kartonnen
verpakking.
Melkproductie is zeer klimaatintensief. De verpakking van een
gemiddelde biologische houdbare melk is voor slechts verantwoordelijk voor
2,5% van de totale uitstoot. Niet gek dat dit product afgelopen jaar is
genomineerd voor de Duitse variant van het Gouden Windei…
|
|
|
Oer-Hollands product uit Duitsland bij Campina
Productherkomst en marketing... Producenten goochelen hiermee.
En het mag gewoon vaak van Brussel en Den Haag. Maar hiermee wordt
het er niet duidelijker op voor consumenten. Campina maakt een
'oer-Hollands' uitziende kwark. Van Nederlandse koeien, die Nederlandse
weidemelk geven. Maar kijk je naar de landcode, dan is het product in
Duitsland gemaakt.
Kijk altijd goed naar de ovaaltjes met de EG-code als het om
zuivel of dierlijke producten gaat. Hierin staat het landcode waar een
product is gemaakt.
|
|
|
MELDPUNT MISLEIDING
Zie jij
voedselproducten of reclames (in het zuivelschap
of daarbuiten) waarbij je vermoedt dat de fabrikant je probeert te
misleiden? Laat het ons weten! Dankzij oplettende consumenten
en eigen onderzoek heeft foodwatch in de afgelopen jaren heel wat
misleidende marketingtrucs onthuld en Gouden Windeieren
uitgedeeld!
ZO
DOE JE EEN MELDING... |
|
|
|
Foodwatch spreekt bedrijven en de politiek continu aan op valse claims
en misleidende marketing. Toch is er nog
altijd geen strenge wetgeving die misleidende etiketten verbiedt en
ontbreekt adequate handhaving. Vreemd, want in de basis
hebben we met z’n allen op Europees niveau wel afgesproken dat producenten
consumenten niet mogen misleiden.
Volgens de Europese basisverordening voor levensmiddelenwetgeving
(Verordening EG 178/2002) "mogen de reclame voor en
de presentatie van levensmiddelen (...) de consument niet misleiden".
De EU-verordening inzake voedselinformatie bepaalt ook dat informatie over
levensmiddelen niet misleidend mag zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot de
kenmerken en de wijze van productie of vervaardiging.
De NVWA stelt: "Wat zonder meer fout is, is
misleiding. Veel levensmiddelen uit een supermarkt,
bevatten fouten in de etikettering. […] De
wettelijke bepalingen zijn duidelijk: de consument mag niet in verwarring
worden gebracht. Als NVWA moeten we daar scherp op zijn, want het
bedrijfsleven zoekt soms de grens op van wat mag."
Helaas komen wij iedere week nog misleidende producten tegen. Het
mag niet, maar het gebeurt wel…
|
|
|
|
Met vriendelijke groet,
|
Frank Lindner,
Campaigner
|
|
|
|
Deel deze nieuwsbrief op social
media:
|
Misleiding: het mag niet maar het gebeurt wel
|
|
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten