Volgens de Nederlandse Reclame Code mag dit officieel al niet
meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds
kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. In
totaal hebben we, ook met jullie hulp en tips, negen verdachte producten
van drie fabrikanten naar de Reclame Code Commissie (RCC) gestuurd ter
beoordeling.
En de uitslag liegt er niet om! Bij zeven van de negen producten
gaf de RCC ons gelijk en moeten de fabrikanten stoppen met het gebruiken
van bekende kinderidolen op verpakkingen.
Het is me trouwens opgevallen tijdens deze hele klachtenprocedure dat de
producenten ergens wel wisten dat ze in essentie fout zaten... Maar in hun
verweren en tijdens de hoorzitting probeerden ze toch om zich te beroepen
op de kleinste lettertjes uit de reclamecode, om via uitzonderingsposities
hun gelijk te krijgen. Winst ging weer eens boven gezondheid. Nota
bene de gezondheid de allerjongsten onder ons.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten