ABN AMRO Wie vers,
biologisch en lokaal wil eten, hoeft de deur niet meer uit. BEEbox
brengt het beste van de boer uit de streek, inclusief recepten, gewoon
thuis. Als het aan mededirecteur Drees Peter van den Bosch ligt, wordt
het voedselsysteem daarmee weer wat robuuster.
Waarom moeten we allemaal aan de BEEbox?
"Ik denk dat het fijn is als
je elke dag gevarieerd, gezond en duurzaam eet zonder er veel moeite
voor te hoeven doen. Heel veel mensen willen graag duurzaam eten, maar
weten niet precies hoe. Met de BEEbox wordt dat voor je geregeld: een
doos met ingrediënten die met de seizoenen meegaan, rechtstreeks van
boeren komen en 100 procent biologisch zijn. Alles klopt. En je wordt
elke week verrast met andere recepten."
Een box kost gemiddeld 40 euro. Is dat niet wat duur?
"De prijs van biologisch eten ligt
altijd iets hoger dan niet-biologisch eten. Maar de BEEbox maakt veel
groenten eten, met de seizoenen mee, juist betaalbaar. Wij doen elke
week een prijsmatch, door de winkelprijzen van alle ingrediënten bij
elkaar op te tellen. En dan ben je met de BEEbox altijd goedkoper uit.
Bovendien zit bij de prijs het gemak inbegrepen; er worden recepten voor
je ontwikkeld, het wordt voor je ingepakt en je krijgt het thuis
bezorgd."
Hoe ben je 'verstrikt' geraakt in de voedselketen?
"Ik ben van jongs af aan
geïnteresseerd in eten. Mijn ouders hadden een melkveebedrijf. Ik vroeg
me af wat er met de melk gebeurde. Doordat ik zag met hoeveel aandacht
wij elke dag bezig waren om die koeien gezond te houden, vond ik het
altijd weer jammer als die melkwagen kwam. Want dan werd onze melk zo
bij de melk van de andere koeien gegooid. Goed, vervolgens ben ik in
Wageningen gaan studeren en vond ik een baan ergens halverwege de
voedselketen, bij Unilever."
Wanneer sloeg je de duurzame weg in?
"Bij Unilever werd ik aan het
denken gezet. Ik zag dat die globale voedselketens ons veel opleveren:
efficiënt geproduceerd en goedkoop eten. Maar ik vond dat we er te ver
in doorslaan, dat we het voedselsysteem weer wat robuuster moeten maken
door er ook kleinere, lokale partijen onderdeel van te laten zijn.
Tegelijkertijd kwam ik erachter - we hebben het over tien jaar geleden -
dat het best lastig was om te eten van de boerderijen uit de buurt. Dus
stond ik toch elke zaterdagmorgen in de supermarkt. Het moest
makkelijker worden om het eten dat ik eigenlijk wilde, op m'n bord te
krijgen."
"Maar als je lokaal voedsel écht beschikbaar wilt maken, moet je ook rechtstreeks aan consumenten leveren"
BEEbox fuseerde dit jaar met concurrent Willem & Drees. Waarom?
"Willem & Drees, dat ik heb
opgericht met mijn compagnon Willem Treep, richtte zich in het begin
alleen op het toegankelijk maken van de lokale markt voor producenten.
Daardoor konden boeren rechtstreeks aan supermarkten verkopen en aan
cateringlocaties. Maar als je lokaal voedsel écht beschikbaar wilt
maken, moet je ook rechtstreeks aan consumenten leveren. Daar kwam een
webshop uit voort, en daarmee ging BEEbox samen. Als je echt iets wilt
veranderen, is het goed om te consolideren met partijen die hetzelfde
willen bereiken."
Levert het ook iets op?
"BEEbox is een goed verdienmodel.
Er zit een aantal elementen in, die voor een wat kleiner bedrijf
essentieel zijn om succesvol te zijn. Het heeft een bepaalde mate van
standaardisatie, waardoor je toch relatief veel van een bepaalde
groente- of fruitsoort in productie kunt nemen. Daarnaast is er door de
abonnementsvorm sprake van een trouwe klantenkring."
En je hebt de tijd mee voor biologisch en 'eerlijk' eten.
"Ja, je ziet dat steeds meer mensen
zich ervan bewust zijn dat de dagelijkse keuzes uiteindelijk het
verschil bepalen. En steeds meer mensen zijn bereid om die
verantwoordelijkheid te nemen. Dat zie je in de groeicijfers van
biologische producten in het algemeen, maar ook in de groei van dit
soort initiatieven. Ik denk dat daardoor uiteindelijk de bestaande
voedselketens veranderen. Ik geloof niet dat de grote bedrijven totaal
verdwijnen, maar wel dat ze rigoureus moeten veranderen. Wat je daarvoor
nodig hebt, zijn veel sociale ondernemers die het goede voorbeeld geven
en laten zien dat hun projecten gewoon winstgevend zijn."
De winst van sociaal ondernemerschap
Nederland telt veel entrepreneurs
voor wie ondernemen niet alleen draait om financiële winst, maar vooral
om een maatschappelijk doel. Groeit hun business, dan vergroten deze
sociaal ondernemers direct hun impact op de maatschappij. Zo dragen ze
bij aan sociale onderwerpen als arbeidsmarktparticipatie, sociale
samenhang en klimaatverandering.
ABN AMRO vindt sociaal ondernemerschap een belangrijk thema. Daarom ondersteunen zij sociaal ondernemers financieel en inhoudelijk. Kijk op De winst van sociaal ondernemerschap voor meer informatie.
ABN AMRO vindt sociaal ondernemerschap een belangrijk thema. Daarom ondersteunen zij sociaal ondernemers financieel en inhoudelijk. Kijk op De winst van sociaal ondernemerschap voor meer informatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten