Het jaarlijkse onderzoek naar kindermarketing door voedingsproducenten is weer verschenen. En wat blijkt? Er is nauwelijks iets veranderd in de blootstelling van kinderen aan reclame voor ongezond eten en drinken. Het systeem van zelfregulering door de Reclame Code Commissie faalt opnieuw in haar verantwoordelijkheid om kinderen te beschermen. Uit het vuistdikke rapport van onderzoeksbureau Panteia blijkt, dat ondanks een kleine afname van reclames op televisie, er een flinke toename is op internet en sociale media. De meeste conclusies liegen er niet om. Bijvoorbeeld: rondom en tijdens kinderprogramma’s namen de onderzoekers 458 reclames waar voor 83 verschillende voedingsmerken, waarvan er slechts 5 producten lijken te voldoen aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. |
Verboden kinderidolen worden nog bijna net zoveel gebruikt op verpakkingen als een jaar eerder. Supermarktacties met ongezonde voedselproducten worden op kinderen gericht. En online adverteren, waaronder op sociale media, neemt een steeds belangrijkere rol in bij de marketingstrategieën van voedingsmiddelenproducenten. Hoewel er meer aandacht lijkt te zijn voor de invloed van influencers en
sociale media wanneer het gaat om kindermarketing is er ook het een en
ander niet onderzocht in het rapport. Zo blijven streamingsplatforms voor
gamers, zoals Twitch, achterwege in het onderzoek. En hoe zit het eigenlijk
met reclame in game- en andere apps? |
Jaarlijks wordt er in Nederland een schandalig hoog bedrag van
1,6 tot 1,7 miljard euro uitgegeven aan voedingsreclame, waarbij tussen de
75 en 80% van de promotie gericht is op ongezonde producten die buiten de
Schijf van Vijf vallen. Het aantal kinderen met overgewicht is in
Nederland nog altijd schrikbarend hoog. We kunnen het ons niet meer
veroorloven om af te wachten: er moet nu een verbod komen op
kindermarketing tot 18 jaar. |
Waar blijft de wet? |
De afgelopen tijd heeft staatssecretaris Van Ooijen (VWS) herhaaldelijk
aangegeven dat de marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op
kinderen wettelijk aan banden zal worden gelegd. Hij wijst er ook op dat de
huidige reclamecode te vrijblijvend is en niet voldoende bescherming biedt
tegen kindermarketing. De staatssecretaris zegt in het voorjaar met een
plan te komen, en het is van belang dat hij zijn woorden ook daadwerkelijk
omzet in actie. Daarom roepen wij de staatssecretaris op om zijn
beloften na te komen en snel werk te maken van deze kwestie, zodat kinderen
niet meer ten prooi vallen aan de klauwen van de
voedingsindustrie. |
Wij eisen wetgeving die onze kinderen beschermt, en wel NU!
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten